دبیر کل حزب الله  چهارشنبه شب در سخنرانی شب عاشورا که به صورت ویدیو کنفرانس برای عزاداران حسینی در حومه جنوبی بیروت پخش می شد، دولت آمریکا را دشمن خواند و از کسانی که واشنگتن را دوست و همپیمان می خوانند خواست تا دلیلی برای اثبات نظر و صداقت دولت کاخ سفید بیاورند.

 

 

 

نصرالله ادامه داد:در موضوع آمریکا در لبنان اختلاف نظر وجود دارد. من در مورد دولت آمریکا و نهاد قدرت آن صحبت می کنم که تصمیم هایی چون راه اندازی جنگ را می گیرد.

وی افزود: ما و برخی آن را (امریکا ) دشمن می دانیم . برخی آن را همپیمان می دانند و گروه سوم در موضوعاتی موافق آمریکا هستند و در برخی نقاط با آن اختلاف دارند.

دبیر کل حزب الله اظهار کرد: از متحدان امریکا در منطقه می پرسم که آیا تقویت اسراییل در راستای منافع ملت های عرب است ؟

وی افزود: در شب عاشورا می خواهم با آنهایی حرف بزنم که آمریکا را دوست و همپیمان می دانند. همپیمان و دوست کسی است که علیه تو توطئه نکند، خنجر از پشت نزند. آمریکا حالا چگونه می تواند دوست و همپیمان باشد؟ آمریکایی که اینگونه از اسرائیل حمایت می کند و تقویت می کند و در راه تثبیت آن می کوشد و هر قطعنامه را ضد آن وتو می کند، چگونه می تواند برای ملت ها و کشورهای منطقه دوست و همپیمان باشد.

نصرالله خاطرنشان کرد: آیا آمریکا دوست و همپیمان فلسطین و ملت فلسطین است؟ آمریکایی که قدس را پایتخت رژیم صهیونیستی می داند و به دنبال پایمال کردن حق بازگشت فلسطینی هاست، برای طرح وطن جایگزین برای آوارگان فلسطینی تلاش می کند و کمک هایش را آنروا قطع می کند.

دبیرکل حزب الله ادامه داد: آیا آمریکا ، کشوری نیست که گروه های تکفیری را پدید آورد و اکنون برای طولانی تر شدن عمر آنها همه کار می کند. آیا به نفع ملت های لبنان و فلسطین است که آمریکا در پی پایمال کردن حق بازگشت است و کمک ها به آنروا را قطع می کند؟ آیا این دوستی است؟

وی تاکید کرد که آمریکا کشوری است که ملت های منطقه را از طریق اعمال تحریم ها تهدید می کند.

وی تصریح کرد: جنگ را در یمن چه کسی شروع کرد؟ آیا مردم یمن و انصار الله بودند؟ نه این سعودی ها بودند که جنگ را در یمن را با حمایت و پشتیبانی آمریکایی ها آغاز کردند.

دبیرکل حزب الله آمریکا را مشکل اصلی منطقه دانست و تاکید کرد که این کشور به همه ،حتی رژیم صهیونیستی به چشم ابزار نگاه می کند.

نصرالله خطاب به لبنانی هایی که آمریکا را همپیمان می دانند، گفت: شما که با اعطای تابعیت به فلسطینی ها مخالف هستید، امروز چه کسی در حال سنگ اندازی در راه بازگشت و نابود کردن این حق است؟ آمریکا. بنابراین به دوست و همپیمانتان بگویید که با شما راه بیاید و به او شکایت ببرید.

وی افزود: آمریکا همین چندی پیش در عراق خیلی آشکار در پی فتنه بود و می خواست رئیس جمهوری و نخست وزیر و بقیه را خودش تعیین کند. اما ملت عراق بر توطئه و مداخله های آمریکایی در امور خود غلبه کردند و مانع آمریکا شدند که اراده خود را به آنها تحمیل کند.

نصرالله خطاب به کشورهای عضو اتحادیه عرب گفت: آمریکا در امور داخلی شما دخالت می کند آیا کسی از شما جرات دارد که بیانیه ای در محکومیت آن صادر کند.

وی تاکید کرد که کسانی که نمی خواهند آمریکا را دشمن بخوانند دست کم باید با این کشور با هوشیاری و مراقبت تعامل کنند.

سیاست خارجی لبنان

دبیرکل حزب الله لبنان در بخش دیگر سخنانش به سیاست های لبنان در قبال منطقه و وجود اختلاف نظر درباره سیاست «دوری از تنش» دولت در قبال تحولات منطقه اشاه کرد و گفت: ما با اتخاذ این سیاست از سوی دولت موافق هستیم به این دلیل که در لبنان در قبال تحولات منطقه شکاف وجود دارد.

دبیرکل حزب الله لبنان در عین حال گفت: همه نیروهای سیاسی لبنان به اندازه توانایی ها و امکاناتشان در بحران سوریه ورود کردند. ما معتقدیم که سرنوشت لبنان در لبنان و میدان های منطقه ای رقم می خورد.

وی تحولات منطقه را برای لبنان سرنوشت ساز خواند و گفت که برخورد واشنگتن با مساله فلسطین و طرح معامله قرن بر وضعیت لبنان نیز تاثیرگذار خواهد بود.

نصرالله افزود: اگر داعش بر سوریه مسلط می شد، سرنوشت لبنا، عراق ، اردن و کشورهای خلیج (فارس) چگونه بود.

داعش

 

نصرالله در بخش دیگر سخنانش ابراز امیدواری کرد در سال جاری، کار داعش از نظر نظامی پایان یابد.

وی به فیلم های ویدیویی اشاره کرد که نشان می دهد بالگردهای آمریکایی، نیروها و سرکردگان داعش را فراری می دهند.

دبیرکل حزب الله تاکید کرد، وجود داعش در برخی از مناطق در شمال شرق سوریه ، به خاطر حمایت های آمریکایی است.

نصرالله افزود: آمریکایی که داعش را ساخت اقدام به انتقال آن از این نقطه به آن نقطه می کند.

وی هشدار داد که داعش امروز در حال گرفتن افغانستان ، پاکستان، مصر و یمن است.

 

سوریه

دبیرکل حزب الله لبنان در بخش دیگر سخنانش به تحولات سوریه اشاره کرد و با استقبال از توافق روسیه و ترکیه درباره ادلب گفت که در صورتی که این تفاهم ها اجرا شود، سوریه به سمت آرامش بیشتر حرکت خواهد کرد.

وی وضعیت شرق رود فرات را مرتبط با سیاست آمریکا دانست و از کردهای سوریه خواست تا روی واشنگتن حساب بازنکنند.

نصرالله خطاب به کردهای سوریه گفت: واشنگتن شما را در هر بازاری به راحتی می فروشد، بنابراین از شما می خواهم که با دولت سوریه وارد مذاکره شوید.

وی همچنین تاکید که حزب الله تا زمانی که رهبری سوریه نیاز داشته باشد، در آن کشور باقی خواهد ماند.

نصرالله با اشاره به تجاوزهای رژیم صهیونیستی به سوریه گفت: بهانه هایی که اسرائیلی ها برای حمله و تجاوز به سوریه به کار می برند، بهانه ها و دلایلی دروغین است.

وی تصریح کرد: تجاوزهای اسرائیلی به سوریه، هیچ ربطی به انتقال سلاح به حزب الله ندارد.

نصرالله تجاوزها به سوریه را به دلیل ناکامی های نقشه آمریکا، سعودی و رژیم صهیونیستی دانست و خاطرنشان کرد: اسرائیل در راستای جلوگیری از دستیابی سوریه به توان موشکی که توازن بازدارندگی ایجاد کند، تلاش می کند. این وضع نباید اینگونه بماند و محور مقاومت به طور جدی باید این تجاوزهای مکرر اسرائیلی ها را بررسی کند و یک راه حل برای آن بیابد.

دبیرکل حزب الله همچنین خواستار تصمیم گیری در لبنان برای چگونگی بازداشتن رژیم صهیونیستی از نقض حریم هوایی آن کشور شد.

نصرالله همچنین با اشاره به روند بازگشت آوارگان سوری به کشورشان گفت که برخی تلاش می کنند، آوارگان را از بازگشت بترسانند.

وی افزود: چه کسی به دنبال تغییر بافت جمعیتی در لبنان و سوریه است، ما یا کشورها و نیروهای سیاسی که می خواهند آوارگان و پناهجویان به کشورشان بازنگردند یا در این راه سنگ اندازی می کنند؟

وضعیت داخلی لبنان

دبیرکل حزب الله لبنان در ادامه سخنان خود به تحولات سیاسی داخل لبنان اشاره و از تاخیر در تشکیل دولت و افزایش تنش داخلی ابراز تاسف و نگرانی کرد.

نصرالله همه طرف ها را به آرامش دعوت کرد تا با گفت و گو و درایت موضوعات مورد اختلاف حل و فصل شوند.

وی با اشاره به تاخیر در روند تشکیل کابینه لبنان گفت: هر چقدر هم که همه گروه ها به شرق و غرب بزنند ، در نهایت با هم باید دولت تشکیل دهیم و کسی قادر به نادیده گرفتن دیگری نیست، پس چرا باید وقت را هدر داد و فضا را پر تنش کرد.

نصرالله بار دیگر پایبندی حزب الله را به برنامه های ارائه شده در انتخابات پارلمانی اخیر و در راس آنها مبارزه با فساد اعلام کرد.

افزایش فشارها به حزب الله

دبیرکل حزب الله در بخش دیگر سخنانش به افزایش فشارها علیه این حزب به دلیل پیروزی های اخیر محور مقاومت اشاره کرد.

وی گفت: محور مقاومت که ما نیز جزوی از آن هستیم پیروز می شود اما کسانی که پروژه تسلط در منطقه را دنبال می کنند ، شکست خود و پیروزی ما را نمی پذیرند.

نصرالله افزود: حزب الله با فشار روبروست و خواهد بود و راهی که در آن قرار دارد، راه دشواری است.

وی تهدید امنیتی، قتل، جنگ و تحریم های مالی را اصلی ترین فشارهای اعمالی علیه حزب الله عنوان کرد.

نصرالله با اشاره به برخی مطالب منتشر شده در شبکه های اجتماعی علیه حزب الله، آن را نقشه جنگ علیه این حزب دانست.

وی خطرناک ترین فشار علیه حزب الله را جنگ روانی عنوان کرد و گفت:هدف از این اقدامات، خسته کردن و بدبین کردن خواهران و برادران از راه مقاومت و حزب الله و سران آن است.

نصرالله افزود: در جنگ نظامی و امنیتی علیه ما شکست خوردند و حالا در تلاش برای زدن ما از داخل هستند.

وی خواستار مقابله با حملاتی شد که از داخل و خارج برای مخدوش کردن تصویر حزب الله و مقاومت به راه افتاده است.

وی تصریح کرد: آنها قصد دارند ما را از داخل تخریب کنند، پس باید به خودمان، به مسیرمان، مقاومت مان، و به حزب مان اعتماد بسیار زیادی داشته باشیم.

نصرالله ادامه داد: باید برای اینکه مرتکب خطا نشویم، همواره توجه داشته باشیم که در یک کارزار رسانه ای و فکری هستیم و چه می گوییم و چه می نویسیم تا باعث دست آویز قرار دادن و سوء استفاده نشود.

وی با اشاره به نقش مقاومت و جوانان در پیروزی های لبنان و جلوگیری از فاجعه های بزرگ گفت: اگر این جوانانی که با زخم زبان مواجهند، نبودند؛ داعش در خانه های شما بود. به نوامیس تان تجاوز می کرد و مال و اموال تان را غارت می کرد، و به مقدسات شما هتک حرمت می کرد.

نصرالله با تاکید بر اینکه جنگ روانی علیه مقاومت ناکام خواهد شد، تصریح کرد: ما تکیه بر جانفشانی ها و فداکاری ها در راه امام حسین (ع) داریم. ما عاشقان و پیروان حضرت اباعبدالله هستیم و زندگی و جنگ مان با شعار «هیهات منا الذله» است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.