دکتر مهدی پیرصالحی در نشست خبری که به مناسبت معرفی توانمندی‌های صنعت دارویی در چهلمین سالگرد انقلاب برگزار شد، گفت: آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد که ۹۵ تا ۹۷ درصد نیاز کشور را داروهای تولید داخلی تأمین می‌کنند. از نظر ارزش ریالی نیز تولید داخلی دارو ۷۰ درصد نیاز دارویی کشور را تأمین می‌کند و سه درصد داروهای وارداتی هم ۳۰ درصد ارزش بازار را در اختیار دارند.

 

وی با بیان اینکه ما قصد حذف داروهای وارداتی را نداریم، تاکید کرد: قطع واردات اصلاً شدنی نیست. زیرا با توجه به نیاز بیماران باید واردات دارو وجود داشته باشد. از این به بعد هم واردات داروهای مورد نیاز کشور ادامه می‌یابد اما در زمان تحریم صنعت داروسازی کشور می‌تواند به ما کمک کند.

 

پیرصالحی با اشاره به اینکه در حوزه دارو دسترسی به دارو و قیمت مناسب داشتن، مهم است، گفت: اگر نتوانیم داروهای مورد نیاز داخل را تأمین کنیم، نظام سلامت توانایی مالی برای واردات همه آن‌ها را ندارد. بر همین اساس تولید داخلی داروهای وارداتی در اولویت شرکت‌های داروسازی کشور است البته این کار فرایندی زمان‌بر است.

وی تاکید کرد: از زمانی‌که یک دارو وارد چرخه درمانی در دنیا و فهرست دارویی می‌شود، صنعت دارویی از تولید داخلی آن‌ها استقبال می‌کند. در سال گذشته هم خوشبختانه ۱۲۰ قلم دارو را شرکت‌های داخلی دارو تولید کردند. این داروها پروانه گرفته و به بازار عرضه شده‌اند. از این ۱۲۰ قلمی که قرار است روز شنبه مورد تقدیر قرار گیرند، ۴۰ مورد داروی شیمیایی، ۴۰ مورد گیاهی و سنتی و ۴۰ مورد بایولوژیک هستند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.