القدس العربی گزارش داد، صائب عریقات، دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین و عضو کمیته مرکزی جنبش فتح گفت: حماس یک جنبش فلسطینی است و با وجود اختلافات میان این جنبش و فتح، همانطور که محمود عباس،‌ رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین گفته، اجازه نخواهیم داد، هیچ جنبش فلسطینی تروریسم نامیده شود.

وی در گفت‌وگو با رادیو فلسطین خواستار "بیداری فلسطینی" شد و گفت: بیداری باید از حماس در غزه و با پایان دادن به کودتایی شروع شود که به شکافی تبدیل شده و برای تحقق جدایی غزه از کرانه باختری و با هدف نابودی گزینه راه‌کار تشکیل دو کشور مورد سوء استفاده قرار می‌گیرد.

عریقات گفت: با وجود اختلافات سیاسی در فلسطین، رهبری تشکیلات خودگردان، سازمان آزادی‌بخش فلسطین و جنبش فتح اعلام می‌کنند از حماس در برابر پیش‌نویس قطعنامه آمریکا حمایت می‌کنند و رهبری فلسطین همه توان خود را برای عدم بررسی این پیش‌ در مجمع عمومی سازمان ملل به کار گرفته است.

به دلیل فشارهای فلسطین رای‌گیری درباره این پیش‌نویس آمریکایی به جای دوشنبه به روز پنجشنبه موکول شد.

همچنین احمد مجدلانی، عضو کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین گفت، پیش‌نویس ارائه شده علیه حماس به منزله محکومیت ملت فلسطین است و اگر دولت آمریکا مشتاق برقراری امنیت و صلح باشد باید هر چه سریع‌تر همکاری را با رژیم اشغال‌گر متوقف کند که تروریسم سازمان یافته را علیه ملت فلسطین به کار می‌گیرد.

سامی ابوزهری، سخنگوی حماس گفت، ایستادگی گروه‌های فلسطینی در برابر این پیش‌نویس علیه مقاومت فلسطین امری طبیعی است و هرگونه موفقیت در بررسی آن جنایتی علیه ملت فلسطین محسوب خواهد شد.

همچنین عریقات از یادداشت جیسون گرینبلات،‌ نماینده آمریکا در امور صلح خاورمیانه انتقاد کرد که در آن گفته بود، شایستگی ملت فلسطین بیشتر از رهبری آن است.

وی گفت: اقدامات دولت آمریکا و رژیم اشغال‌گر علیه ملت فلسطین، باعث نمی‌شود که حقی برای آنها منظور شود یا تعهدی برای فلسطینیان به دنبال داشته باشد.

عریقات افزود، دولت آمریکا همه امکانات و همه تلاش خود را به کار گرفته تا مساله فلسطین را نابود و رهبری فلسطین را براندازد زیرا رهبری به حقوق ملت فلسطین متعهد است، براندازی رهبری فلسطین مجازاتی برای فلسطینیان است که با فروش قدس اشغالی و ورود در معاملات املاک و مستغلات مخالفت کرده‌اند.

گرینبلات در یادداشتش نوشته بود: «در حالی که ما در انتظار ارائه راه‌حل سیاسی احتمالی هستیم، زمان ساخت اقتصاد فلسطین و دادن فرصت‌هایی که فلسطینیان شایستگی آن را دارند، فرا رسیده است». وی رهبری فلسطین را به باد انتقاد گرفته و آنها را به تلاش برای ممانعت از رفاه و آسایش مردم خود متهم کرده و گفته بود، فلسطینیان چه با توافق‌نامه صلح و چه بدون آن در حال حاضر به کمک اقتصادی نیاز دارند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.