«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه امروز (چهارشنبه) در نشست خبری مشترک با «شیخ صباح خالد احمد الصباح» همتای کویتی خود در این کشور شرکت کرد.

لاوروف با اشاره به تمایل مسکو برای تقویت روابط با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در حوزه‌‌های متعدد، گفت: «ما البته طرحی برای حل اختلافات کشورهای حاشیه خلیج فارس نداریم ولی از وساطت کویت استقبال می‌کنیم».

وی ضمن بیان اینکه روسیه و عربستان سعودی قصد دارند که تروریست‌ها را در سوریه نابود کنند، افزود: «ما تاکید کردیم که ریاض نقش مهمی در مبارزه با تروریسم، ارسال کمک‌های انسانی و بازگشت بدون شرط آوارگان (سوری) به خانه‌های خود دارد».

وزیر خارجه روسیه با اشاره به ممانعت آمریکا از ورود کمک‌های بشردوستانه به اردوگاه «الرکبان»، علی‌رغم ارسال آنها توسط سازمان ملل، توضیح داد: «ما حامی بازگشت آوارگان به اردوگاه الرکبان هستیم و دو مسیر امن برای بازگشت آنها فراهم کردیم. آمریکایی‌ها اما مانع این نیز شدند».

لاوروف همچنین گفت که با همتای کویتی خود درباره شهروند روس بازداشت شده در این کشور صحبت کرده و طرف کویتی وعده‌هایی مبنی بر اتخاذ طرح پیشنهادی مسکو داده است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره مناقشات فلسطین و رژیم صهیونیستی پرداخته و با اشاره به برخی گزارش‌ها درباره مفاد طرح سازش آمریکایی موسوم به «معامله قرن» تصریح کرد: «اگر چیزهایی که درباره معامله قرن گفته می‌شود، درست باشد، پس این طرح به معنای لغو کردن تمام اقدامات پیشین (برای سازش) است».

وزیر خارجه روسیه در این باره افزود: «مذاکرات فلسطینی-اسرائیلی باید مطابق با طرح صلح عربی و قطعنامه‌های سازمان ملل ادامه از سر گرفته شود. ما همچنین می‌خواهیم جزئیات بیشتری درباره معامله قرن بدانیم و بعد از اعلام کامل آن است که موضع خود را بیان می‌کنیم».

وزیر امور خارجه کویت نیز با قدردانی از تلاش‌های روسیه برای فیصله دادن به مناقشات فی‌مابین کشورهای عربی و برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس گفت: «ما از بازگشت سوری‌ها به خانه‌های خود بسیار خرسند بوده و تاکید می‌کنیم که راهکار سیاسی در سوریه باید هرچه سریعتر اجرا شود».

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.