به گزارش نامه نیوز، جریان سوم و شکل‌گرفتن و تداوم آن همواره در سال های بعد از انقلاب، چهره‌ای از طرحی ناکام و پروژه ای ابتر از خود نشان داده است. اما این‌بار جریان اعتدال که محل گردآمدن افراد معتدل از هر دو طیف سیاسی است، شاید بخواهد پدید آورنده جریان سوم در کنار اصول‌گرایان و اصلاح‌طلبان باشد. برخی می گویند می توان از ائتلاف راست میانه و طیف راست اصلاح طلبان در انتظار رخ نمایی یک جریان تازه سیاسی بود. همان جریان سومی که بارها شکل گرفته اما هیچ وقت عمرش چندان طولانی نبوده است.در این باره با علی تاجرنیا ، فعال سیاسی اصلاح طلب گفت و گو کرده ایم.

 

علی تاجرنیا، به نامه نیوز می گوید: اگر نگاهی داشته‌باشیم به فضای سیاسی در سایر کشورها، دو قطبی بودن فضای سیاسی، طرفدار بیشتری دارد و حتی در نظام‌های چند حزبی هم، تنها دو حزب عمده هستند که می‌توانند اعتماد مردم را به سمت خودشان جلب کنند. کشور ما هم از این قاعده مستثنی نیست. در ادوار گذشته هم اگر مجموعه‌هایی، توانستند رأیی را به خود اختصاص دهند، درواقع اینها نزد افکار عمومی، بخشی از یکی از دو جریان اصلی سیاسی در کشور، شناخته شده‌اند. بنابراین در گذشته، آقای احمدی‌نژاد هم به‌عنوان بخشی از جریان اصول‌گرا شناخته می‌شدند یا در همین دروه آخر نیز، آقای روحانی به‌عنوان کاندیدای جریان اصلاح‌طلبان توانسته به پیروزی برسد؛ فارغ از این موضوع که خود این افراد تا چه اندازه در این اردوگاه و جبهه سیاسی حضور داشته‌اند.

 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در خصوص احتمال شکل‌گیری جریان سوم در آینده اظهار داشت: مسیر سیاسی آینده هم بر همین منوال خواهد بود. معتقدم وجود نظام دو حزبی یا دو جریان مؤثر در کشور - هرچقدر که به جلو برویم - مفیدتر خواهد بود. به این دلیل که مردم کم‌کم تکلیف خودشان را برای این‌که در حوزه سیاست‌ورزی چه مسیری را انتخاب کنند، مشخص می‌نمایند. این نهله‌هایی که هر از چندگاهی مطرح می‌شود، پیش از آن‌که جریان سیاسی باشد، به‌نوعی به‌دنبال فریب افکار عمومی هستند.

 

وی در ادامه افزود: در عین حالی که مردم یکی از این دو جریان را سیاسی را انتخاب می‌کنند اما از ناکارآمدی این دو جریان سیاسی هم گله دارند. برخی افراد احساس می‌کنند این نارضایتی ممکن است موجب شکل‌گرفتن جریان سومی بشود. معتقدم اگر قرار باشد روزی در ایران جریان سومی شکل بگیرد، قطعاً این جریان سیاسی نخواهد بود، بلکه اجتماعی خواهد بود و در میان شکاف‌هایی فعال خواهد شد که هیچ‌یک از جریان‌های سیاسی و حتی خود مردم هم از آن نفعی نخواهند برد. برخی از افرادی که طی سالیان گذشته سعی کردند به نام جریان سوم کار کنند، عملاً آدرس غلط به مردم داده‌اند و اینها فریبی بیش نیست.

 

این نماینده سابق مجلس، در خصوص احتمال ائتلاف میان آقای لاریجانی و آقای روحانی گفت:  من کاملاً آقای لاریجانی را فردی با شاخصه‌های اصول‌گرایی می‌دانم. این‌که فضای سیاسی طی سال‌های گذشته موجب شده تا بخشی از عقلای هر دو جناح به این نتیجه برسند که از موضع رادیکال به سمت مدارا و تحمل بیشتر بروند را امری مثبت می‌دانم اما لازمه آن، این نیست که هویت جریانات سیاسی مخدوش شده یا شاهد شکل‌گیری جریانی جدید باشیم.

 

تاجرنیا در ادامه افزود: اعتدال در کشور ما، نه یک جریان سیاسی است و نه حتی یک گفتمان؛ بلکه اعتدال تنها یک مشی و روش است و آقای روحانی و مجموعه رأی ایشان را نمی‌توانیم به جریانی غیر از اصلاحات مرتبط بدانیم. بنابراین اگر آقای روحانی بخواهد خارج از اراده یکی از دو جریان سیاسی کشور، حرکت کند، عملاً امکان‌پذیر نخواهد بود. تجربه آقای احمدی‌نژاد نشان داد که نمی‌شود خارج از اراده دو جریان سیاسی حتی نظر افکار عمومی را به خود جلب کرد.

 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با تأکید بر غیرواقعی بودن جریان سوم گفت: اگر هم چنین اتفاقی بیافتد، آن را فرصت‌طلبی سیاسی ارزیابی می‌کنم از این جهت که اگر یک روز نفع ما در همراهی یک جریان بود، بدان عمل کنیم و اگر شرایط عوض شد، تغییر ظاهر بدهیم و با جریان سیاسی دیگر، همراه شویم.

 

تاجرنیا در پایان و در خصوص ائتلاف میان لاریجانی و روحانی، گفت: امکان‌پذیر نمی‌دانم؛ مگر این‌که آقای روحانی و جریان نزدیک به ایشان بخواهند کاملاً در جناح راست سیاسی مستهلک شوند که البته می‌توانند همان افراد باشند ولی با شعارهای متفاوت و عقلانی‌تر اما نمی‌توانند جریان سومی را به راه بیاندازند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.