محسن سلمان نژاد در آئین رونمایی از سایت بنیاد فرزانگان با بیان اینکه بیش از ۱۰ میلیون نفر سالمند در کشور زندگی می‌کنند، گفت:‌ وب‌سایت بنیاد فرزانگان کشور با هدف ارائه بهتر خدمات سالمندی به ویژه بهره گیری از مراقبان متخصص راه اندازی شده است.

وی با بیان اینکه استفاده از فناوری‌های روز و ارتباطات سازمانی یکی از راه‌های رسیدن به این هدف است، افزود: شناسایی نیازهای واقعی سالمندان و اینکه چه عاملی باعث ارتقای خدمات رسانی به سالمندان می‌شود از اهداف راه اندازی این سایت بوده است و همه سازمان‌های مردم نهاد این حوزه می‌توانند به این سایت دسترسی داشته باشند.

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان با بیان اینکه در این سایت در حوزه خدمات اجتماعی، گردشگری و مراقبت از سالمندان خدمات ارائه می‌شود، افزود: در حال حاضر جمعیت سالمندان بالای ۱۰ میلیون نفر است و با استفاده از این سامانه اجازه سوءاستفاده بخش‌های دیگری که قصد دارند از این جمعیت استفاده کنند گرفته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در کشوری مانند ویتنام بیش از ۲۰۰ سازمان مردم نهاد در حوزه سالمندان فعال هستند، تصریح کرد:‌ روز گذشته اولین مدرک آموزش و بازآموزی مراقبان سالمندان در کشور صادر شده است. با استفاده از این سامانه افراد دیپلم و زیر دیپلم که می‌توانند در حوزه مراقبت از سالمندان فعال باشند ساماندهی می‌شوند و شرایط آموزش و بازآموزی آنها فراهم می‌شود.

در ادامه این مراسم لیلا جودان نماینده صندوق جمعیت سازمان ملل با بیان اینکه ما در عصر سالمندی به سر می‌بریم گفت: از هر ۹ نفر یک نفر در سن ۶۰ سال و بالاتر به سر می‌برد و این مسئله تا سال ۲۰۵۰ از هر پنج نفر به یک نفر خواهد رسید. همچنین پیش بینی می‌شود که در سال ۲۰۵۰، ۸۰ درصد از سالمندان بالای ۶۰ سال در کشورهای با توسعه متوسط و کم زندگی کنند.

وی با بیان اینکه سالمندی پدیده جهانی است افزود: سالمندی بیشتر از آنکه ناشی از کاهش باروری باشد مربوط به افزایش طول عمر است و دستاورد توسعه در حوزه سلامت و سلامت باروری به حساب می‌آید. بر اساس پیش بینی سازمان ملل در سال ۲۰۳۰ جمعیت سالمندان از هشت میلیون نفر به نزدیک ۱۴ میلیون نفر خواهد رسید و این میزان در سال ۲۰۵۰ نزدیک به ۳۰ میلیون نفر خواهد بود که به معنی یک سوم از جمعیت جهان است.

نماینده صندوق جمعیت سازمان ملل همچنین با بیان اینکه افراد باید در سالمندی دوران خوشحالی داشته باشند، گفت: آنان همچنین باید این فرصت را داشته باشند تا در جامعه‌شان مشارکت کنند. پاسخ این مسئله این است که افراد باید زمانی که جوان و میانسال هستند از شرایط خوبی برخوردار باشند. یعنی باید روی این دوران و افزایش توانمندی‌های آن سرمایه گذاری کنیم. جوانان باید از حقوق انسانی‌شان برخوردار باشند یعنی باید کار با دوام و آموزش برایشان فراهم شود و خانواده‌های عاری از خشونت داشته باشند.

جودان همچنین افزود: تناسب بین کار و امور خانواده بسیار مهم است یعنی مردم باید بتوانند در امور خانه نیز مشارکت داشته باشند.

وی با اشاره به پدیده زنانه شدن سالمندی نیز گفت: پیش بینی می‌شود که در سال ۲۰۵۰ در ایران بیش از ۱۵.۷ میلیون نفر زن بالای شصت سال وجود داشته باشد. زنان قیافه متفاوتی دارند و باید از خدمات مراقبتی سلامت، درآمد کافی و مشارکت اجتماعی که به آن سیاست‌های حساسیت جنسیتی گفته می‌شود؛ بهره مند باشند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.