وزارت بازرگانی چین اعلام کرد: تصمیم آمریکا برای کمک به شرکت‌های انرژی تجدیدپذیر و وضع تعرفه روی محصولات وارداتی بازار جهانی را برهم می‌زند و به منافع چین آسیب می‌رساند.

چین برای کمک به مشخص کردن مشروعیت سیاست‌های آمریکا، شکایتی را در سازمان تجارت جهانی به ثبت رساند و اعلام کرد: سیاست‌های آمریکا نه تنها به حقوق چین آسیب می‌زند، بلکه قدرت سازمان تجارت جهانی را نیز تضعیف می‌کند.

واشنگتن در ژانویه اعلام کرد تعرفه‌های حمایتی روی واردات تجهیزات خورشیدی وضع خواهد کرد که در سال اول ۳۰ درصد خواهد بود و در مدت چهار سال به تدریج به ۱۵ درصد کاهش خواهند یافت.

وزارت بازرگانی چین در بیانیه‌ای اعلام کرد از آنجا که تخلفات آمریکا در بازار جهانی محصولاتی نظیر فتوولتاییک اختلال ایجاد کرده و به منافع تجاری چین لطمه زده است، استفاده این کشور از مکانیسم حل اختلاف سازمان تجارت جهانی به عنوان اقدامی برای حفظ حقوق مشروع و منافع خود و حفظ مقررات تجاری چندجانبه ضروری است.

انتظار نمی‌رود این اقدام روی تولیدکنندگان خورشیدی بزرگ چین نظیر جی سی ال، جینکو سولار و کانادا سولار تاثیری داشته باشد، زیرا پس از اختلافات تجاری اولیه، این شرکت‌ها فعالیت خود در بازارهای آمریکا را محدود کردند.

یک مدیر چینی که مایل نبود نامش فاش شود به رویترز گفت: تعرفه‌های خورشیدی آمریکا تاثیر چندانی بر فعالیت چینی‌ها نداشته است.

آمریکا، چین را به استفاده از یارانه و ظرفیت تولید انبوه برای پایین بردن قیمت‌ها و فلج کردن فعالیت رقیبان آمریکایی در بخش‌های مختلف متهم کرده است.

طبق آمار انجمن صنعت فتوولتاییک چین، ظرفیت تولید ماژول خورشیدی آمریکا به دلیل ورشکستگی تولیدکنندگان آمریکایی، از ۱.۵ گیگاوات در سال ۲۰۱۱ به یک گیگاوات در سال گذشته کاهش یافت.

چین مدعی است تولیدکنندگان چینی از یارانه‌های مستقیم بهره نبرده‌اند، بلکه فضای رقابتی شدید هزینه‌های آنها را کاهش داده است.

امسال شرکت‌های چینی پس از اینکه سازمان برنامه‌ریزی دولتی چین برنامه‌هایی را برای محدود کردن ظرفیت جدید از ۵۳ گیگاوات در سال ۲۰۱۷ به ۳۰ گیگاوات در سال جاری اعلام کردند، با موج جدیدی از تعطیلی مواجه شدند.

با وجود این تغییر سیاستی، تولیدکنندگان تجهیزات خورشیدی چینی تولیدشان را افزایش دادند و صادرات محصولات آنها از ژانویه تا مه ۲۱ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت. تنها بخشی از این صادرات به آمریکا انجام گرفت در حالی که هند بزرگترین بازار چینی‌ها بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.