سید عباس صالحی شامگاه دوشنبه در بیست و سومین آئین تکریم خادمان قرآنی کریم با اشاره به اینکه قرآن کریم به‌عنوان کتاب الهی تمایزات گوناگونی با کتاب‌های عادی دارد، اظهار داشت: این تمایزات این کتاب را به‌گونه‌ای دیگر قرار داده، در کتاب‌های دیگر حالات ظاهری انسان در نسبت با آن کتاب تاثیری ندارد اما ما لیست و فهرستی از آداب ظاهری ارتباط با قرآن را داریم، این نوع ویژگی‌ها و ارتباط بین ظاهر و رابطه انسان با قرآن موثر است.

وی ادامه داد: در کتاب‌های عادی اینکه انسان چگونه بنشیند و با کتاب ارتباط برقرار کند تاثیری در نسبت انسان با آن کتاب ندارد اما در آداب قرآن به ما توصیه شده در هنگام قرآن چه آدابی را رعایت کنیم. در کتاب‌های دیگر این‌گونه نیست که انسان با قرائت کتاب تاثیری در فهم آن پیدا کند و حتی در مواقعی این موضوع می‌تواند مخل باشد اما قرآن است که یک ارتباط کهکشانی با آنچه در ظاهر دارد با فهم آن برقرار می‌کند. در قرآن آمده است«اگر می خواهید بهتر بفهمید؛ بخوانید و اگر می‌خواهید بیشتر بفهمید با ترتیل و قرائت خوش به فهم آن نزدیک‌تر شوید».

صالحی یادآور شد: قرآنی که خود را کتاب عالی معرفی می‌کند در ظاهر باید مناسباتی را برقرار کند تا بتواند حلقه اتصالی باشد. در کتاب‌های دیگر؛ ما با ذهن خود با آنها ارتباط برقرار می‌کنیم و براساس تیزهوشی خود با کتاب‌ها ارتباط می‌گیریم اما خط ارتباط با قرآن جان است نه ذهن؛ در واقع ذهن معبر است و اگر این ذهن مقصد بشود ما را به حقیقت قرآن نمی‌رساند.

وی افزود: اگر جان کنار ذهن قرار نگیرد ذهن آنچه می‌آموزد حجاب است، قرآن ارتباطی که در مفاهیم برقرار می‌کند غایتش فهم و شناخت نیست بلکه غایت ارتباط با قرآن شناخت حقیقت متن است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز داشت: قرآن یک کتب متفاوت و متعالی است، اولین خادم قرآن حضرت محمد(ص) بود و ما به اندازه فاصله و دوری و نزدیکی با این خادم قرآنی با قرآن ارتباط برقرار می‌کنیم. این سال‌ها به همت و تلاش همه  خادمان قرآنی تبریک می‌گویم زیرا قرب به پیامبر اکرم(ص) افتخار بزرگی است.

وی ادامه داد: افتخار می‌کنیم در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی در کشوری زیست می‌کنیم که اتفاقات بزرگ و عظیمی در خدمت به قرآن رخ داده، درود به روح پرفتوح امام‌خمینی(ره) که این انقلاب را رقم‌ زد و این شرایط را فراهم‌ کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: گوهر قرآن جامعه قرآنی است و امیدواریم همت تمام کسانی که در این مسیر حرکت می‌کنند و از مائده قرآنی اطعام می‌کنند این مسیر را کوتاه‌تر کنند.

 در این مراسم با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سامانه جامع قرآنی کشور رونمایی شد. همچنین سید عباس صالحی در این‌ مراسم به عنوان خادم افتخاری قرآن معرفی شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.