سردار غلامرضا جلالی طی سخنانی در همایش روابط عمومی و پایداری ملی اظهار کرد: تحریک و بکارگیری افکار عمومی می‌تواند تولید جنگ کند و اگر به اصول دکترین نظامی ارتش آمریکا در آغاز جنگ‌ها نگاه کنیم، می‌بینیم که الزام و اجماع افکار عمومی یکی از اصول مهم آنان در آغاز هر جنگ است و سه الزام در این باره برای افکار عمومی دارند، اول اینکه افکار عمومی داخلی خود را برای آغاز جنگ آماده کنند و حمایت آنها را جلب کنند، دوم اینکه افکار عمومی کشور هدف را به شکلی آماده کنند که آنها را مهاجم ندانند و فکر کنند که آمریکا برای نجات آمده‌اند و سوم اینکه افکار عمومی جریانی را با این موضوع هماهنگ کنند.

جلالی جلب نظر افکار عمومی جهان را یکی دیگر از الزامات آمریکا برای تهاجم به کشورهای مختلف دانست و گفت: در این شرایط به‌خوبی می‌بینیم افکار عمومی از یک ابزار اجتماعی و فرهنگی تبدیل به یک ابزار و الزام جنگی شده است و هر کشوری می‌خواهد جنگ را آغاز کند در ابتدا باید با استفاده از رسانه‌ها، افکار عمومی را برای آغاز جنگ با خود همراه کنند.

وی ادامه داد: افکار عمومی در کنار این که می‌تواند آغاز کننده جنگ باشد می‌تواند پایان دهنده آن نیز باشد. به همین دلیل نمی‌توانیم صرفاً به رسانه به عنوان یک ابزار برای سرگرمی و یا مسائل فرهنگی اجتماعی توجه کنیم چرا که در حوزه دفاعی می‌تواند به عنوان یک ابزار بسیار جدی و مستحکم به کار گرفته شود. دشمنان با رسانه به کشورها حمله و تهاجم می‌کنند پس می‌توان با رسانه از کشور دفاع کرد و باید به راهکارها و راهبردهای آن پرداخته شود.

جلالی افزود: آمریکایی‌ها می‌گویند جمهوری اسلامی، مردم‌محور است پس افکار عمومی، ذهن و فکر مردم می‌تواند بر حکومت تاثیر بگذارد؛ به همین دلیل باید بر افکار مردم تاثیر گذاشت و مدل‌های جدیدی از اثرگذاری بر حکومت را ایجاد کرد که این موضوع، اهمیت افکار عمومی در ایران را نشان می‌دهد.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل حفاظت از زیرساخت‌های اساسی را یکی از اصول اصلی پدافند غیرعامل دانست و گفت:افکار عمومی یکی از دارایی‌های ملی کشورها است که می‌تواند استقلال و حاکمیت کشور را حفظ کند و اگر نگاه مردم از یک حکومت و حاکمیت برگردد، می‌توانند آن را تغییر دهند.

جلالی با بیان اینکه مولفه‌های امنیت ملی ما می‌تواند از افکار عمومی تاثیر بپذیرد، گفت: به همین دلیل افکار عمومی برای ما بسیار مهم است و همه کشورها از افکار عمومی خود حفاظت و حراست می‌کنند و آن را به مثابه یک دارایی حیاتی برای کشورشان می‌دانند.

وی در پایان اظهار کرد: گوشی‌های هوشمند و شبکه‌های اجتماعی خودشان رسانه‌ای مدرن محسوب می‌شوند که باید با دقت فرصت‌ها و تهدیدات‌شان دیده شود و به دلیل تاثیرات اینترنت و شبکه‌های اجتماعی بر مردم، اتحادیه اروپایی نیز می‌خواهد قلمرو سایبری اروپایی برای خود تعریف کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.