در صبحانه کاری اتاق بازرگانی ایران که با حضور نوبخت معاون رئیس جمهور برگزار شد فعالین اقتصادی و اعضای اتاق نقطه نظرات خود را مطرح کردند.

محمد پارسا از اعضای اتاق گفت: سرمایه اجتماعی کشور از بین رفته است و تا این مساله اصلاح نشود همکاری دولت و ملت امکان‌پذیر نیست. دولت می‌تواند درآمد خود را افزایش دهد و کف حقوق را به هفت میلیون تومان که معادل خط فقر است برساند اگر قیمت‌های انرژی را اصلاح می‌کرد.

وی ادامه داد: ما چندین سونامی ارزی را بعد از انقلاب تجربه کردیم که افراد زیادی را به سکته داد. زمانی که قیمت ارز واقعی نیست عده‌ای آن را از کشور خارج می‌کنند اگر بتوانیم نرخ ارز و انرژی را واقعی کنیم می‌توانیم حقوق را افزایش دهیم.

ایلمقانیان: آمار اشتغال واقعی نیست

نائب رئیس اتاق بازرگانی ارومیه گفت: اتفاقات بازار ارز در شرایط اقتصادی امروز بیش از آنکه دلایل اقتصادی داشته باشد سیاسی است و بخشی از آن نتیجه عدم تحقق وعده‌ها و برنامه‌های سازمان برنامه و بودجه است آقای نوبخت برخی آمارها را غلط به شما داده‌اند به طور مثال اشتغال. من به عنوان تولید کننده و کسی که هر روز وارد شهرک‌های صنعتی می‌شوم می‌بینم که هر روز اشتغال کاهش پیدا می‌کند چگونه شما مدعی افزایش اشتغال هستید؟ 

 ایلمقانیان افزود: برجام اتفاق میمون و مبارکی برای کشور بود و پس از آن خطوط اعتباری برای فعالان اقتصادی باز شد و نرخ آن سال گذشته مشخص شود اما باید امسال ما چهار برابر سال گذشته با بانک‌ها تسویه کنیم بیساری از واحدهای اقتصادی برای تامین نقدینگی کالای خود را پیش‌فروش کرده و پول آن را گرفته‌اند. حالا باید به چه ارزی آن را پرداخت کنند و به سیستم نیما برگردانند.

زبردست: همه مشکلات را به دشمن منتسب نکنیم

محمود زبردست یکی از دیگر از اعضای اتاق بازرگانی گفت: شما به شعور فعالان اقتصادی توهین کردید من شما را نمی‌بخشم نسبت دادن همه مسائل به دشمن جای تاسف است. جالب است دولت از محل فروش ارز به دنبال درآمد است که هم بدهی‌های دولت مهرورز را بدهد و هم او را تطهیر کند و برای دولت تدبیر فحش بخرد در شش ماه اخیر اکثر کارخانجات نابود شدند شما چطور از افزایش اشتغال صحبت می‌کنید.

وی ادامه داد: بی‌قانونی از خود دولت شروع شده است ماده 13 قانون واردات و صادارت می‌گوید پیمان‌سپاری ارزی ممنوع است ولی شما صادرکنندگان را مجبور به این کار می‌کنید ما احساس می‌کنیم آن طرف نیز نمی‌داند که این طرف چه خبر است دولت ارز می‌فروشد تا بدهی خود را به بانک‌ها و تامین اجتماعی تسویه کند اما فشار آن به بخش خصوصی می‌آید بعد شما می‌گویید که اشتغال ایجاد شده این یعنی تیم اقتصادی دولت با مسائل کشور بیگانه است.

لاهوتی : ترامپ مهلت داد اما شما ندادید

رئیس کنفدراسیون صادرات گفت: ما از حضور شما در اینجا خوشحالیم اما از توضیحات شما خیر، در حالی که شما صحبت از استفاده از نظرات بخش خصوصی می‌کنید که ابتدا بخشنامه‌ها را صادر و سپس می‌گویید نظر بخش خصوصی چیست؟ ترامپ زمانی که کارت تحریم‌ها را اعمال کرد سه ماه مهلت داد اما شما یک شبه بخشنامه صادر کردید یک شبه گفتید صادرات گوجه، مرغ یا اقلام دیگر ممنوع است این درحالی است که صادرکننده تعهد داده و باید خسارت بدهد.

امیرزاده: کامیونداران یک شبه دچار مشکل نشدند

عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: مشکلاتی که امروز کامیونداران با آن درگیر هستند یک شبه ایجاد نشده و جالب اینجاست هنوز دولت تدبیری برای جبران خسارت آنها نکرده است. ما انتظار نداشتیم امروز بعد از پنج ماه معاون رئیس جمهور این طور سخن بگوید ما چیزی جز بی‌برنامگی نمی‌بینیم.

در ادامه جمعه‌ای رئیس اتاق سمنان گفت: آقای نوبخت صریحا مطرح کنید که وضعیت اقتصادی کشور چرا اینگونه است اگر کسی مانع است معرفی کند اگر هماهنگی نیست عوامل آن را اعلام کنید ما انتظار برنامه پنج ساله نداریم احداقل برای ششس ماه آینه برنامه بدهید اگر آن را هم ندارید صراحتا بگویید تا ما خودمان به فکر فرزندان و کارگران‌مان باشیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.