رأی الیوم گزارش داد، جای تعجب نیست که طرف‌های عالی‌رتبه اسرائیلی موضوع جانشینی محمود عباس، ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین را با هدف تعمیق اختلافات در داخل این تشکیلات مطرح کنند به ویژه اینکه مقامات اسرائیلی نگران جانشین عباس هستند. پیش بینی‌ها نشان می‌دهد که این جنگ اگر روی دهد، احتمالا کرانه باختری را به تنش و آشوب می‌کشاند.

در همین راستا، روزنامه یدیعوت آحارونوت نوشت: در دوره اخیر مسئولان مختلف در جنبش فتح هر یک بخشی گروه‌های مسلح در کرانه باختری را به خود نزدیک کرده‌اند. البته صحبت درباره مسئولانی است که معتقدند نامزد مناسبی برای جانشینی عباس هستند.

از جمله این مسئولان جبریل الرجوب، رئیس فدراسیون فوتبال فلسطین، ماجد فرج، رئیس دستگاه اطلاعات فلسطین، محمود العالول، نایب رئیس فتح و توفیق الطیراوی که قبلا رئیس اطلاعات کل در کرانه باختری بوده است.

سایت اسرائیلی مذکور نوشت: مسئولان امنیتی در اسرائیل معتقدند که ماجد فرج نامزد مهم و اصلی برای جانشینی عباس است چراکه ثبات را در منطقه حفظ می‌کند.

براساس گزارش این سایت، چند سناریو در این باره وجود دارد: یکی تشکیل یک ائتلاف از رهبران فتح که مراکز قدرت در آن بین چند تن تقسیم شود و این مراکز تنها در دست یک تنها نباشد. سناریوی دیگر این است که اختلافات میان اعضای فتح به خشونت و آشوب در میان فلسطینی‌ها منجر شود که حماس برنده این سناریو خواهد بود.

عاموس هارئیل، تحلیلگر امور نظامی در روزنامه هاآرتص نوشت که حدود ۱۰ رهبر امنیتی و سیاسی در تشکیلات خودگردان فلسطین خود را برای جانشینی عباس آماده می‌کنند و ائتلاف‌هایی نیز بینشان وجود دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.