با وجود این که فیلم «مرا با نامت صدا کن» آخرین ساخته لوکا گوادانینو سال گذشته توانست نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم شود ولی منتقدان برای فیلم «سوسپیریا» جدیدترین ساخته گوادانینو که براساس نسخه ۱۹۷۷ داریو آرجنتو ساخته شده است شانس موفقیت چندانی در اسکار ۲۰۱۸ قائل نشده اند، با این حال با توجه به تصاویر دیده شده از گریم عجیب و غریب تیلدا سویینتون در این فیلم، از همان روز نخست اکثر منتقدان، فیلم را یکی از شانس های اصلی کسب جایزه اسکار بهترین چهره‌پردازی و آرایش مو در نظر گرفته اند.

جالب است بدانیم در صورت رخ دادن این اتفاق آن گونه که در سایت گلددربی نقل شده، «سوسپیریا» به چهارمین فیلم تیلدا سویینتون  تبدیل خواهد شد که توانسته جایزه اسکار بهترین چهره‌پردازی و آرایش مو را از آن خود کند؛ اتفاقی که در طول کمتر از چهار دهه از ایجاد این بخش در جوایز اسکار کم نظیر است. البته کیت بلانشت دیگر بازیگر مهم سینما نیز در چهار فیلم برنده جایزه اسکار بهترین چهره‌پردازی و آرایش مو بازی کرده است، هرچند بلانشت برخلاف سویینتون در فیلم هایش که جایزه اسکار بهترین چهره‌پردازی را بدست آورده اند (الیزابت، ارباب حلقه‌ها: یاران حلقه، ارباب حلقه‌ها: بازگشت پادشاه، مورد عجیب بنجامین باتن) گریم های آن چنان سنگینی نداشته است.

فیلم های «سرگذشت نارنیا: شیر، کمد و جادوگر» (۲۰۰۵)، «مورد عجیب بنجامین باتن» (۲۰۰۸) و «هتل بزرگ بوداپست» (۲۰۱۴) سه فیلم سویینتون هستند که پیش از این برنده جایزه اسکار بهترین چهره‌پردازی و آرایش مو شده اند.

حالا در فیلم «سوسپیریا» سویینتون در سه نقش بازی کرده است یکی نقش مادام بلانچِ رقاص که چهره اش به خود واقعی سویینتون شبیه است دیگری نقش مادر مارکوسِ شیطانی و سومی هم نقش دکتر جوزف کلمپرِر پیرمرد روانشناس.

یکی از نکات جالب فیلم «سوسپیریا» لیست بازیگران فیلم است، در این لیست در ابتدا نوشته شده بود که نقش دکتر کلمپرِر را بازیگر مردی به نام لوتز اِبرتزدورف ایفا کرده است و مدت ها ادعا می شد این شخصیت وجود خارجی دارد به گونه ای که حتی سایت IMDb هم به اشتباه برای لوتز اِبرتزدورف ۸۲ ساله آلمانی، پروفایل درست کرد، هر چند بعدها بازی با کلمات فامیلی اِبرتزدورف، خیالی بودن این شخصیت را آشکار کرد و خود سویینتونن هم در مصاحبه با نیویورک تایمز سرانجام لو داد که این نقش را نیز خودش ایفا کرده است و به عمر شخصیت خیالی لوتز اِبرتزدورف پایان داد.

با توجه به ایفای سه نقش در یک فیلم از سوی تیلدا سویینتون، برخی از منتقدان با در نظر گرفتن سابقه اسکار در تحسین بازیگران ایفاگر چندین نقش در یک فیلم (الک گینس و پیتر سلرز دو نمونه شاخص این مثال) شانس نامزدی اسکار برای تیلدا سویینتون در این فیلم قائل هستند، اما باید گفت بی تردید در فصل جوایز سینمایی، کانون توجه منتقدان بخش چهره‌پردازی این فیلم است.

حال باید منتظر ماند و دید که آیا سویینتون برای گریمورهای فیلم «سوسپیریا» نیز همچون سه فیلم پیشینش خوش یمن خواهد بود؟

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.