مقامات پنتاگون به روزنامه نیویورک تایمز گفتند اگر جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا تایید کند پایگاه‌های نظامی آمریکا در کامرون، کنیا، لیبی و تونس تعطیل خواهند شد اما آمریکا همچنان حضور نظامی گسترده‌ای در نیجریه و سومالی خواهد داشت.

براساس این گزارش روزنامه نیویورک تایمز این اقدام بخشی از یک تغییر در استراتژی آمریکا است که براساس آن تمرکز خود را از مبارزه با شبه‌نظامیان به مبارزات بالقوه در مقیاس بسیار بزرگ متمرکز می‌کند.

این اقدام همچنین پس از آن صورت گرفت که سال گذشته شبه‌نظامیان به سربازان آمریکایی در نیجر حمله کردند که در جریان آن چهار سرباز آمریکایی کشته شده‌اند؛ رویدادی که پنتاگون مقصر آن خودش است.

روزنامه نیویورک تایمز در گزارش خود نوشت: صدها تن از نیروهای آمریکایی در سراسر آفریقا تحت این برنامه مجددا منصوب خواهند شد. در همین راستا ژنرال توماس والدهاوسر، رئیس فرماندهی آمریکا در آفریقا پیشتر به این روزنامه گفته بود که واشنگتن دست از ماموریت خود برای آموزش نیروهای محلی در عملیات‌های مقابله با تروریسم نخواهد کشید.

برخی از مقامات دفاعی آمریکا که با برنامه بستن پایگاه‌های نظامی کشورشان در آفریقا مخالف هستند می‌گویند این اقدام نفوذ آمریکا در آفریقا را کاهش می‌دهد آن هم در زمانی که چین و روسیه به دنبال تقویت نفوذ خود در این قاره هستند.

اما یکی از مقامات دفاعی آمریکا به روزنامه نیویورک تایمز گفت: کشورهای آفریقایی به شدت نیروهای قابلی را در بخش مقابله با تروریسم آموزش دادند و بسیاری از آنها به حضور دائم آمریکا در کشورهایشان احتیاجی ندارند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.