حجت‌الاسلام و المسلمین سید رضا اکرمی در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به این پرسش که قانون منع به کارگیری بازنشستگان چه اثراتی را در دولت و شرایط ادارای کشور خواهد داشت اظهار کرد: ما با توجه به ظرفیت‌هایی که در کشور داریم و با عنایت به نیروی انسانی بسیار که گاهی رقم بیکاری‌اش تا ۳ میلیون نفر برآورد می‌شود باید یک سیستم عرضه و تقاضا ایجاد کنیم که طی آن حداقل ظرفیت‌ها برای افراد متقاضی شغل فراهم شود تا نیروی کم‌کار و بیکار نداشته باشیم.

وی افزود: باید شرایط را به سمتی ببریم که شغل اصلی اساس زندگی افراد شود و شغل دوم برای بکارگرفتن افراد آنقدرها هم آسان نباشد. من شنیده‌ام که در انگلستان اگر کسی بخواهد شغل دوم داشته باشد باید ۶۰ درصد درآمد شغل دوم را به عنوان مالیات به دولت دهد و همین کار را برای افراد دو شغله و چند شغله در این کشورها سخت می‌کند. پس ما هم باید به چنین سمتی حرکت کنیم و قوانینی مشابه را برای خود در نظر بگیریم.

این عضو جامعه روحانیت مبارز با تاکید بر اینکه چطور افراد بازنشسته وقتی فرزندان‌شان در خانه‌ها بیکار مانده‌اند قانع می‌شوند که خودشان به جای آن‌ها سرکار بروند، اظهار کرد: متاسفانه چون ۸۰ درصد اقتصاد ما دولتی است و زمینه برای کار کردن بخش خصوصی چندان وجود ندارد، به وضعیت فعلی رسیده‌ایم. به عنوان مثال اگر نقدینگی که در کشور جریان دارد و سرمنشاء بسیاری از مشکلات شده به سمت حوزه‌هایی چون گردشگری یا اتمام ۴۰۰ هزار پروژه نیمه تمام در کشور برود، خواهیم دید که چه حجم عظیمی از جمعیت بیکار کشور صاحب شغل می‌شوند اما از آنجا که ما نقدینگی را به این سمت نمی‌بریم و ظرفیت‌ها را به کار نمی‌گیریم به چنین مشکلاتی برخورد کرده‌ایم.

اکرمی تاکید کرد: ما در اسناد بالادستی مشکلی نداریم و برنامه ۲۰ ساله و برنامه‌های ۵ ساله از لحاظ متن مشکلی ندارد. مشکل ما بکارگیری و بکار بستن این قوانین است که در این زمینه ضعیف عمل می‌کنیم. ما باید تمام تلاش و کوشش‌مان را به کار گیریم تا شرایط فعلی را به سمتی ببریم که بیکاری در کشور کمتر شود.

وی در پایان با بیان اینکه جمعیت ۸۰ میلیونی ما ظرفیت بسیار بالایی دارد اظهار کرد:‌در شرایط فعلی می‌بینیم که عده‌ای از خارج از کشور در رقم بسیار بالایی در کشور ما مشغول به کار هستند اما بچه‌های خودمان بیکار مانده‌اند. البته باید به این نکته توجه کنیم که جوانان ما بیشتر به دنبال کارهای فانتزی هستند در حالی که خارجی می‌آیند و کارهای یدی را هم انجام می‌دهند و این است که از این جهت نیز جوانان ما فرصت‌های شغلی را از دست می‌دهند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.