جبران باسیل، وزیر خارجه دولت موقت لبنان در سخنرانی خود در نشست کمیته وزارتی پیگیری روند اجلاس سران عرب در روز جمعه گفت، متاسفانه به دلیل نبود برخی کشورهای عربی در نشست ما به عنوان اعراب نمی‌دانیم چطور باید از یکدیگر محافظت کنیم.

وی افزود: سوریه بزرگترین خلأ در کنفرانس ماست و نبود آن مایه نگرانی است.

باسیل تاکید کرد: سوریه باید بدون اجازه خارجی‌ها در آغوش ما باشد نه اینکه در آغوش تروریسم. معنای اینکه اتحادیه عرب عضویت سوریه را تعلیق کرده و آن را تحریم کرده چیست و چه موفقیتی در این باره داشته است؟

وزیر خارجه لبنان از شرکت‌کنندگان عرب خواست دیدگاه اقتصادی یکپارچه‌ای را براساس عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر تدوین کنند چراکه برخی کشورهای عربی به اصل تقسیم مشکلات و وظایف احترام نگذاشتند و مشکلات را بر دوش دیگران و ملت‌های ما در داخل انداختند.

وی افزود: ما به خارجی‌ها در مقابل سلاح پول می‌دهیم تا همدیگر را بکشیم.

باسیل تاکید کرد: باید این نشست مناسبتی برای بیدار کردن وجدان‌هایمان در مقابل تلاش‌هایی برای نابودی هویت و تنوع‌ قومی ما باشد.

رئیس دستگاه دیپلماسی لبنان یادآور شد: ما با چالش‌های عظیمی از جنگ و فقر و سوء تغذیه گرفته تا افراط‌گرایی و تروریسم رنج می‌بریم و در تحقق خواسته‌های ملت‌هایمان شکست خورده‌ و نتوانسته‌ایم ملت‌هایمان را در سرزمین‌هایشان نگه داریم.

وی از کشورهای عربی خواست همدیگر را رها نکنند و به داد همدیگر برسند تا اتحادیه عرب و ماهیت عربی‌شان خدشه دار نشود.

بعد از باسیل احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب سخنرانی کرد.

سپس ریاض مالکی،‌ وزیر خارجه فلسطین در سخنرانی خود به مساله قدس پرداخت و گفت: قدس در معرض وحشتناک‌ترین طرح‌های یهودی سازی با هدف تغییر آثار قانونی،‌ سیاسی و دینی آن قرار دارد.

مالکی گفت: ما باید توانمندی‌های اقتصادی خود را برای حمایت از امنیت ملی‌مان به خدمت بگیریم. هر چه قدر زمان طول بکشد ما باز هم بر حق بازگشت تاکید خواهیم کرد و از کشورهای عربی میزبان آوارگان فلسطینی تقدیر می‌کنیم.

محمد علی الحکیم وزیر خارجه عراق نیز گفت: عراق از فلسطینی‌ها در حقوق مشروع‌شان حمایت می‌کند و باید با طرح‌های یهودی سازی مقابله کرد.

ایمن الصفدی وزیر خارجه اردن نیز قدس را کلید صلح دانست و گفت باید از آن محافظت شود.

وی خاطرنشان کرد، باید برای تضمین فعالیت آنروا تلاش کرد.

وزیر خارجه اردن خاطرنشان کرد، باید خونریزی‌ها در سوریه متوقف شوند و نقش عربی برای ایجاد حل سیاسی برای بحران سوریه احیا شود.

الصفدی تاکید کرد، در یمن بحرانی فاجعه‌آمیز مشاهده می‌شود که باید پایان یابد و ثبات نیز به لیبی بازگردد.

همچنین محمد علی الحکیم وزیر خارجه عراق بعد از دیدار با جبران باسیل در حاشیه نشست وزیران خارجه گفت، تعلیق عضویت سوریه از همان ابتدا اشتباه بود و ما با طرف سوریه در ارتباط دائمی هستیم.

وی افزود: برای بازگرداندن تدریجی سوریه به آغوش کشورهای عربی تلاش می‌کنیم. عراق در این زمینه موضعی مشخص دارد.

این در حالی است که اطلاعاتی به دست المیادین رسیده مبنی بر اینکه نخست وزیر عراق به دلیل حضور ضعیف کشورهای عربی در این نشست شرکت در این نشست را لغو کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.