تحریم‌های شرکت عظیم آلومینیوم‌سازی "روسال"، "گروه ای ان پلاس" و "جی اس سی یوروسیب انرژگو" بعد از آن که اولگ دریپاسکا کنترل آنها را واگذار کرده، لغو شد.

دریپاسکا که از الیگارش‌های نزدیک به قدرت در روسیه است، به تحقیقات مربوط به ادعای مداخله روسیه در انتخابات آمریکا ارتباط داده شده است.

دموکرات‌ها خواهان حفظ تحریم‌ها علیه این سه شرکت بودند اما با این حال وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که محدودیت‌ها علیه شخص دریپاسکا باقی است.

این شرکت‌ها آوریل گذشته زمانی در فهرست سیاه قرار گرفتند که دولت ترامپ افراد و موسساتی را که می‌گفت از طریق مشارکت روسیه در فعالیت‌های زیانبار در اطراف جهان سود برده‌اند، هدف قرار داد.

این فعالیت‌ها شامل ادعای مداخله روسیه در انتخابات سال ۲۰۱۶ ریاست جمهوری آمریکا و همچنین حملات سایبری می‌شد.

پیش‌تر جمهوری‌خواهان در سنای آمریکا تلاشی برای حفظ تحریم‌ها علیه شرکت روسال و سایر شرکت‌های مرتبط با دریپاسکا را مسدود کردند. روسال دومین شرکت بزرگ تولیدکننده آلومینیوم در جهان است.

این سناتورها و دولت ترامپ استدلال می‌کنند که تحریم‌ها می‌تواند تأثیری منفی بر صنعت جهانی آلومینیوم داشته باشد. آنها همچنین گفتند که دریپاسکا سهم خود در این شرکت‌ها را به اندازه‌ای کم کرده که دیگر نمی‌توان گفت این شرکت‌ها در کنترل او هستند که نشانه مؤثر بودن تحریم‌هاست.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که این سه شرکت همچنین با حسابرسی گسترده برای اطمینان از این که دیگر به این میلیاردر روس پیوند ندارند، موافقت کرده‌اند.

قانونگذاران حزب مخالف در آمریکا گفته‌اند که کاستن از تحریم این نوع شرکت‌ها در حالی که دادستان ویژه، رابرت مولر در مورد احتمال تبانی ستاد انتخاباتی ۲۰۱۶ ترامپ با مسکو تحقیق می‌کند، غلط است.

دریپاسکای ۵۱ ساله از چهره‌هایی است که نامش در تحقیقات پرونده روسیه بارها شنیده شده و پیوندهایی با مانافورت، مدیر سابق کارزار انتخاباتی ترامپ دارد. مانافورت در ماه سپتامبر ۲۰۱۸ در برابر اتهام توطئه علیه آمریکا اقرار به گناه کرد.

وزارت خزانه داری آمریکا در دسامبر اعلام کرد که قصد دارد در ۳۰ روز آینده به تحریم‌های وضع شده علیه سه شرکت روسی مرتبط با اولگ دریپاسکا شامل شرکت روسال ، En+ و JSC EuroSibEnergo خاتمه دهد.

بر اساس گزارش پلاتس، این تحریم‌ها که در ششم آوریل سال گذشته اعلام شدند، هفت بازرگان روسی پرنفوذ، ۱۲ شرکت تحت کنترل آنها و ۱۷ مقام دولتی روسیه را هدف گرفتند. شرکتها و اشخاصی که نام آنها اعلام شده است قادر به دسترسی به سیستم بانکی آمریکا نیستند و شهروندان آمریکایی حق معامله با آنها را ندارد و تمام اموال آنها در حوزه قضائی آمریکا بلوکه شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.