نفرت جهان اسلام از آمریکا

اسحاق جهانگیری افزود: آنها تصور می‌کردند فلسطینی‌ها می‌توانند در گوشه‌ای از سرزمین خود دولتی داشته باشند، اما افراد انقلابی هم می‌گفتند که تنها راه مقاومت است و رژیم صهیونیستی باید از سرزمین‌های اشغالی خارج شود. معاون اول رئیس‌جمهوری ادامه داد: بعد از این اتفاقات رئیس‌جمهوری آمریکا برای این که نمایشی ارائه کند و پرده کنسولگری را برداشته و به‌عنوان سفارت اعلام کند، می‌بینیم که تاکنون حدود ۶۰ فلسطینی بی‌گناه را شهید کرده‌اند. جهانگیری با بیان اینکه در این مقطع تاریخی نفرت بزرگی در جهان اسلام ایجاد شده است، تاکید کرد: آمریکایی‌ها می‌خواهند قبله اول مسلمین را بگیرند و در اختیار رژیم صهیونیستی قرار دهند. او گفت: بی‌عرضگی و بی‌کفایتی برخی حکام اسلامی مخصوصا در سال‌های اخیر که خیلی سعی کردند با اسرائیل نمایش انسجام برگزار کنند، قلب امت اسلامی را به درد آوردند. آنها باید نزد مردم مسلمان که شاهد چنین صحنه‌هایی هستند، خجالت بکشند و ما از خدا می‌خواهیم که امت اسلامی و مظلومین از این شرایط نجات یابند.

بیانیه دولت

همچنین دیروز، دولت جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای جنایت اخیر صهیونیست‌ها و همزمانی آن با سناریوی مشترک و تحریک‌کننده دولت آمریکا را شدیدا محکوم کرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، دولت جمهوری اسلامی ایران در این بیانیه با محکومیت شدید جنایات اخیر صهیونیست‌ها که در سناریویی مشترک و تحریک‌کننده با دولت آمریکا به‌عنوان بزرگترین ناقض عهدنامه‌ها و مقررات انسانی و بین‌المللی انجام گرفت، از جامعه بین‌المللی خواست با شکستن سکوت طولانی خود، پایان اشغالگری و تامین حقوق فلسطینیان به‌عنوان صاحبان واقعی سرزمین‌های اشغالی را تضمین کند. در این بیانیه تاکید شده است که دولت جمهوری اسلامی ایران علاوه‌بر رایزنی‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در این مهم؛ چون گذشته از هیچ تلاشی برای حمایت از حقوق مشروع و غصب شده فلسطین و مردم مظلومش دریغ نخواهد کرد و رویدادهایی نظیر جنایت دیروز صهیونیست‌ها را جنایت علیه بشریت و آزمونی تاریخی برای همه کسانی می‌داند که عهده‌دار مسوولیت و اختیارات موثر، به‌ویژه در کشورهای اسلامی هستند.

آمریکا قصد نابودی سازمان ملل را دارد

از سوی دیگر، علی لاریجانی رئیس مجلس هم نطق آغازین خود در جلسه علنی دیروز پارلمان را به این موضوع اختصاص داد. رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: از سال‌ها پیش آمریکایی‌ها تصمیم گرفتند که نهادهای بین‌المللی سازمان ملل را بی‌اعتبار و نابود کنند. براساس آنچه «ایلنا» گزارش داد، لاریجانی در آغاز صحن علنی روز گذشته مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور با بیان اینکه آمریکا قصد نابودی نهاد بین‌المللی سازمان ملل را که به قصد ایجاد صلح در جهان تاسیس شده است دارد، گفت: روزدوشنبه رژیم صهیونیستی دست به جنایتی وسیع زد. این حادثه مقارن با دو مساله بود یکی همزمان با روز نکبت بود که چند دهه پیش در چنین روزی قدرت‌های بزرگ به حمایت صهیونیست‌ها پرداختند تا مردم فلسطین را از سرزمین خود آواره کنند و به جای آنان از گوشه و کنار جهان افرادی را جمع‌آوری و خانه و کاشانه و اراضی فلسطینیان را غصب کردند.

لاریجانی همچنین گفت: موضوع دیگر انتقال سفارت رژیم آمریکا در فلسطین اشغالی از تل‌آویو به قدس است که روز گذشته به دستور رئیس‌جمهور آمریکا انجام شد. با اینکه همه کشورهای دنیا این اقدام را محکوم کردند و با اینکه همه می‌دانند این اقدام مخالف مصوبات شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل است اما ظاهرا از سال‌ها پیش آمریکایی‌ها تصمیم گرفته‌اند این نهادهای بین‌المللی را بی‌اعتبار کنند. رئیس مجلس اظهار کرد: حمله به عراق بدون مصوبه شورای امنیت بود، اما آمریکایی‌ها به کمک یکی دو کشور دست به این اقدام زدند گرچه بعدها چنان گرفتار شدند که پا به فرار گذاشتند خروج از معاهده پاریس در رابطه با آب و هوا خلاف مقررات سازمان ملل بود و همچنین خروج از توافقنامه هسته‌ای خلاف قطعنامه شورای امنیت بود و همین طور انتقال سفارتخانه خود به قدس همه اینها نشان می‌دهد که آمریکا قصد دارد نهاد بین‌المللی سازمان ملل را که به قصد ایجاد صلح در جهان تاسیس شده است، نابود کند و چون سازوکار دیگری برای جایگزینی آن وجود ندارد، صحنه بین‌الملل را به سوی نوعی هرج و مرج امنیتی سوق دهد.

بیانیه نمایندگان مجلس

علاوه‌بر رئیس مجلس، دیروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم با انتشار بیانیه‌ای اقدام ترامپ در انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس را محکوم کردند.

واکنش فرمانده کل سپاه

همچنین دیروز سردار محمدعلی جعفری هم در واکنش به جنایات اخیر در غزه در جریان انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس با بیان اینکه مظلومیت مردم فلسطین امروز در دنیا زبانزد است، گفت: امیدواریم با استقامت و پایداری که با تبعیت از انقلاب اسلامی در منطقه انجام می‌گیرد و درس‌هایی که مردم منطقه از ایستادگی و استقامت می‌گیرند که دوران دفاع مقدس و حوادث بعد از آن مثل پیروزی‌های جنوب لبنان، سوریه، عراق و یمن از جمله آنهاست؛ مردم فلسطین و غزه هم شیرینی استقامت و پیروزی خود را بچشند.