محمدجواد عطرچیان تاکید کرد: در ماه‌های گذشته افزایش هزینه‌ها به طور قابل توجهی اتفاق افتاده تا جایی که هزینه خرید کامیون‌های نو بیش از دو برابر شده و بسیاری از هزینه‌های لوازم یدکی حتی چند برابر شده‌اند. همین مساله می‌تواند برای کامیون‌های ایرانی تبعات منفی قابل توجهی داشته باشد.

کامیون داران

وی با بیان این‌که بیش از ۴۰۰ هزار کامیون در ایران فعال هستند که ۲۰ هزار دستگاه آن در مسیرهای بین‌المللی و ترانزیتی رفت و آمد دارند، تاکید کرد: برای حضور در کشورهای اروپایی نیاز به فعال‌کردن برخی سیستم‌های نوین وجود دارد که در غیر این صورت کامیون‌ها اجازه تردد پیدا نمی‌کنند. مسائلی مانند سیستم‌های یورو۴، یورو ۵ و اخیرا یورو ۶، پشت سر گذاشتن تست‌های محیط زیستی، تست‌های میزان آلایندگی خودرو و همچنین وضعیت آج لاستیک‌ها بخشی از دغدغه‌هایی است که راننده‌های ایرانی قبل از ورود به کشورهای اروپایی باید آن را پشت سر بگذارند در غیر این صورت از ترددشان جلوگیری خواهد شد.

به گفته دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی ایران اگر کامیون‌های ایرانی نتوانند در مسیرهایی که پیش از این فعالیت می‌کردند، حرکت خود را ادامه دهند قطعا این فرصت در اختیار شرکت‌ها و رانندگان خارجی قرار می‌گیرد و این به معنای آن است که ما نتوانسته‌ایم بازارهای سابق خود را حفظ کنیم.

عطرچیان با بیان این‌که تمامی دولت‌ها از کامیون‌های خود در فضای بین‌المللی و داخلی حمایت می‌کنند، تصریح کرد: مسائلی مانند کاهش عوارض گمرکی و صفرکردن مالیات بر ارزش افزوده برای کامیون‌های نو و ارائه‌ی وام کم‌بهره با مدت بازپرداخت طولانی برای رانندگانی که قصد نوسازی ناوگان‌شان را دارند، بخشی از حمایت‌هایی است که می‌تواند از سوی دولت انجام گیرد، زیرا در غیر این صورت ناوگان ایران چه در فضای داخلی و چه در فضای بین‌المللی زمین‌گیر خواهند شد.

وی درباره‌ی گمانه‌زنی‌های مطرح شده در رابطه با امکان اعتصاب رانندگان کامیون به دلیل مشکلات به وجود آمده در ماه‌های اخیر تاکید کرد: ما از سوی انجمن شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی ایران رسما اعلام می‌کنیم که هیچ برنامه‌ای برای اعتصاب نداشته و نخواهیم داشت. ما شرایط دشوار کشور در تحریم‌های ظالمانه را درک کرده و می‌دانیم که بالا رفتن نرخ ارز چه فشارهایی را در اقتصاد ایران وارد کرده است، اما با این وجود توقع داریم که دولت از ما نیز مانند دیگر بخش‌های فعال در زمینه‌ی کالاهای اساسی حمایت کند.

دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی ایران ادامه داد: رانندگان کامیون در خط مقدم مقابله با تحریم‌های بین‌المللی هستند و اگر مشکلات جدید برای فعالیت‌شان به وجود آید حمل و نقل کالاهای صادراتی ایرانی یا با مشکل مواجه شده یا باید از سوی شرکت‌های خارجی و با قیمت‌ بالاتر انجام شود. از این‌رو ما ضمن تاکید بر این‌که در راستای اهداف کشور تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم از مسئولان دولتی می‌خواهیم که با به وجود آمدن شرایط حمایتی اوضاع دشوار فعلی را مدیریت کرده و امکان تداوم فعالیت رانندگان کامیون ایرانی را فراهم کنند.

 از چند ماه قبل و به دنبال بالارفتن هزینه‌های جاری رانندگان کامیون تعدادی از اتحادیه‌های آنها دست به اعتراض زدند که این مساله به برگزاری جلساتی با مسئولان وزارت راه و شهرسازی منجر شد و سیاست‌هایی جدید از سوی این وزارتخانه برای اجرا ابلاغ شدند.

در طول روزهای گذشته بار دیگر گمانه‌زنی‌هایی درباره‌ی احتمال اعتراض رانندگان کامیون به دلیل بالارفتن هزینه لوازم یدکی مطرح شده بود که هنوز از سوی سازمان راهداری با پاسخ رسمی مواجه نشده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.