بر اساس مطالعات انجام شده یک خواب خوب شبانه می‌تواند یکی از بهترین راهکارها برای کاهش وزن موفق و جلوگیری از افزایش وزن باشد.

مطالعاتی که نتایج آن در نشریه Canadian Medical Association به چاپ رسیده نشان می‌دهد کسانی که به خواب خوب شبانه و منظم عادت دارند، کمتر به اضافه وزن دچار می‌شوند و در کاهش وزن نیز، موفق‌تر عمل می‌کنند.

در واقع محققان معتدند خواب می‌تواند به تقویت عادات غذایی سالم‌تر و در نتیجه حفظ وزن سالم کمک کند. محققان از این مطالعات دریافته اند که کمبود خواب و بی خوابی باعث افزایش ترشح هورمونی می‌شود که اشتها را تحریک کرده و موجب کاهش هورمون سیری (هورمون لپتین) و عدم انتقال پیام سیری به مغز می‌شود.

همچنین بر اساس نتایج به دست آمده از این مطالعات، مشکلات خواب می‌تواند سطح هورمون استرس یعنی کورتیزول را افزایش دهد که همین امر می‌تواند منجربه ایجاد التهاب و مشکلات انسولینی شود. هردوی این موارد به افزایش وزن مرتبط هستند.

محققان می‌گویند خواب به عنوان یکی از فاکتورهای موثر بر چاقی و اضافه وزن عمل می‌کند و تاکید می‌کنند که بر اساس شواهد، افرادی که خواب خوبی را در شب تجربه می‌کنند کمتر احساس گرسنگی می‌کنند و تمایل کمتری به مصرف غذاهای چرب دارند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.