به گزارش وزارت امور خارجه روسیه، گفت وگوی تلفنی سرگئی لاوروف و احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب روز دوشنبه در چارچوب رایزنی های سیاسی روسیه و این اتحادیه صورت گرفت.

در این رایزنی تلفنی، مسائل مهم دستور کار منطقه ای با محوریت اوضاع سوریه و مسائل مربوط به حل و فصل اوضاع خاورمیانه و بهبودی روابط بین گروه های فلسطینی مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.

در گزارش وزارت امور خارجه روسیه آمده است: لاوروف و ابوالغیظ بر عزم خود برای توسعه همکاری های همه جانبه سازنده بین روسیه و اتحادیه عرب تاکید کردند و خواستار آن شدند این مساله در پنجمین نشست همکاری های مشترک روسیه با کشورهای عربی که قرار است سه ماه دیگر برگزار شود به صورت ویژه پیگیری شود.

گفت وگوی تلفنی دیگر لاوروف درخصوص مسائل سوریه امروز با سامح شکری وزیر امور خارجه مصر صورت گرفت.

لاوروف و شکری در این مذاکره تلفنی علاوه بر مسائل سوریه، اوضاع لیبی، مناقشه فلسطین و اسراییل و تلاش ها برای برگزاری کنفرانس ایجاد محدوده عاری از سلاح های کشتار جمعی در خاورمیانه را مطرح و مورد بررسی قرار دادند.

وزیران خارجه روسیه و مصر بر عزم متقابل برای ادامه همکاری دو کشور به منظور حل بحران های منطقه و تامین امنیت نیز تاکید کردند.

در این گفت وگوی تلفنی همچنین مقدمات برگزاری اجلاس روسیه - اتحادیه آفریقا که قرار است در طول سال 2019 به میزبانی مسکو برگزار شود و مصر ریاست دوره ای آن را برعهده دارد، مورد بررسی قرار گرفت.

مقام های ارشد دستگاه دیپلماسی روسیه و مصر درخصوص برخی مسائل مهم روابط دوجانبه نیز گفت وگو کردند.

گفتنی است، روسیه با بسیاری از کشورهای عربی روابط نزدیک دارد و این همکاریها بخش مهمی از سیاست خارجی مسکو در منطقه خاورمیانه را تشکیل می دهد.

مسائل سوریه امروز در دیدار وزیر امور خارجه روسیه با نماینده جدید دبیر کل سازمان ملل در امور سوریه هم مورد بررسی قرار گرفت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.