اروپا دیگر نباید به واشنگتن تکیه کند

«ساسکیا واندورن»، گزارشگر سی‌ان‌ان در ۲۷ اوت به نقل از مکرون نوشت: «بر عهده ماست که مسوولیت را خودمان به دوش بگیریم و امنیت و در نهایت حاکمیت اروپایی‌مان را خودمان تضمین کنیم.» رئیس‌جمهوری فرانسه گفت: «اروپا در زمینه دفاعی به پیشرفت‌های خوبی رسیده است. پیشرفت در زمینه همکاری دفاعی در اروپا در طول یک‌سال گذشته، بی‌سابقه بوده است. اروپا نمی‌تواند امنیت خود را به آمریکا متکی کند و از این به بعد ما نباید برای تامین امنیت خود روی واشنگتن و کمک‌های آن حساب باز کنیم.»

به نوشته واندورن، ترامپ از زمان خود به‌عنوان رئیس‌جمهور در سال ۲۰۱۶، خود را هر روز بیشتر از پیش از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) جدا می‌کند. مکرون در این سخنرانی خواستار «بازنگری کامل» در نحوه دفاع اروپا از خود در آینده شد. وی افزود: «ما خواستار بازنگری کامل و فراگیر امنیت‌مان با شرکای اروپایی‌مان هستیم که البته شامل روسیه هم می‌شود.» سخنان مکرون در مورد همکاری نظامی اروپایی بازتاب سخنان‌ هایکو ماس، وزیرخارجه آلمان نیز هست. این وزیر آلمانی در روزنامه «Handelsblatt» خواستار این شده بود که اروپا «سهم برابری در قبول مسوولیت» اتخاذ کرده و «وزنه‌ای را در برابر واشنگتن» تشکیل دهد آن هم در زمانه‌ای که روابط اروپا- آمریکا رو به سرد شدن می‌رود.

امانوئل مکرون در جمع سفرای کشورش افزود: اروپا «هزینه دهه‌ها ضعف خود را می‌پردازد» و افزود: «تلاش‌ها باید دو برابر شود.» رئیس‌جمهوری فرانسه در بخش دیگری از سخنانش گریزی هم به سوریه زد و گفت: «راه‌حل دائم برای بحران سوریه، راه‌حل سیاسی است و ما با سازمان‌های غیردولتی برای کمک‌رسانی به سوریه همکاری می‌کنیم.» به نوشته واندورن، گزارشگر سی‌ان‌ان، وی گفت حمایت از بشار اسد یک «اشتباه بزرگ» است اما حاکمیت این کشور باید «با اجازه به مردم سوریه جهت بیان خواسته‌های خویش» حفظ شود.  رئیس‌جمهوری فرانسه در بخشی از این سخنرانی که در کاخ الیزه انجام داد، گفت: «ما اکنون در سوریه در یک نقطه عطف قرار داریم که می‌تواند به صلح و ثبات ختم شود یا شرایط پیچیده‌تر شود. ما نگران اوضاع در ادلب هستیم. اوضاع در این بخش از سوریه که در کنترل مخالفان است خوب نیست و نظام سوریه تهدید کرده که حاضر به مذاکره هم نیست. امیدواریم روسیه و ترکیه بتوانند در این زمینه وارد عمل شوند.» مکرون ادامه داد: «از اول هم که به الیزه آمدم گفته‌ام که اولویت ما جنگ با داعش و افراط‌گری است. هیچ‌گاه نگفته‌ام که اولویت فرانسه برکناری بشار اسد است، بلکه همواره خواستار اصلاح قانون اساسی و اصلاح امور این کشور بوده‌ام. اما چیزی که مطرح است این است که ما باید از مردم سوریه هم حمایت کنیم.» رئیس‌جمهوری فرانسه همچنین ادعا کرد: «در صورت هرگونه استفاده مجدد دمشق از سلاح شیمیایی فرانسه آماده حمله هوایی به سوریه است.» وی گفت: «مکانیسم هماهنگی با سوریه که در سن‌پترزبورگ ایجاد شد نتایجی داشته به‌خصوص در عرصه انسان دوستانه.»

وی افزود: «درباره لیبی نیز باید بگویم که وزارت خارجه فرانسه از هیچ تلاشی برای برقراری ثبات و امنیت در این کشور فروگذاری نکرده است. آنچه این روزها در لیبی نگران‌کننده است، قاچاق مواد مخدر، قاچاق سلاح و قاچاق انسان است و برای رسیدن به هر ثباتی بیش از هر چیز باید به این سه پدیده شوم غلبه کنیم.» وی افزود: «فرانسه با تصویب قانون جدید برای مبارزه با همه اقدامات تروریستی و تامین مالی تروریسم تلاش می‌کند.» رئیس‌جمهور فرانسه همچنین در این سخنرانی خواستار گسترش روابط با چین و روسیه شد و تاکید کرد که پاریس باید به‌دنبال برقراری روابط با آسیا از طریق گفت‌وگو با مسکو و پکن باشد. رئیس‌جمهوری فرانسه در پایان سخنرانی خود دولت آمریکا را به تهدید اصل چند قطبی بودن در جهان متهم کرد و گفت: «این به بحران جهانی‌سازی بازمی‌گردد.» وی در عین حال تاکید کرد، مذاکره با واشنگتن ضروری است.