محمدعلی حکیم به روزنامه الشرق الاوسط گفته است که عراق و کشورهای عربی برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب تلاش می کنند و گفتگوها در این خصوص ادامه دارد.

وی گفت: عراق، الجزایر، سودان و چند کشور دیگر از این اقدام حمایت می کنند اما برای طرح رسمی آن در اتحادیه عرب باید رسما از سوی یک یا چند کشور عضو، پیشنهاد شود.

حکیم افزود: بر اساس عرف، تصمیم گیری های اتحادیه عرب بر مبنای توافق همه اعضا انجام می شود. البته اگر یک یا دو کشور تحفظ داشته باشند امکان تصویب آن وجود دارد اما اگر تعداد زیادی از کشورها مخالف یک تصمیم باشند چنین امکانی وجود نخواهد داشت.

وی گفت: درحال حاضر شش کشور مخالف بازگشت سوریه به اتحادیه عرب هستند و بنابر این نیاز به تلاش بیشتری داریم تا به این توافق نزدیک شویم.

حکیم با تایید امکان طرح پیشنهاد عضویت سوریه از سوی عراق یا کشورهای دیگر مثل مصر، اردان، سودان و الجزایر گفت که پیش از ارائه پیشنهاد رسمی باید دید چه کشورهای مخالف هستند تا تصویب آن با مانع برخورد نکند بر همین اساس در حال حاضر سرگرم رایزنی ها و مذاکرات شفاهی هستیم و هنوز به مرحله توافق مکتوب نرسیده ایم.

درهمین حال حسام زکی معاون دبیر کل اتحادیه عرب روز جمعه با تاکید بر اینکه سوریه از این اتحادیه اخراج نشده و بازگشتش حتمی است؛ گفت: تنها حضور سوریه در اتحادیه عرب به تعلیق درآمده که پایان این تعلیق نیز با توافق سایر اعضای اتحادیه محقق می شود.

زکی در جمع خبرنگاران درباره بازگشت سوریه به اتحادیه عرب گفت: ما در گذشته نیز گفتیم که بازگشت سوریه به اتحادیه عرب قطعی است. این جمله روشن است و ابهامی ندارد. حضور سوریه در این اتحادیه در سال ۲۰۱۱ به تعلیق درآمد. درنتیجه می توانیم بگوییم که بازگشت سوریه، طبیعی است زیرا از اتحادیه عرب اخراج نشده است و تعلیق حضور این کشور هم با توافق سایر اعضای اتحادیه عرب به پایان می رسد.

نشست افتتاحیه اقتصادی اتحادیه عرب در سطح وزیران خارجه روز جمعه و نشست اقتصادی سران اتحادیه عرب شنبه و یکشنبه در بیروت برگزار شد.

جبران باسیل وزیر امور خارجه لبنان نیز در این نشست به طور رسمی خواستار بازگشت سوریه به اتحادیه عرب شد.

باسیل گفت: عدم حضور سوریه در اتحادیه عرب، بزرگترین شکاف در این نشست است و ما سنگینی عدم این حضور را احساس می ‌کنیم. سوریه باید به ما بازگردد تا ضررهای که متحمل می شویم، پایان یابد. سوریه را باید به آغوش بگیریم نه اینکه آن را سمت تروریسم سوق دهیم.

اتحادیه عرب از ماه نوامبر سال ۲۰۱۱ ( ابان ۱۳۹۰) عضویت سوریه را که یکی از اعضای مؤسس آن بود، به حال تعلیق در آورد اما این روزها و با گذشت هفت سال از این رویداد، سیگنال های مثبتی برای بازگشت دمشق به این سازمان منطقه ای مشاهده می شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.