محمد حسینی سخنگوی جمنا در مصاحبه‌ای که پیش از این با «اعتمادآنلاین» داشت این موضوع را مطرح کرد که جمنا یک شورای فقهی دارد که بر تصمیمات این تشکل سیاسی نظارت می‌کند. از گذشته هم در جریان اصولگرا این قضیه وجود داشته که تصمیمات خود را به تایید جامعتین و یا شخصیت‌های روحانی برجسته این جریان می‌رساندند. ناصر ایمانی فعال سیاسی اصولگرا اما معتقد است اصولگرایان از شیخوخیت عبور کرده‌اند و جامعتین در تصمیمات جمنا دخالتی ندارند.

او در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» با بیان اینکه اصل مسئله شیخوخیت در تجمع‌های سیاسی، احزاب، گروه‌ها و...، را کسی نمی‌تواند اساساً رد کند، گفت: یعنی شیخوخیت در جایگاه خود اگر قرار بگیرد، برای جمعیت‌ها و احزاب می‌تواند در مقاطعی از زمان مفید باشد.

 

ایمانی ادامه داد: این موضوع در کشورهای دیگر هم وجود دارد یعنی در برخی برهه‌های زمانی که کار گره می‌خورد یک جریان سیاسی بعضاً به افراد سابقه‌دار و قدیمی آن تشکل مراجعه می‌کنند که حل دعوا کنند. اصل موضوع یک امر واقعی است منتها مسئله مهم در شیخوخیت این است که جایگاه آن باید حفظ شود؛ یعنی شیخوخیت صرفاً برای زمان‌هایی است که کار از روال عادی و طبیعی خود به بن‌بست‌هایی برسد تا احتیاج باشد که افراد با سابقه بتوانند بیایند و موضعی بگیرند تا مسئله حل شود.

 

این فعال سیاسی اصولگرا گفت: اصل در تشکل‌ها و احزاب نباید بر روی شیخوخیت باشد. به این معنا که سازوکارهای خرد جمعی و تشکیلاتی کنار گذاشته شود و فقط شیخ‌ها بیایند گرداننده آن تشکل باشد.

 

ناصر ایمانی درباره وضعیت جریان اصولگرا از منظر وجود شیخوخیت در آن عنوان کرد: اگر در گذشته گفته می‌شد در جریان اصولگرا شیخوخیت وجود دارد، الان اساساً شیخوخیتی وجود ندارد اکنون در جریان اصلاح‌طلب شیخوخیت وجود دارد.

 

 او افزود: برخی از چهره‌ها در جریان اصلاح‌طلب این نقش را به عهده گرفته‌اند که حرف آنها فصل‌الخطاب جریان اصلاحات است. اصولگرایان از مسئله شیخوخیت عبور کرده‌اند اما اصلاح‌طلبان گرفتار این مسئله شدند.

 

این تحلیلگر سیاسی در رابطه با نسبتی که میان تصمیمات تشکل‌های اصلاح‌طلب و جامعتین وجود دارد توضیح داد: رابطه با جامعتین شیخوخیت محسوب نمی‌شود. جمنا که سال گذشته تشکیل شد با سازوکاری چه درست و چه غلط، شورای مرکزی مشخص کرد و این شورا بود که تصمیم می‌گرفت و اساساً جامعتین به جز نقش‌های ارشادی و راهبردی، نقش دیگری نداشتند و در تصمیمات جزئی دخالتی نمی‌کردند.

 

ناصر ایمانی در پایان گفت: در مسئله اصلاح‌طلبان حالت شیخوخیت داریم و رهبر اصلاحات هر چیزی که بگویند همان اجرا می‌شود. اصلاح‌طلبان شورای عالی سیاست‌گذاری تشکیل داده‌اند اما همه کارها در نهایت به جناب آقای خاتمی ارجاع می‌شود و اگر ایشان تصمیمی بگیرند بقیه آن را اجرا می‌کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.