محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک در پاسخ به سوالی درباره درخواست ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه مبنی بر برگزاری یک نشست سه جانبه با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اظهار داشت: بارها موافقت خود را با پیشنهاد پوتین اعلام کرده‌ام. ما به رئیس جمهوری روسیه اعتماد داریم و آماده پاسخگویی به درخواست وی در هر زمانی هستیم، اما این نخست‌وزیر اسرائیل است که هربار از انجام دیدار طفره می‌رود.

وی افزود: من به صورت مداوم با مسکو و به ویژه پوتین برای مشاوره و تبادل نظر درباره مسائل سیاسی مرتبط با روند صلح متوقف شده و راه‌های پیشبرد آن، راه‌های تحکیم روابط دوجانبه و همچنین مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی مشترک در ارتباط هستم و هر سال برای دیدار با پوتین دعوت می‌شوم و قطعاً در وقت مناسبی از سال جاری به مسکو سفر خواهم کرد.

عباس در ادامه گفت: آمریکا نمی‌تواند به تنهایی نقش میانجی‌گر را میان فلسطین و اسرائیل ایفا کند و باید یک مکانیزم بین‌المللی متشکل از طرف‌های مختلف و اعضای کمیته چهارجانبه صلح و در رأس آنها روسیه، اتحادیه اروپا، اعضای شورای امنیت و کشورهای عربی ایجاد شود.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین تصریح کرد: به دلیل به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل از سوی آمریکا، حذف پرونده قدس و آوارگان از میز مذاکرات، تشویق اسرائیل به ادامه شهرک سازی و همچنین انجام اقدامات دیگر علیه ما و آژانس کار و امداد آوارگان فلسطینی (آنروا)، روابطمان را با واشنگتن قطع کردیم.

وی گفت: پس از تمامی این اقدامات؛ دولت آمریکا دیگر صلاحیت ایفای نقش به تنهایی در روند صلح را ندارد، با این وجود ما یک روزنه کوچک را برای گفت‌وگو با کنگره این کشور برای لغو قوانین علیه سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) باقی گذاشته‌ایم و همچنان با دستگاه‌های امنیتی به خاطر مقابله با تروریسم در جهان ارتباط داریم.

این مقام فلسطینی درباره طرح صلح پیشنهادی آمریکا میان فلسطین و رژیم صهیونیستی موسوم به "معامله قرن" نیز تاکید کرد: واشنگتن طرح‌هایش را اجرا کرده است و تشکیلات خودگردان فلسطین هرگونه طرح آمریکایی که مطابق با قطعنامه‌های قانونی و اصول بین‌المللی نباشد، نخواهد پذیرفت. ما در هیچ کنفرانس بین‌المللی که طبق قطعنامه‌های قانونی بین‌المللی نباشد، شرکت نمی‌کنیم و هیچ شخصی را مکلف به مذاکره به نیابت از خودمان نکرده‌ایم.

محمود عباس درباره احتمال برخورد و تعامل کشورهای عربی با معامله قرن نیز اظهار کرد: کشورهای عربی در کنفرانس سران عرب در ظهران تصمیم به رد معامله قرن گرفتند و ما نیز در اینجا تأکید می‌کنیم که کشورهای عربی با هیچ‌گونه تصمیمی درباره مسأله فلسطین و سرنوشت ملت آنکه فلسطین آن را نپذیرد، موافقت نخواهند کرد.

وی در ادامه گفت: ما در حال تلاش برای تشکیل یک دولت جدید هستیم و به موجب حکم قضائی دادگاه قانون اساسی سازماندهی برگزاری انتخابات قانونی را آغاز کرده‌ایم و زمانی که بتوانیم آن را در تمامی مناطق قدس، غزه و کرانه باختری برگزار کنیم، موعد آن را نیز اعلام خواهیم کرد.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین افزود: برگزاری انتخابات به ما در متحد و یکپارچه کردن صف‌هایمان در مرحله پیش رو برای مقابله با چالش‌ها کمک می‌کند.

عباس در ادامه اظهاراتش جنبش حماس را به مختل کردن تلاش‌های مصر برای تحقق آشتی ملی فلسطین متهم کرد.

این مقام فلسطینی در بخش دیگری از اظهاراتش درباره مسأله بازگشت سوریه به اتحادیه عرب نیز خاطرنشان کرد: ما بازگشت سوریه به اتحادیه عرب را تأیید می‌کنیم و امیدواریم که این هدف با مشاوره و گفت‌وگو میان کشورهای عربی در آینده محقق شود.

وی ادامه داد: ما همیشه با تمامیت ارضی سوریه و پایان نزاع در این کشور از طریق گفت‌وگو بوده‌ایم و همچنان هستیم.

عباس در پاسخ به سوالی درباره احتمال سفر وی به دمشق نیز تاکید کرد: هیچ برنامه‌ای برای سفر قریب‌الوقوع به سوریه وجود ندارد اما از نزدیک تحولات آن را دنبال می‌کنم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.