برخی منابع فرانسوی می‌گویند که با توجه به تشدید اعتراضات به نابرابری اجتماعی و اقتصادی در سراسر فرانسه، احتمالا برخی از مسئولان فرانسوی برکنار می‌شوند.

خبر برکناری احتمالی برخی از مسئولان فرانسوی برای آرام کردن معترضان، لحظاتی قبل از آغاز نشست امنیتی به ریاست نخست‌وزیر این کشور درز کرده است.

در همین ارتباط، شبکه العربیه گزارش داد که قرار است شنبه‌شب یک نشست امنیتی به ریاست ادوارد فلیپ نخست‌وزیر فرانسه برگزار شود.

تظاهرات فرانسوی‌های تحت عنوان «جلیقه زردها» در اعتراض به سیاست‌های اقتصادی دولت ماکرون، در روز شنبه به اوج خود رسیده است؛ به طوری که نیروهای پلیس بیش از ۱۰۰۰ نفر از معترضان را بازداشت کرده‌اند.

وزارت کشور فرانسه شامگاه شنبه اعلام کرد که «امروز بیش از ۱۰۰۰ تظاهرکننده در کل فرانسه بازداشت شده‌اند که  ۷۲۰ نفر از آنها در بازداشت موقت به سر می‌برند.»

اعتراضات در فرانسه تحت عنوان «جلیقه ‌زردها» با وجود عقب نشینی رئیس‌جمهور این کشور از گران کردن بنزین و تعلیق طرح گرانی بنزین، کمابیش ادامه دارد.

امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه اگرچه این طرح را به حالت تعلیق درآورد، اما جلیقه‌زردهای فرانسوی خواستار لغو آن هستند و از همین روی، همچنان آتش تظاهرات در کل فرانسه شعله‌ور است.

دولت فرانسه قصد دارد در چارچوب سیاست تشویق عمومی به استفاده از خودروهای هیبریدی و کاهش خودروهای متکی به سوخت فسیلی، از ابتدای سال آینده میلادی مالیات بر هر لیتر گازوییل را ۶.۵ و هر لیتر بنزین ۲.۹ سنت افزایش دهد؛ سیاستی که جرقه اعتراضات سراسری را زده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.