طی هفت ماهه اخیر اقتصاد کشور بواسطه نوسانات قیمت ارز آسیب دید و فراز و فرود قیمت ارز به افزایش قیمت اجناس منتهی شد.

هیچ کالایی را نمی‌توان در کشور یافت که در بازار گرانتر از قبل نشده باشد و البته خدمات نیز از این افزایش قیمت جا نمانده اند و متاسفانه برخی نیز تمام تلاش خود را می کنند تا از این نمد کلاهی برای خود بدوزند و قیمت اجناس یا خدمات خود را به هر شکل بالا ببرند.  

در این میان تنها مصرف کنندگان نیستند که از وضعیت موجود افزایش قیمت ها گله مندند، فروشندگان خرد و آنان که خدمات‌شان به اقلامی همچون لوازم یدکی ماشین وابسته است از افزایش قیمت ها گلایه دارند و خواستار مدیریت قیمت‌ها هستند، چراکه افزایش قیمت‌ها باعث کاهش توان خرید مصرف کنندگان کالا و خدمات از سویی و افزایش نرخ خدمات از سوی دیگر شده است و این افزایش قیمت در درازمدت نه تنها به سود فروشنده و اصناف خدماتی نیست که به ضرر آنها نیز هست.

صنعت خودروی کشور همواره طی سال‌های اخیر بواسطه قیمت بالای محصولات و بی کیفیت بودن تولیدات در معرض نقد قرار داشته است، اما این روزها نه تنها قیمت خودرو در کشور به طرز عجییب و تخیلی درگیر افزایش است که لوازم یدکی نیز در افزایش قیمت گوی سبقت را از دیگر اقلام ربوده و آنانکه ابزار کسب روزیشان خودروی زیر پایشان است در این میان خدا خدا می‌کنند که گذرشان به تعمیرگاه نیفتد.

لوازم تعمیرشده استفاده می‌کنیم/قیمت‌ها سه برابر شده

یک از تعمیرکاران خودرو اراکی در خصوص وضعیت بازار لوازم یدکی خودرو به ایسنا گفت: ظرف ۶ ماه بازار لوازم یدکی زیر و رو شده است، قیمت‌هایی را شاهدیم که به هیچ عنوان واقعی نیست، اما چه کنیم که مجبوریم بخریم تا نیاز مردم را رفع کنیم.

علی شعبانی افزود: علیرغم افزایش چند برابری قیمت تمامی اقلام یدکی خودرو متاسفانه اجرت خود را حتی یک ریال هم افزایش نداده ایم چراکه بازار توان این میزان افزایش را ندارد و مشتری تنها بواسطه اجبار و البته از سر ناچاری برای خرید لوازم مورد نیاز خودروی خود خرید می‌کند و در واقع چاره‌ای هم ندارد.

وی با بیان اینکه در ابتدای گرانی‌ها مردم متقاعد به خرید لوازم نو می‌شدند، گفت: رقم صعودی قیمت‌ها به شکلی پیش رفت که در حال حاضر به هیچ عنوان مشتری توان خرید لوازم نو که قیمتش ۴ برابر شده است را ندارد و به راحتی استفاده از لوازم تعمیر شده را می‌پذیرد.

شعبانی با اشاره به قیمت‌ لوازم قبل از عید و بعد از عید گفت: قبل از عید قیمت تسمه‌تایم اورجینال ۸۰ هزار تومان بود که امروز به ۱۹۰ هزار تومان رسیده، دیسک صفحه پژو از ۳۰۰ هزار تومان به ۸۰۰ هزار تومان افزایش یافته، لنت جلوی پراید از ۳۰ هزار تومان به ۸۰ هزار تومان رسیده، تسمه دینام هیدرولیک پژو از ۴۰ هزار تومان به ۹۰ هزار تومان، واشر سرسیلندر پژو از ۳۵ هزار تومان به ۹۵ هزار تومان، رینگ موتور اورجینال از ۲۰۰ هزار تومان به ۶۰۰ هزار تومان، سرسیلندر پژو از ۷۰۰ هزار تومان به یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیده است. قیمت لاستیک هم که افزایش یافته و برای مثال ۴ حلقه لاستیک هانکوک کره در اسفند ۹۶ حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بود که امروز جفتی یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و البته در بازار نیز موجود نیست.

وی با بیان اینکه لاستیک خارجی اصلا در بازار عرضه نمی‌شود، گفت: لاستیک ایرانی با سند ماشین و به قیمت گرانتر فروخته می‌شود و متاسفانه در روند این افزایش قیمت‌ها هیچ نظارتی هم وجود ندارد.

به گزارش ایسنا، تعمیرکاران به شدت نسبت به بی‌سامانی فعلی در بازار لوازم یدکی گلایه‌مند هستند و از سوی دیگر مردم نیز در برزخی گیر افتاده‌اند که نه راه پس دارند و نه راه پیش.

خراب شدن ماشین یک کابوس است

یکی از مراجعه‌کنندگان به تعمیرگاه خودرو در خصوص وضعیت بازار گفت: این روزها خراب شدن ماشین یک کابوس است، چراکه حتی برای کوچکترین مشکل باید ارقام و مبالغ هنگفت پرداخت کرد و سوال اینجاست که چرا کسی این وضعیت را مدیریت نمی‌کند.

جواد رضایی افزود: برای تعمیر خرابی ماشینم تمام تعمیرگاه‌های شهر را زیرپا گذاشتم بلکه جایی را پیدا کنم که قیمت‌های منصفانه‌ای را برای تعمیر ماشین عنوان کند، اما متاسفانه وضعیت به هیچ وجه دست تعمیرکاران نیست چراکه لوازم یدکی به شدت گران شده و تعمیرکاران نیز برای اینکه مشتری خود را از دست ندهند حتی دستمزد خدمات شان را افزایش نداده‌اند.

فکر و ذکرمان این است که ماشین خراب نشود

یکی از رانندگان تاکسی نیز به ایسنا گفت: اخیرا یک باتری پژو که در گذشته رقمی حدود ۲۵۰ هزار تومان داشت را به قیمت ۷۰۰ هزار تومان خریده‌ام و این حجم افزایش قیمت واقعا عجیب است.

احمدی بیان کرد: مگر یک راننده تاکسی چقدر درآمد دارد که در این وضعیت گرانی‌ها با مسافرکشی بتواند اجاره‌خانه، هزینه مدرسه فرزند، هزینه زندگی و مایحتاج که سربه فلک کشیده است را بدهد و با افزایش یکباره قیمت‌ها نیز تمام فکر و ذکرش بشود قیمت لوازم یدکی ماشین که نکند یکباره ماشین خراب شود و محل درآمدش زمینگیر شود.

وی افزود: تمام زندگی ما شده است نگرانی و دغدغه، خرج زندگی را تامین کنیم یا دل‌نگران خرابی ماشین باشیم؟ در این آشفته بازار فقط قشر متوسط و ضعیف جامعه هر روز بیشتر فرو می‌روند و یک عده دیگر نیز هر روز پول روی پول می‌گذارند و ثروتمندتر می‌شود. ما باید تمام روز را با نگرانی خرابی ماشین شب کنیم و کسی نگران ما قشر ضعیف جامعه نیست.

افزایش ۱۰۰ تا ۳۰۰ درصدی قیمت لوازم یدکی خودرو

رییس اتحادیه لوازم یدکی خودرو اراک در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه در هیچ یک از کالاها به مانند لوازم یدکی خودرو این چنین افزایش قیمت بروز نکرده است، گفت: افزایش قیمت در لوازم یدکی خودرو مرتبط با مرکز کشور و شرکت‌های بالادستی است و لوازم‌فروش در واقع دخالتی در این گرانی‌ها ندارد.

حمیدرضا محمدی بیان کرد: شرکت یاتاقان بوش در تاکستان قزوین و شرکت میل ‌ لنگ پارس نیز 100 درصد افزایش قیمت داشته‌اند و برخی برندهای مانند هلدورا، HPC و ... از 100 تا 300 درصد رشد قیمت داشته‌اند و ما در اراک نمی‌توانیم کاری کنیم چراکه جنس را از این شرکت ها و برندهایی از تهران تهیه می‌کنیم و با افزایش قیمت توسط این شرکت‌ها لوازم‌فروش هم گرانتر می‌خرد و می‌فروشد.

وی تصریح کرد: طبق قانون و فاکتور رسمی، فروشندگان لوازم یدکی مجازند که با ۱۵ درصد سود، جنس خریداری شده از شرکت را به مشتری بفروشد درحالی که در شرایط کنونی امکان افزایش ۱۰ درصدی قیمت را هم نداریم.

شرممان می‌شود قیمت بگوییم/جای خالی نظارت در بازار

محمدی با اشاره به شرکت پیستون‌سازی تبریز که 50 درصد آن خصوصی و 50 درصد دولتی است، گفت: این شرکت قیمت پیستون 100 هزار تومانی را به 320 هزار تومان افزایش داده است، دیسک و صفحه 70 هزار تومانی پراید امروز 320 هزار تومان در بازار عرضه می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه اکثر لوازم یدکی موجود در بازار، ایرانی و ساخت داخل است و مرتبط با دلار نیست، اما این روزها همه چیز با قیمت دلار گره خورده است، افزود: شاید برخی لوازم که مواد اولیه ساخت آنها وارداتی است با قیمت دلار مرتبط باشند، اما مگر یک قطعه لوازم یدکی چقدر فولاد برده که قیمتش سه برابر می‌شود، در این شرایط کامیون‌داران واقعا حق دارند اعتراض کنند.

رئیس اتحادیه لوازم یدکی خودروی اراک تصریح کرد: به عنوان مثال صبا باتری ۱۳۰ درصد افزایش قیمت داشته و باتری ۱۰۰ هزار تومانی را ۲۳۰ هزار تومان به بازار عرضه می‌کند و متاسفانه هیچ مدیریتی در این خصوص صورت نمی گیرد. در برنامه داریم که نشستی با معاون اقتصادی استاندار داشته باشیم و خواستار انتقال مشکلات به مسئولان بالادستی بشویم.

وی با تاکید بر اینکه مشکلات باید از بالا حل شود نه اینکه یک لوازم‌فروش در اراک را جریمه کنند، بیان کرد: این جریمه راه حل نیست و قطعا مشکلات رفع نخواهد شد، کارخانه شمع‌نور از جمله کارخانه‌های قبل از انقلاب و برند آلمانی است یک دست شمع ۴ عددی این کارخانه تا قبل از این افزایش قیمت‌ها ۱۶ هزار تومان بود امروز به ۶۰ هزار تومان رسیده است و لوازم‌فروش هم امکان افزایش قیمت قانونی و مجاز خود را ندارد و حتی ما شرممان می‌شود به مشتری قیمت بدهیم.

دلار ارزان شد، لوازم یدکی گرانتر

محمدی با بیان اینکه متاسفانه دولت تا به امروز به هیچ عنوان به این عرصه وارد نشده است درحالی که برای بهبود وضعیت باید از بالادست شرایط اصلاح شود و از شرکت‌ها و برندها و تجار دلیل این افزایش ۱۰۰ تا ۳۰۰ درصدی را جویا شد، گفت: لوازم یدکی که کمتر از ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشته باشد، در بازار وجود ندارد و حتی با وجود ارزان شدن قیمت دلار از ۱۹ هزار تومان به ۱۳ هزار تومان، اجناس ایرانی حدود ۷ درصد افزایش قیمت داشتند و هیچ نظارت و مدیریتی در بازار وجود ندارد.

رئیس اتحادیه لوازم یدکی خودرویی اراک گفت: سوال اینجاست که چه اتفاقی در داخل کشور افتاده است و با چه دلیل و منطقی لوازم با این شدت گران شده است که حتی بازار کشش تحمل آنرا ندارد، اخیرا یک مورد تعمیر موتور پیکان توسط یکی از تعمیرکاران اراکی انجام شده که هزینه ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی در پی داشته و صاحب ماشین به دلیل عدم توانایی در پرداخت این مبلغ، ماشین را در تعمیرگاه گذاشته و رفته است.

به گزارش ایسنا؛ بازار لوازم یدکی خودرو و خدمات خودرو بازار مهمی است نه از آن جهت که خودرو اولویت تمام خانوارهای ایرانی است، بلکه از آن جهت که خودرو و خدمات جانبی آن محل درآمد و روزی بخش عظیمی از خانوارهای ایرانی است.

زمانی وقتی سرپرست خانواده در تامین هزینه درمی ماند به هر دری می زد تا خودرویی بخرد و از محل کار با آن اقتصاد خانواده اش را تامین کند، اما امروز و با این شرایط اصلا نمی توان روی این غول آهنی که تقریبا همیشه یک جایش می لنگد حساب کرد و بدا به حال آن خانواده هایی که نان آورشان همین غول آهنی همیشه بیمار است، بگذریم از ماشین هایی که وسیله کسب روزی نیستند و اگر خراب شده اند، به امید ارزانی لوازم یدکی در پارکینگ خانه ها مانده اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.