به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، شهردار استیو بوریوس، یکی از رهبران ضدمهاجرت جبهه ملی، اجازه داده است تا معترضان در نقطه‌ای اعتراض‌های خود را پیگیری کنند و در ورودی شهر نیز تابلویی زده که در آن نوشته شده است در این شهر از جلیقه‌زردها حمایت می‌شود. او همچنین به جلیقه‌زردها چادر داده و اجازه داده است تا در جاده اصلی دست به اعتراض بزنند، این درحالی است که بنا به در خواست مکرون از مقامات همسو با خودش، این اعتراض‌ها در مناطقی که تحت کنترل‌شان بوده، ممنوع است.

منتقدان بوریوس می‌گویند که انگیزه وی از این کار مشخص است: صدها هزار معترض نیرومند و قدرتمند وجود دارند که ریاست‌جمهوری مکرون را تهدید می‌کنند و آنها موجب می‌شوند طبقه متوسط و قشر فقیر بیشتری وارد این صحنه شوند. برای جریان راست افراطی این افراد قابلیت به‌کار گرفته شدن سربازان این گروه را دارند و رهبران این گروه به آرامی درحال برجسته کردن جلیقه‌زردها هستند. در میان اینها مارین لوپن، نامزد جبهه ملی دیده می‌شود که سال گذشته در انتخابات توسط مکرون شکست خورد. او از هم‌حزبی‌های خود خواسته است جلیقه‌زردها را تشویق و به‌طور مستقیم حمایت کنند و از مقامات منتخب حزب خود نیز خواسته است پشت معترضان بایستند، چراکه وی اعتقاد دارد جلیقه‌زردها درحال برپایی یک انقلاب علیه مکرونی هستند که سیاست‌هایش عمدتا در مسیر پولدارها ریل‌گذاری شده است.

روز جمعه، مارین لوپن از هنین بومانت، جایی که بوریوس برای چهار سال شهردار است، دیدار کرد تا به این طریق همبستگی خود را با معترضان نشان دهد و او بود که بازار کریسمس این شهر را افتتاح کرد. در یک مصاحبه که مارین لوپن ماه گذشته با روزنامه لوپاریزین داشت، او مکرون را به‌خاطر تصمیمش درخصوص بالا بردن مالیات سوخت در این کشور به استهزا گرفت. این همان تصمیمی بود که رانندگان خودرو را به شدت عصبانی کرد و موجب شد که به خیابان‌ها سرازیر شوند. او این افزایش قیمت را به شدت محکوم کرد و آن را در راستای معاهده بورژوازی‌گونه آب و هوایی پاریس دانست که به‌دست کسانی رقم خورده است که زیر سقف‌های کاذب خود نشسته‌اند و هیچ اطلاعی از وضعیت هموطنان خود ندارند.

اما این موضوع می‌تواند برای جبهه ملی یک شمشیر دولبه باشد. کمک به جلیقه‌زردها برای تبدیل اعتراض‌ها به یک جنبش در فرانسه ممکن است به ضرر جریان راست افراطی باشد، چرا که جلیقه‌زردها کمترین قرابت را با دیدگاه‌های آنها دارند. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد جبهه ملی که ابتدای سال‌جاری نام خود را عوض کرده و آن را اجتماع ملی نامیده، ممکن است با حضور نامزد جلیقه‌زردها در انتخابات پارلمان اروپا، شکست قابل‌توجهی بخورد. استفان بویلز، راننده جاده که روز شنبه به معترضان جلیقه‌زرد در هنین بومانت پیوست گفت: «لازم است که همه چیز را از صفر شروع کنیم.» او افزود: «به‌دلیل مشکلاتی که نتوانسته‌ام از پس‌شان بر آیم، به سختی می‌توانم شکم خانواده‌ام را سیر کنم.» او برای غلبه بر مشکلات یک شرکت کوچک تاسیس کرد که لباس نیروهای نظامی تولید می‌‌کرد اما به‌زودی متوجه شد که مالیات کل سرمایه وی را می‌بلعد و حالا باید با سختی‌های فراوانی کنار‌ آید.

بویلز تاکید کرد: سال گذشته به امانوئل مکرون رای داده اما فکر می‌کند عملکرد بوریوس که از سال ۲۰۱۴ در شهر هنین بومانت شهردار است، خوب بوده است. از ۳۵ کرسی شورای شهر هنین بومانت، ۲۹ تن از جبهه ملی هستند، این درحالی است که تا پیش از آنها، این سوسیالیست‌ها بودند که حاکم شهر بودند. پس از هفته‌ها تظاهرات و بحث‌های آزاد در کمپ‌های معترضان، بویلز تصمیم گرفت که تعلق خاطر سیاسی خود را کنار بگذارد و چراغ زرد خود را که سمبل انقلاب جلیقه‌زردها است، روشن کند و به این انقلاب بپیوندد. او پشت کامیون خود نیز نوشته است: «فرانسه برخیز، دیگر گوسفند نباش.»

اینکه جلیقه‌زردها بتوانند در مسیری که در پیش گرفته‌اند، موفق شوند، جای تردید وجود دارد. درخواست برای بازگشت آرامش، پس از حمله تروریستی در استراسبورگ، سردی آب و هوا، نزدیک بودن به ایام تعطیلات کریسمس و عقب‌نشینی مکرون از طرح خود مبنی بر بالا بردن مالیات سوخت موجب شده است که از آتش و حرارت جلیقه‌زردها کاسته شود. جلیقه‌زردها روز جمعه در پاریس با نفرات بسیار اندکی در خیابان‌ها حضور پیدا کردند و دست به خشونت کمتری هم زدند. این درحالی است که خشونت در خیابان‌ها که شبیه اعتراض‌های ماه مه سال ۱۹۶۸ نبود، این سوال اساسی انقلابیون آمریکایی در سال ۱۷۷۶ و انقلابیون فرانسه در سال ۱۷۸۹ را مطرح کرد که «سر این انقلاب کیست و چه کسی از جانب مردم حرف می‌زند؟»

این احساس وجود دارد که جلیقه‌زردها حول و حوش یک ریاست‌جمهوری قوی و یک پارلمان ضعیف ساخته شده است و همین امر موجب شده است تا جلیقه‌زردها به‌طور مستقیم درخواست رفراندوم برای مسائل کوچک و بزرگ داشته باشند و این تنها جریان راست نیست که قصد دارد در غیبت سخنگوی این گروه، خود را به‌عنوان سخنگوی جلیقه‌زردها جا بزند. جریان چپ افراطی نیز که توسط رهبر ضدسرمایه‌دارش یعنی ژان لوک ملانشن اداره می‌شود، اخیرا خود را یک جلیقه‌زردی خوانده است.

راست و چپ افراطی اصرار دارند که خود را ضد طرح‌های مکرون که حامی ثروتمندان است نشان دهند و خود را در کنار مردم عادی مطرح کنند. بوریوس، شهردار هنین بومانت، شهری که ۲۷ هزار نفر جمعیت دارد و پیش‌تر شهر معادن زغال بود، می‌گوید: خشم و غضب موج می‌زند. بوریوس که اخیرا از سوی مارین لوپن به‌عنوان رئیس کارزار انتخاباتی جبهه ملی در انتخابات پارلمانی اروپا انتخاب شده است می‌گوید فرانسه باید از تعلقات پیشین خود رها شود، همان‌گونه که آمریکا در سال ۲۰۱۶ با انتخاب دونالد ترامپ از تعلقات گذشته‌اش آزاد شد. او تصریح می‌کند: افرادی مانند ترامپ برای مردم لازم است، کسی که مانند آنها فکر می‌کند و از جانب آنها سخن می‌گوید و در بند درست و غلط مسائل سیاسی نیست.