رویترز گزارش داد، جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر انگلیس اظهار کرد، در صورتی که ترزا می از اعمال تغییرات اساسی برای تصویب طرح خود در زمینه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بازماند، باید راه را برای جناح مخالف هموار سازد.

او تصریح کرد: نخست‌وزیر می‌کوشد یک فرصت دیگر برای نجات این توافق به دست آورد.

کوربین در ادامه تصریح کرد: اگر او از اعمال تغییرات اساسی مورد نیاز بازماند، باید راه را برای کسانی هموار کند که در این زمینه توان لازم را دارند.

اظهارات کوربین در حالی مطرح شده که رهبر حزب لیبرال دموکرات انگلیس نیز اعلام کرد، در صورتی که حزب کارگر تقاضای دادن رأی عدم اعتماد به ترزا می را داشته باشد، این حزب نیز از چنین اقدامی حمایت خواهد کرد.

وینس کیبل، رهبر لیبرال دموکرات‌ها اظهار کرد: با شکست مفتضحانه‌ای که امروز رخ داد، دولت واقعاً تمام اختیارات خود را از دست داده است.

او ادامه داد: در صورتی که رهبر اپوزسیون اکنون فرایند رأی عدم اعتماد را آغاز کند، من و همکارانم از چنین اقدامی به طور کامل حمایت خواهیم کرد.

از سوی دیگر، نایجل دادز، معاون حزب اتحادگرای دموکراتیک ایرلند شمالی از نخست‌وزیر انگلیس خواسته که از بروکسل با تغییرات واقعی درخصوص توافق بریگزیت بازگردد.

او پس از آن که ترزا می از تعویق در رأی‌گیری بر سر بریگزیت در پارلمان خبر داد، اظهار کرد: به طور صریح آنچه نخست‌وزیر امروز می‌گوید، معتبر نیست.

وی ادامه داد، نخست‌وزیر انگلیس می‌گوید که گوش می‌دهد و از اطمینان سخن می‌گوید اما این‌طور نیست.

او خطاب به ترزا می، گفت: لطفا گوش دادن را آغاز کن و با تغییراتی درباره توافق خروج بازگرد زیرا در غیر این صورت، مجلس عوام مخالفت خواهد کرد.

در همین حال جان برکا، رئیس مجلس عوام انگلیس اعلام کرد، این حق قانونگذاران است که درباره تصمیم نخست‌وزیر درخصوص تعویق در رأی‌گیری بر سر بریگزیت اظهارنظر داشته باشند.

نخست‌وزیر انگلیس ساعاتی پیش رأی‌گیری سرنوشت‌ساز فردای (سه‌شنبه) پارلمان بریتانیا را به تعویق انداخت. قرار بود نمایندگان مجلس عوام به لایحه خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا رأی دهند.

پیش از اعلام این خبر، نخست‌وزیر انگلیس هیأت دولت را به جلسه‌ای اضطراری فرا خوانده بود. پس از آن اعلام شد که نخست‌وزیر انگلیس بیانیه‌ای را در پارلمان قرائت خواهد کرد.

می در پارلمان گفت، چون برایش روشن شده که پارلمان درباره این لایحه نگرانی‌هایی دارد، او با رهبران اروپا گفت‌وگو کرده و قصد دارد به این موضوع رسیدگی کند و اطمینان خاطر بیشتری درباره موضوع مناقشه‌برانگیز مرز بین اتحادیه اروپا و بریتانیا ایجاد کند.

او تأکید کرد که این لایحه همچنان بهترین لایحه ممکن برای خروج از اتحادیه اروپا است.

نخست‌وزیر انگلیس گفت، برای حصول توافق، باید در مواردی سازش کرد. او همچنین همه‌پرسی مجدد را مردود دانست و گفت، چنین رفراندومی باعث افزایش شکاف‌ها در کشور خواهد شد.

پس از صحبت‌های می، جرمی کوربین وضعیت دولت را در آشفتگی کامل خواند و گفت چون می موفق نشده به توافقی قابل قبول با اتحادیه اروپا برسد، باید کنار برود و اجازه دهد حزب کارگر با اتحادیه اروپا مذاکره کند.

از ساعاتی پیش از حضور می در پارلمان، ارزش پول بریتانیا به شدت پایین آمد و نیم درصد در مقابل دلار ضعیف‌تر شد.

ترزا می پس از بیش از یک سال و نیم مذاکره با اتحادیه اروپا درباره شرایط و قواعد خروج با این اتحادیه به توافق رسید. این توافق باید به تأیید پارلمان انگلیس برسد. پس از پنج روز بحث و بررسی در پارلمان، قرار بود فردا این لایحه به رأی گذاشته شود.

نخست‌وزیر انگلیس تا به امروز تأکید می‌کرد که لایحه او، بهترین توافق ممکن برای خروج از اتحادیه اروپا است و دفتر نخست‌وزیر و وزرای کابینه تأکید کرده بودند که رأی‌گیری در موعد اعلام شده انجام خواهد شد.

صبح امروز پیش از اعلام نشست اضطراری دولت، دادگاه اروپا رأی داد که اگر انگلیس بخواهد تصمیمش برای فعال کردن بند ۵۰ عهدنامه لیسبون را پس بگیرد، نیازی به توافق ٢٧ کشور اتحادیه اروپا نخواهد داشت. انگلیس با فعال کردن این بند از عهدنامه لیسبون روند خروج از اتحادیه اروپا را رسما آغاز کرد.

نخست‌وزیر انگلیس همچنین امروز صبح با رهبران اتحادیه اروپا درباره مذاکره دوباره گفت‌وگو کرده؛ در حالی که تا امروز هر دو طرف، مذاکره مجدد را رد کرده بودند. مینا آندریوا، سخنگوی کمیسیون اروپا پس از اعلام رأی دادگاه اروپا، گفت: همان‌طور که ژان کلود یونکر، رئییس کمیسیون اروپا گفته این توافق، بهترین توافق ممکن است. ما دوباره مذاکره نمی‌کنیم. موضع ما تغییری نکرده است و تا جایی که به ما مربوط است، بریتانیا ٢٩ مارس ٢٠١٩ از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد.

بزرگ‌ترین مشکلی که در لایحه خروج باعث شد حتی موافقان دولت و ترزا می با آن مخالفت کنند، بندی معروف به "توقف و برگشت" (Backstop) است. ایرلند شمالی که بخشی از بریتانیا است، تنها مرز زمینی بریتانیا با اتحادیه اروپا است. "توقف و برگشت" برای این طراحی شده که اگر شرایطی پیش آید که برقراری مرز گمرکی بین جمهوری ایرلند و ایرلند شمالی غیر قابل اجتناب شود، شرایط به حالت قبل برخواهد گشت تا راه حلی جدید پیدا شود. با این حال، چون برای این وضعیت توقف و برگشت هیج محدوده زمانی تعیین نشده، بسیاری از موافقان خروج نگرانند که ممکن است انگلیس در این شرایط برای همیشه گیر کند و نتواند از آن خارج شود.

به نظر می رسد می در تلاش است هیأت دولت را قانع کند که "توقف و برگشت" را می‌توان تعدیل کرد.

در همین حال، رهبر حزب مخالف کارگر که امیدوار بود لایحه نخست‌وزیر در پارلمان شکست بخورد و انتخابات عمومی برگزار شود، پیش از جلسه پارلمان در توییتر نوشت: دولت به این نتیجه رسیده که لایحه ترزا می فاجعه‌بار است و از سر استیصال رأی دادن به لایحه خودش را در لحظه آخر به تعویق انداخته است.

کریس لسلی، یکی از نمایندگان پارلمان از حزب کارگر رأی عدم اعتماد به دولت را مطرح کرده و نیکولا استورجن، رهبر حزب ملی اسکاتلند از جرمی کوربین و حزب کارگر خواسته تا رأی عدم اعتماد به دولت را در پارلمان مطرح کند.

با این حال برخی نمایندگانی که قصد داشتند به لایحه خروج رأی منفی بدهند، گفته‌اند به رأی عدم اعتماد به ترزا می، رأی منفی خواهند داد و قصد ندارند که او را از قدرت دور کنند.

در حالی که ضرب‌الاجل خروج انگلیس نزدیک‌تر می‌شود، برخی نمایندگان خواستار خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بدون توافق و در نتیجه پیوستن به سازمان تجارت جهانی هستند؛ در حالی که شمار قابل توجهی نیز به برگزاری همه‌پرسی مجدد اعتقاد دارند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.