وی با بیان روایتی از دقت رهبر معظم انقلاب در مصرف صحیح برق ، تصریح کرد: مبنای اداره منابع آبی کشور را باید بر پایه ادامه خشکسالی گذاشت و مهمترین قدم؛ به حداقل رساندن هدر رفت منابع آبی و برقی است.

رییس جمهور ادامه داد: مهم است که بررسی کنیم محصولات کشاورزی چه میزان آب و برق مصرف می‌کند و محصول با چه قیمتی بدست می‌آید. مهم است که بررسی کنیم تولید برخی میوه‌ها و صیفی‌جات در کشور به نفع ما است یا تولید فرا سرزمینی آنها؛ یعنی این که زمین از کشورهای دیگر اجاره کرده و محصولات پر مصرف را آنجا تولید کنیم و وارد کشور کنیم.

وی ادامه داد:‌ در سفر به تایلند به ما گفتند آنها به اندازه‌ کافی زمین دارند تا به ما اجاره بدهند. ما می‌توانیم به جای تولید برنج در ایران در تایلند برنج تولید کنیم. باید بررسی کنیم تولید برنج در کشور به نفع ما است یا در تایلند.

رئیس جمهور در ادامه با بیان این که ما باید مبنا را در کشور بر ادامه خشکسالی بگذاریم بیان کرد:‌ اینکه گفته شود با باروری ابرها مشکل را حل کنیم از حرف‌هایی است که به ذهن انسان نمی‌چسبد. شاه هم می‌گفت مشکل کمبود آب را با باروری ابرها حل  می‌کنیم این تفکر شاهانه بود که با بارور کردن ابرها مشکل حل می‌شود. حالا ممکن است برخی از مشکلات حل شود ولی این راه حل اصلی نیست. ما باید از آب موجود درست استفاده کنیم. هدر رفت آب در شبکه‌ انتقال حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد و تلفات انتقال برق حدود ۱۱ درصد است که باید این میزان را کاهش بدهیم و جبران تلفات و هدر رفت برق و آب اولویت اول وزارت نیرو باشد. هر چند تلفات و هدر رفت آب و برق به صفر نمی‌رسد ولی می‌توان آن را یک رقمی کرد.

وی همچنین مصرف درست آب را یک عمل صالح و توصیه به درست مصرف کردن و پرهیز از اسراف را امر به معروف و نهی از منکر دانست و گفت: باید با برنامه ریزی و تبلیغات و استفاده از رسانه‌ها نحوه صحیح مصرف آب و برق را به مردم آموزش دهیم . همچنین باید از سیستم‌های هوشمند در تکنولوژی برای صرفه جویی در مصرف آب استفاده کنیم. صنعت هم باید به کمک ما بیاید و وسایل سرمایشی تولید یا وارد کشور شود که مصرف بهزینه داشته باشد. اگر مصرف آب و برق و وسایل سرمایشی کاهش یابد ما در تابستان و در تیک مصرف دچار مشکل نمی‌شویم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.