علی لاریجانی سه شنبه در دومین روز سفر به استان فارس، در جلسه شورای اداری شهرستان استهبان افزود: در مجموع باید توجه داشت که ما در شرایطی هستیم که فشار بین المللی بر کشور وارد است و علاوه بر این در داخل نیز با برخی مشکلات مواجه هستیم و ضرورت دارد در گام نخست درد را به درستی تشخیص دهیم و بعد نسبت به درمان آن اقدام کنیم.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم مساله فشار اقتصادی را حل کنیم باید بدانیم که چنانچه مشکلات درونی اقتصاد حل شود بسیاری از معضلات بیرونی هم رفع خواهد شد.

او اظهار داشت: دشمن همواره بر روی نقاط ضعف دست می گذارد و اگر ما این نقاط ضعف را حل کنیم آنها قدرت چانه زنی زیادی نخواهند داشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی از نقاط ضعف این است که کشور گران اداره می شود و منابع در جای اصلی خودش و در جایی که باید هزینه نمی شود، باید در کشور تولید ثروت شود چرا که کشوری موفق است که ثروت زا باشد.

لاریجانی افزود: بعد از انقلاب خیلی از منابع ما در استان ها صرف ساخت جاده، برق کشی و انتقال آب و گاز شد که البته این کارها از نظر جنبه عدالت و روحیه عدالت خواهی ارزشمند و خوب است اما چون متناسب با این چرخه اقتصادی در کشور فکر نشد و سامان پیدا نکرد ما یک ناآرامی در وضعیت اقتصادی کشور می بینیم.

وی افزود: امروز آنچه که برای ما مساله است این است که اقتصاد کشور را از نظر تولید روان کنیم.

رئیس قوه مقننه گفت: امروز با وجود اقداماتی که در جهت بهبود شاخص های فضای کسب و کار در کشور انجام شده اما در کل نسبت به دیگر کشورها جایگاه خوبی نداریم و قرار داشتن در رتبه بالای ۱۰۰ در جمع ۱۸۲ کشور رتبه مطلوب نیست.

رئیس مجلس گفت: وقتی در کشور می توانیم تولید روان داشته باشیم باید اشکالات، مقررات و بخشنامه های دست و پا گیر را برداریم.

لاریجانی اظهار داشت: در اتاق مسئول باید به روی سرمایه گذاران باز باشد، مدیران باید دنبال سرمایه گذار بروند و از آنها خواهش کنند که سرمایه گذاری کنند.

وی، از مسئولان استان فارس و شهرستان استهبان خواست که زمینه سرمایه گذاری در این منطقه را فراهم کنند.

او گفت: در این راه قطعا ما نیز در زمینه پرداخت تسهیلات کمک خواهیم کرد.

لاریجانی با اشاره به جلسه اخیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی که با حضور سران قوا برگزار شد افزود: در این جلسه یکی از مباحث مهم تصویب شد اختصاص یک میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای حفظ و توسعه اشتغال بود.

وی ادامه داد: این هدفگذاری در کلان کشور است و در سطوح پایین تر هم باید این موضوع جدی گرفته شود.

رئیس مجلس گفت: اگر می خواهیم کشور در یک مصاف اقتصادی موفق باشد باید اقتصاد کشور را به مردم واگذار کنیم و شرایط برای کار و فعالیت آنها فراهم شود.

لاریجانی ابراز امیدواری کرد که مسائل کشور با وحدت بیشتر، همت بیشتر و روحیه مقتدرتر مرتفع شود و همه برای آبادانی کشور دست به دست هم دهند.

** خشکسالی مساله ای جدی در کشور است

رئیس مجلس شورای اسلامی، مشکلات کشور به ویژه استان های مرکزی را از نظر کمبود آب و خشکسالی جدی برشمرد و گفت: باید به این مساله مهم و مشکلات ناشی از آن به شکل همه جانبه نگاه کرد.

لاریجانی افزود: البته برخی اقدامات که ضروری بود و می بایست صورت می گرفت از سال های قبل به آنها فکر شد و در قانون برنامه هم بر آن تاکید شد.

وی ادامه داد: یکی از آن کارها آبیاری نوین بود، از مواردی که به شکل نادر رهبر معظم انقلاب اجازه فرمودند که از صندوق توسعه ملی پول برداشته شود همین بحث آبیاری است.

او افزود: از موارد دیگر که مورد توجه قرار گرفته توسعه و ترویج کشت های گلخانه ای است که در این زمینه مجلس حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت با هدف احیای اقتصاد روستا تدارک دید.

لاریجانی گفت: بنا بود که یک و نیم میلیارد دلار برداشت شده از صندوق توسعه ملی با منابع بانک ها تلفیق شود تا با سرمایه گذاری در روستاها و توسعه کشت های گلخانه ای، چرخه اقتصادی روستاها فعال شود اما به رغم اینکه بیش از یک سال از تصویب این مساله می گذرد گفته می شود که تاکنون فقط ۲۵ درصد تخصیص داده شده که باید دید اشکال کار در کجاست.

او اظهار داشت: مسئولان باید پیگیری کنند و از منبع تسهیلات ارزان قیمت سهم خود را بگیرد، این تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی اختصاص داده شده و ربطی به بودجه جاری متعارف ندارد.

لاریجانی، یکی از اقدامات دیگر برای مقابله با کم آبی را شیرین کردن آب دریا برشمرد و افزود: این یک کار پرهزینه است اما چند مورد آن با مشارکت و همکاری بخش خصوصی و به شکل اشتراکی آغاز شده است.

وی گفت: اگر تصور کنیم که مشکل کم آبی با انجام تمام این کارها حل می شود باید گفت خیر چنین نیست چرا که مشکل عمیق تر از اینها است و باید بیشتر سرمایه گذاری و کار بیشتری انجام شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی، ضمن تاکید بر لزوم توجه به مدیریت درست و مصرف صحیح آب افزود: ۹۰ درصد آب مصرفی مربوط به بخش کشاورزی است که بیشتر هم به شکل غرقابی انجام می شود که اگر این بخش را مدیریت کنیم خیلی تاثیرگذار خواهد بود.

وی افزود: از دیگر اقداماتی که برای تامین آب می توان انجام داد بحث فراهم کردن منابع جدید آبی برای مناطق مشکل دار است که در جلسه ای که در همین زمینه داشتیم از وزیر نیرو خواسته شد که طی ۲ یا سه ماه آینده طرح آمایش آب را تهیه کنند تا مشخص شود برای هر منطقه چه دغدغه ای داریم.

شهرستان استهبان در فاصله ۱۶۰ کیلومتری شرق شیراز قرار دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی که عصر یکشنبه در آغاز سفری سه روزه به استان فارس وارد شیراز شد، پس از استقبال رسمی توسط اسماعیل تبادار استاندار فارس به زیارت حرم مطهر حضرت احمد بن موسی شاهچراغ (ع) رفت. وی را در این آیین علاوه بر استاندار، آیت الله لطف الله دژکام نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شیراز و آیت الله سیدعلی اصغر دستغیب تولیت این آستان مقدس همراهی می کردند.

لاریجانی صبح دوشنبه وارد شهرستان استهبان در شرق فارس شد که پس ازجلسه شورای اداری این شهرستان، شرکت در جشنواره جبرییل امین (تجلیل از ۲۶۰ حافظ قرآن) از برنامه های وی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی سپس به دیگر شهرستان شرقی فارس یعنی نی ریز خواهد رفت و ضمن ادای احترام به شهدا در شورای اداری این شهرستان شرکت خواهد کرد.

بازدید از کارخانه فولاد یا سیمان و بازدید از مسجد جامع و آرامگاه میرزا مهدی نی ریزی از دیگر برنامه های وی در شهرستان نی ریز است.

لاریجانی سه شنبه به شهرستان لارستان در جنوب شرقی فارس سفر خواهد کرد و ضمن ادای احترام به شهدا در همایش تجلیل از خادمان حسینی حضور خواهد یافت و با فرماندار لارستان همچنین روحانیون اهل سنت و شیعه این شهرستان به صورت جداگانه دیدار خواهد کرد.

افتتاح ترمینال خارجی فرودگاه لارستان و دیدار از دو طرح خیرساز و بازار تاریخی لار(مرکز شهرستان لارستان) از دیگر برنامه های رئیس مجلس خواهد بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.