«نجواگر ترامپ» در واشنگتن عکس: AFP

مکرون که به‌صورت نمادین درختی را در محوطه کاخ سفید کاشت امید دارد که بتواند همتای آمریکایی خود را با طرح‌های اروپا در مورد برخی مسائل خاورمیانه‌ای همراه سازد یا دست کم‌کاری کند که ترامپ مخالفتی با آنها نداشته باشد. خبرگزاری فرانسه ۲۴ نوشت: «مکرون و ترامپ روابط فرانسه - آمریکا را برای نبردهای مشترک احیا کردند.» یکی از محورهای مذاکره آنها مساله سوریه و دلایل حمله به این کشور بود. رئیس‌جمهوری آمریکا در دیدار با همتای فرانسوی خود گفت: «ما با هماهنگی دولت فرانسه تصمیم حمله به سوریه را اتخاذ کردیم.» ترامپ با اشاره به اینکه روابط ویژه‌ای با مکرون دارد در برابر دوربین خبرنگاران به او گفت: «اینها همه (یعنی رسانه‌ها) می‌گویند ما رابطه ویژه‌ای داریم و این خبری جعلی نیست. ما رابطه ویژه‌ای داریم. بگذار این شوره‌ها را از روی لباست پاک کنم.»

اندیشکده بروکینگز نیز می‌نویسد رهبران غربی به مکرون لقب «نجواگر ترامپ» را داده‌اند؛ شاید سرنوشت ائتلاف غربی اکنون در دستان رئیس‌جمهوری فرانسه باشد. در هر حال، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا پس از استقبال از امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه در کاخ سفید گفت: «در پاسخ به استفاده از سلاح‌های شیمیایی، ما با هماهنگی با دولت‌ فرانسه تصمیمی را برای حمله به نظام سوریه اتخاذ کردیم.» امانوئل مکرون نیز گفت: «ما با هم با تروریسم در خاورمیانه و آفریقا رویارویی کرده‌ایم... ما با ایالات‌متحده برای رویارویی با تروریسم به‌صورتی متفاوت و برخورد با سلاح‌های ممنوعه در کره‌شمالی و دیگر کشورها تلاش می‌کنیم.»

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا سه‌شنبه در کنفرانس خبری با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه به مساله مذاکره با کره‌شمالی هم پرداخت و گفت، «کیم‌جونگ‌اون» خواستار برگزاری نشستی تاریخی و عالی‌رتبه در سریع‌ترین زمان ممکن است. رئیس‌جمهوری آمریکا که تا چندی پیش رهبر پیونگ‌یانگ را «مردک راکتی» و «چاقالو» و غیره خطاب کرده بود در کنفرانس خبری با مکرون تاکید کرد که رهبر کره‌شمالی فردی «بسیار باز و بسیار قابل احترام» است. ترامپ در این کنفرانس همچنین گفت، نیروهای آمریکایی در سوریه «نسبتا زود» خارج می‌شوند اما هشدار داد که چنین اقدامی فورا رخ نخواهد داد. رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: «می‌خواهیم نیروهایمان را به خانه بیاوریم و به خانه هم خواهیم آورد اما قصد داریم تا یک رد پای قدرتمند و ماندگار باقی بگذاریم و این بخش عمده‌ای از مذاکراتمان را تشکیل داد. باید ببینیم چه پیش می‌آید اما بازگرداندن نیروهایمان نسبتا زود خواهد بود.»

بخشی دیگر از کنفرانس خبری در کاخ‌سفید به اظهارات ترامپ درباره رابطه آمریکا با کشورهای منطقه خاورمیانه اختصاص داشت. او گفت: «کشورهایی در منطقه قرار دارند که بسیار ثروتمند هستند اما اگر کمک ما نبود، حتی یک هفته هم دوام نمی‌آوردند.» ترامپ این کشورها را به تامین هزینه حضور آمریکا در منطقه فراخواند و گفت: «آنها باید برای اتفاقاتی که می‌افتد هزینه بپردازند، ایالات‌متحده با ناخرسندی در خاورمیانه هست، من مسوولیت آن را قبول نمی‌کنم، خیلی شرمنده خواهم بود که هفت هزار میلیارد دلار در خاورمیانه هزینه شده است اما وقتی که می‌خواهم دیوار یا مدرسه بسازم، (مسوولان) بگویند که پول نداریم.»  ترامپ علاوه بر تاکید بر ضرورت تامین هزینه‌ حضور آمریکا در منطقه از سوی کشورهای ثروتمند آنجا، از این کشورها همچنین خواست که سربازانشان را هم وارد میدان کنند: «آنها باید سربازانشان را وارد عرصه کنند. ما بخش بزرگی از نیروهایمان را به کشور بازخواهیم گرداند، ولی باید مسیر نظامی را ببندیم وگرنه کشورهای دیگر به سرعت خلأ حضور ما را پر خواهند کرد.»