خبرگزاری فرانسه در گزارشی اعلام کرد، چندین قانونگذار فرانسوی طرح رای عدم اعتماد به دولت را امروز (پنجشنبه) به دلیل عملکرد ضعیف رئیس‌جمهور در مقابله با جلیقه زردها ارائه می‌کنند.

بیش از ۶۰ قانونگذار از پارلمان فرانسه در بیانیه‌ای مشترک درخواست برای رای عدم اعتماد به دولت ماکرون شدند.

در این بیانیه آمده است: اقدامات سازشکارانه ماکرون نه عادلانه و نه مسئولانه و نه پاسخی به خشم و درخواست فرانسوی‌ها است.

براساس بند ۴۹ قانون اساسی فرانسه رای عدم اعتماد باید حداقل ۴۸ ساعت پس از درخواست و تایید اکثر نمایندگان انجام شود.

این در حالی است که جلیقه زردها گفته‌اند که تیراندازی سه شنبه شب در بازار کریسمس شهر استراسبورگ توسط حکومت فرانسه برنامه ریزی شده بود.

جلیقه زردها در شبکه‌های اجتماعی با تاکید بر اینکه این حمله درست یک روز بعد از سخنرانی امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در مورد جلیقه زردها و اعتراضات پیش رو اتفاق افتاد، نوشتند که این نمی‌تواند یک تصادف ساده باشد.

این پست نظرات زیادی را به خود جذب کرد.

فینو ستو، یک کاربر شبکه‌های اجتماعی گف: این حمله درست یکروز بعد از سخنرانی ماکرون و روز قبل اعتراضات برنامه ریزی شده برای شنبه صورت گرفت. آنها مردم را گول میزنند؟

ماکسیم نیکول، یکی از نامهای اصلی در جنبش جلیقه زردها با به اشتراک گذاشتن ویدیویی در صفحه‌ای با نام "Fly Ryder" گفت که مهاجم برای انجام چنین اقدامی به یک خیابان خلوت نمی‌رود او میتوانست شانزلیزه را ترجیح دهد.

یک کاربر دیگر گفت: ماکرون و حکومت به عمد این حملات را طرح ریزی کردند تا وضعیت اضطراری بوجود آورند و از اعتراضات جلیقه زردها جلوگیری کنند.

تعدادی دیگر از کاربران نیز خواستار پایان اعتراضات شدند.

در همین حال، لوران نونیز، معاون وزیر کشور فرانسه در گفتگو با رادیو داخلی فرانسه در مورد اتهامات علیه حکومت گفت: من واقعا عصبانی هستم؛ چگونه کسی میتواند چنین چیزی بگوید؟

وی همچنین گفت که از گسترش "تئوری‌های توطئه" که توسط کاربران شبکه‌های اجتماعی جلیقه زردها منتشر می‌شود آگاه است.

 سه شنبه شب مردی اقدام به تیراندازی در بازار کریسمس در استراسبورگ کرد که دو کشته و بیش از ۱۲ زخمی برجای گذاشت دولت فرانسه این حادثه را تروریستی اعلام کرده و پلیس همچنان در حال جستجوی عامل این حمله که هویت وی معلوم شده است.

پس از این حمله سطح امنیتی در فرانسه در بالاترین حد ممکن اعلام شد.

از ۱۷ نوامبر تعدادی از افراد با پوشیدن جلیقه های زرد روشن – که از آنها به عنوان جلیقه زردها یاد میشود- در شهرهای اصلی فرانسه در اعتراض به افزایش بحث برانگیز نرخ سوخت توسط ماکرون و وخیم شدن وضعیت اقتصادی دست به تظاهرات زده‌اند.

معترضان که اکثرا به دلیل نرخ بالای اجاره منازل در مناطق روستایی سکونت دارند از ماکرون خواستار توقف افزایش قیمت سوخت و حل مشکلات اقتصادی هستند.

براساس یک نظرسنجی که اخیرا انجام شد ۸۴ درصد از مردم فرانسه که اکثرا از طبقه متوسط جامعه هستند این اعتراضات را حمایت میکنند.

قیمت سوخت امسال در فرانسه بیش از ۲۰ درصد افزایش داشته است.

رئیس جمهور فرانسه در مصالحه با موج اعتراضات و خشونت‌ها اعلام کرد که مالیات بر اضافه کاری سال آینده لغو خواهد شد و مالیات امنیت اجتماعی برای بازنشستگانی که زیر ۲ هزار یورو درآمد دارند لغو می‌شود.

با اینحال، معترضان بیانیه ماکرون را "ناکافی" خواندند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.