به گزارش شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴، در پنجمین هفته متوالی اعتراض ها علیه سیاست های امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه، خیابان شانزه لیزه روز شنبه نیز شاهد اعتراض و زد و خورد پلیس با معترضان بود. 

نیروهای پلیس برای متفرق کردن معترضان به سیاست های مکرون، به استفاده از گاز اشک آور در این خیابان روی آورد. 

در حالی که وزارت کشور فرانسه تعداد تظاهرات کنندگان را بسیار کمتر از هفته گذشته اعلام می کند، برخی معترضان معتقدند که علت اصلی آن مسدود شدن خیابان های منتهی به شانزده لیزه توسط پلیس بوده است. 

همچنین معترضان با سردادن شعار &#۳۹;دروغگو&#۳۹;، به نحوه اطلاع رسانی رسانه های فرانسوی انتقاد کردند که به درستی پیام آنها را منتشر نمی کند.

بر اساس آخرین گزارش ها، تاکنون یکصد و ۶۰ تن از معترضان توسط نیروهای پلیس بازداشت شده اند. 

همچنین، صدها تن از معترضان فرانسوی، با تجمع بر روی پلکان ساختمان اپرای پاریس، با شعارهایی خواستار استعفای مکرون شدند. 

همزمان با پنجمین شنبه اعتراض های مردم فرانسه به سیاست های مکرون ، ۶۹ هزار نیروی پلیس در سراسر فرانسه مسئولیت تامین امنیت را بر عهده گرفتند.

چهارده خودروی زرهی برای حمایت از نیروهای پلیس در خیابان های پاریس مستقر شده اند.

پلیس پاریس از همان ساعات اولیه صبح شنبه عبور و مرور در خیابان شانزه لیزه را ممنوع کرد اما تنها چند دقیقه بعد از رفع این محدودیت، معترضان تظاهرات آرام خود را در این خیابان آغاز کردند.

به گزارش ایرنا، مکرون رئیس جمهوری فرانسه به تازگی اعلام کرد که برای بهبود شرایط زندگی اقشار کم درآمد جامعه معافیت های مالیاتی و افزایش ۱۰۰ یورویی حداقل دستمزد را در نظر می گیرد. دولت مکرون با اوجگیری اعتراض ها برنامه افزایش مالیات بر مصرف سوخت را نیز از بودجه سال ۲۰۱۹ کنار گذاشته است.

برنامه مذکور دلیل اصلی اعتراض های پنج هفته اخیر &#۳۹;جلیقه زردها&#۳۹; بود که با وجود عقبگرد دولت کماکان و با هدف تغییرات اساسی در سیاست های اقتصادی دولت و حتی استعفای مکرون ادامه داشته است.

پیشتر کاخ الیزه به بهانه برخورد با &#۳۹;شریف شیخات&#۳۹; عامل تیراندازی تروریستی استراسبورگ که ۴ کشته برجای گذاشت، از جلیقه زردها خواسته بود تا تظاهرات امروز را لغو کنند تا توان پلیس صرف برخورد با تیرانداز این حادثه شوند. شیخات پنجشنبه شب گذشته (۲۲ آذر) در درگیری با ماموران کشته شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.