اوضاع بازار دارویی به سمت اوضاع آشفته‌ای می‌رود. کشور در شرایط تحریم است و تحریم ظالمانه دارو و نقل و انتقالات بانکی تولیدکنندگان دارو را با شرایط خاصی مواجه کرده است.

در حال حاضر دارو در ایران بالا ۹۰ درصد به تولید ملی می‌رسد و همزمان برخی تولیدکنندگان برای تامین مواد اولیه و مواد موثر دارو، نیاز به واردات دارند اما محدودیت‌های نقل و انتقال بانکی چالش‌های زیادی را ایجاد کرده است. از سوی دیگر بدهی بالای دولت و مجموعه بیمه‌ها به شرکت‌های پخش دارو، داروخانه‌ها و شرکت‌های تولید‌کننده باعث شده حجم نقدینگی شرکت‌های تولید کننده دارو تا حد زیادی کاهش پیدا کند و همین موضوع زمینه ساز آن شده که تولید‌کنندگان از لفظ تحریم‌های داخلی استفاده کنند. عنوانی که در واقع نشان دهنده شرایطی است که بر تولید کنندگان وارد شده است. به زبان ساده‌تر براساس قوانین داخلی ایران، دولت ۷۰ درصد از سهم قیمت تمام شده دارو از کانال‌های سازمان‌های بیمه‌گر را باید پرداخت کند و این میزان چندسالی است با تاخیر صورت می‌گیرد و به شکل قطره‌چکانی انجام می‌شود. سازمان‌های بیمه‌گر هم با کسری بودجه و کاهش منابع مالی مواجه شده‌اند و این مساله به چالشی دو چندان تبدیل شده است.

در همین زمینه اعضای سندیکای صنایع داروهای انسانی ایران، با حضور در کافه خبر خبرآنلاین به بررسی آخرین وضعیت صنعت داروسازی ایران در روزهای تحریم پرداختند. در این کافه خبر دکتر احمد شیبانی رییس هیات مدیره سندیکا، مرتضی خیر آبادی عضو هیات مدیره، محمد رضا زرگرزاده عضو هیات مدیره، دکتر مهرداد علیمیان عضو هیات مدیره و مهدی سلیمانجاهی دبیر سندیکای صنایع داروهای انسانی ایران، حضور داشتند.

 

نسخه تولید‌کنندگان دارو برای دور زدن تحریم‌ها

اما آنچه بیش در تحریم‌ها می‌تواند مورد توجه باشد، بحث نقل و انتقالات بانکی است. در واقع تولیدکنندگان دارو در حوزه تولید نیاز به تامین مواد اولیه دارند و همزمان بتوانند داروهای ۱۰۰ درصد تولید داخل را به کشورهای هدف صادر کنند. اتفاقی که در این دو حوزه دچار مشکل شده است.

در واقع نقل و انتقالات بانکی سخت انجام می‌شود و همزمان برخی بازارهای بین‌الملی نیز برای خرید دارو به مشکل می‌خوردند. در این زمینه دکتر احمد شیبانی رییس هیات مدیره سندیکا صنایع داروهای انسانی ایران در کافه خبر خبرآنلاین، با اشاره به وضعیت کلی بازار دارویی ایران گفت: برای تولیدکنندگان دارو تحریم مساله غریبی نیست. بحث تحریم را در سال‌های اخیر با آن آشنا هستیم. در واقع به شکلی بوده که در دوران مختلف ما تحریم داشتیم، در زمان جنگ تحریم داشتیم، و بعد از آن هم بوده اما شدت و اوج آن در مدت زمان سال‌ ۹۱ بوده است. زمان جنگ تحریم بود، بعد مجدد سال ۹۱ اوج گرفت و سال گذشته و امسال به جایی رسیده که شدت بیشتر شده است.

او می‌گوید: در حال حاضر در بخش‌های زیادی در حوزه صنعت در کشور شاهد وجود مشکلات متعددی هستیم و تحریم‌های ظالمانه تاثیر خود را در بازار دارویی ایران هم نشان داده است. اما ما در حوزه دارو نشان داده‌ایم که می‌توانیم در زمینه‌ی تولید دارو، با وجود همه سختی‌ها از این تحریم‌ها به عنوان فرصت استفاده کنیم و الان می‌بینید در طول این چهل سال، با همه این محدودیت‌ها به کشوری رسیدیم که ۹۷ درصد داروها را تولید داخل می‌کند. 

بازار دارویی ایران وابسته به واردات نیست

نکته مهم دیگر وابستگی یا عدم وابستگی تولید دارو در ایران به واردات مواد اولیه است. مساله‌ای که در بحران دارویی سال ۹۱ بیش از پیش خود را نشان داد. به گفته مهرداد علیمیان عضو هیات مدیره سندیکای صنایع داروهای انسانی ایران بیش از ۵۰ درصد مواد اولیه دارو در ایران تولید می‌شود و صنایع تولیدکننده وابستگی بالایی به واردات ندارند. او می‌گوید: در حال حاضر ما  107 شرکت فعال در حوزه تولید دارو داریم  که هم اکنون این شرکت‌ها جز مهمی از صنعت داروسازی هستند و شرکت‌های تولید کننده‌ی داروهای شیمیایی هستند. علاوه بر این ما در ایران تولیدکنندگان داروی گیاهی هم داریم. حدود ۴۰ شرکت تولید کننده داروهای گیاهی فعال هستند و همزمان شرکت‌های تولید کننده بیولوژیک هستند.بر همین اساس اگر ما این میزان را با تولید کنندگان مکمل و داروهای گیاهی و فراورده‌های بیولوژیکی و طبیعی حساب کنیم به حدود  شاید به حدود ۲۰۰ شرکت فعال می‌رسیم.

علیمیان با اشاره به اینکه در حوزه مواد اولیه نیز ایران یکی از تولید کنندگان داروست، می‌گوید: در حال حاضر ما بخش زیادی از مواد اولیه در کشور را تولید می‌کنیم و همزمان هم وابستگی به واردات داریم، اما به این شکل نیست که ۱۰۰ درصدی باشد.ما در حال حاضر حدود 50 درصد مواد اولیه مورد نیاز را به واسطه حضور حدود ۵۰ شرکت تولید کننده مواد اولیه تامین می‌کنیم. این مساله در تحریم‌های امروز یک فرصت ویژه‌ای برای ماست و اگر تولید مواد اولیه در ایران نداشتیم در این شرایط بحرانی باید به سختی مواد اولیه را تامین می‌کردیم. 

 

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.