پرداخت هزینه های گزاف برای به کارگیری این مزدوران موجب اعتراض مردم این کشور شده است . جریان های مخالف دولت امارات هم این راهبرد را حمایت رسمی از تروریسم در منطقه و جهان می دانند.

** همکاری با نظامی بدنام آمریکایی

در سال ۲۰۱۱ میلادی مقاله ای در روزنامه &#۳۹;نیویورک تایمز&#۳۹; آمریکا منتشر و در آن به اقدامات دولت امارات برای تشکیل ارتشی از خارجی ها اشاره شده بود که بازتاب فراوانی در فضای سیاسی و رسانه ای جهان داشت.

بنابر اسناد این روزنامه، در سال ۲۰۱۰ میلادی &#۳۹;اریک پرنس&#۳۹; بنیانگذار شرکت آمریکایی &#۳۹;بلک واتر&#۳۹; کار گردهمایی یک گروه عملیات ویژه برای امارات را آغاز کرد. این افسر سابق نیروی دریایی آمریکا به اماراتی ها کمک کرد تا نیروهای نظامی سابق کلمبیایی و آفریقای جنوبی را به امارات وارد کرده و به آموزش آنها بپردازد.

پرنس به دلیل کشتار عمدی غیر نظامیان توسط مزدورانش در جریان درگیریهای نیروهای وی در عراق، از این کشور خارج شد. ابوظبی در سال ۲۰۱۰ و در جریان انقلاب در کشورهای عربی اقدام به استخدام پرنس و مزدورانش برای سرکوب هرگونه اعتراض در امارات کرد.

روزنامه &#۳۹;گاردین&#۳۹; بریتانیا نیز در ماه می ۲۰۱۱ میلادی از امضای موافقتنامه ای میان شرکت &#۳۹;پرنس&#۳۹; با &#۳۹;محمد بن زاید آل نهیان&#۳۹; ولیعهد ابوظبی به ارزش ۵۲۹ میلیون دلار خبر داد که بر اساس آن شرکت مذکور موظف به آماده کردن هزاران مزدور - عمدتا از کلمبیا و آفریقا جنوبی - برای امارات بود.

طبق این اسناد که با تکذیب دولت امارات همراه نشد، محمد بن زاید، شخصا پرنس را مامور این کار کرد و شاخه اطلاعات نظامی ارتش امارات نیز بر این عملیات نظارت داشت.

اما بر اساس گزارش نیویورک تایمز و صحبت های نویسندگان آن با برخی از مسئولان سابق این پروژه و کلمبیایی های حاضر در این برنامه، این نیرو صرفا یک یگان ضد شورش یا ضد تروریستی نبوده و اماراتی ها از همان ابتدا تفکرات بسیار بلند پروازانه ای برای آن در سر داشتند.

بر این اساس، یگان مورد نظر برای اموری مثل کنترل شورش، جنگ شهری، حفاظت از خطوط انتقال نفت، حفاظت از مواد رادیواکتیو و تاسیسات اتمی و همچنین نابود کردن نفرات و تجهیزات دشمن آموزش دیده و حتی بر اساس اطلاعات منتشره توسط نیویورک تایمز، مقامات اماراتی توهماتی درباره استفاده از این یگان برای حمله و تصرف جزایر ایرانی در خلیج فارس، مطرح کرده بودند.

** دخالت در قطر، لیبی و یمن

گزارش های دیگر نشان داد که امارات قصد داشت از مزدورها برای حمله احتمالی نظامی به قطر هم استفاده کند.

&#۳۹;عبدالله بن حمد العطیه&#۳۹; معاون نخست وزیر سابق قطر اکتبر سال ۲۰۱۷ با اعلام این موضوع ، گفت که این نقشه پس از قطع روابط عربستان، امارات، بحرین و مصر با قطر در ژوئن ۲۰۱۷ توسط امارتی ها پی ریزی شده بود.

مجله اسپانیایی &#۳۹;ای.بی.سی&#۳۹; هم با تایید این مطلب شمار مزدورانی که برای حمله در نظر گرفته شده بود را تا ۱۵ هزار نفر اعلام و فاش کرد: این مزدوران که از شرکت بلک واتر آمریکا به استخدام در آمده بودند، در پایگاه &#۳۹;زاید&#۳۹; در غرب امارات آموزش نظامی دیده بودند.

لیبی:

با سرنگون شدن &#۳۹;معمر قذافی&#۳۹; دیکتاتور پیشین لیبی، این کشور شمال آفریقا دستخوش یک جنگ داخلی شده و گروه های وابسته به &#۳۹;داعش&#۳۹;، &#۳۹;القاعده&#۳۹; و برخی از نظامیان سابق این کشور، با تحریک و حمایت های تعدادی از بازیگران خاص، در مناطق مختلف این کشور با هم درگیر هستند.

در این میان دولت های خارجی منطقه ای و فرامنطقه ای مثل آمریکا، فرانسه، انگلستان، مصر و حتی امارات وارد کارزار در این کشور کوچک شده و به دنبال حمایت از گروه های مورد نظر خود هستند.

نشریه &#۳۹;اینتلیجنس آنلاین&#۳۹; که خبر‌های مربوط به دستگاه‌های اطلاعاتی در جهان را منتشر می‌کند، فاش کرد که اریک پرنس، بنیانگذار شرکت امنیتی بلک‌ واتر آمریکا، به نفع عملیات ویژه امارات در لیبی فعالیت می‌کند.

این نشریه به نقل از منابع مطلع تاکید کرد که هواپیما‌های مستقر در پایگاه سری امارات در لیبی را خلبانانی که اریک پرنس آن‌ها را به خدمت گرفته است، هدایت می‌کنند.

امارات از جمله حامیان اصلی ژنرال &#۳۹;خلیفه حفتر&#۳۹; از بازیگران اصلی میدانی در صحنه لیبی است که مقر حکومت خود را در شهر &#۳۹;تبروک&#۳۹; در شرق ا ین کشور قرار داده است.

یمن:

شکست‌های متعدد ائتلاف سعودی در یمن باعث شده تا این ائتلاف علاوه بر استمداد از آمریکا، انگلیس، فرانسه و رژیم صهیونیستی نیروهای بدنام بین‌المللی را نیز به کار بگیرد. در این ارتباط پایگاه تحلیلی &#۳۹;لوبلاگ&#۳۹; اعلام کرده، ابوظبی از طریق مزدوران یا به عبارت دیگر &#۳۹;ارتش ویژه‌ای از پیمانکاران&#۳۹; نظامی و امنیتی در جنگ علیه یمن شرکت دارد.

در این گزارش آمده است: امارات با توانمندی‌های نظامی ذاتی خود نمی‌تواند در ماموریت‌های بزرگ نظامی نظیر آنچه امروز در یمن در جریان است، شرکت کند، اما از طریق پیمانکاران نظامی در این منطقه از کره زمین وارد جنگ شده و در اندیشه ورود به جنگ‌ در مناطق دیگر است.

پایگاه اطلاع رسانی &#۳۹;کاونتر پانچ&#۳۹; آمریکا هم در گزارشی اعلام کرد که صدها نفر از مزدوران اماراتی که اهل کلمبیا ، پاناما ، مکزیک و شیلی هستند، به نیابت از ابوظبی در یمن می جنگند.

به نوشته لوبلاگ، تیتر اخبار و گزارش‌ها درباره تلفات انسانی از جمله کشته یا زخمی شدن ده‌ها مزدور در جبهه ساحل غربی یمن، از دلایل استفاده امارات از مزدوران در این جنگ است.

در اوایل سال جاری میلادی، سازمان حقوق بشر عربی از شورای حقوق بشر سازمان ملل خواست تا کمیته ویژه‌ای را برای تحقیق درباره اقدام امارات در جذب مزدوران در یمن تشکیل دهد. به گفته این سازمان، امارات مزدوران را برای اجرای شکنجه و اعدام‌های میدانی به خدمت گرفته است.

در سال گذشته‌، سازمان حقوق بشر عربی موسسه‌ای حقوقی را برای شکایت رسمی در دادگاه کیفری بین‌المللی تعیین کرد. این دادگاه خواهان تحقیق فوری درباره اقدام امارات در جذب ارتشی از مزدوران خارجی برای اجرای فعالیت‌های مجرمانه و جنایتکارانه در یمن شد.

در بیانیه این سازمان آمده است که امارات از مزدوران کشورهای مختلف از جمله استرالیا، آفریقای جنوبی، کلمبیا، السالوادور، شیلی و پاناما در نبرد علیه یمن استفاده می‌کند.

** استفاده از مزدوران در شاخ آفریقا

امارات دامنه استفاده از نیروهای مزدور را به رقابت های خود با قطر در شاخ آفریقا هم کشانده است. امارات در حال حاضر یک پایگاه نظامی در بندر جنوبی &#۳۹;عصب&#۳۹; در اریتره ساخته است .

گزارش های اخیر هم نشان می دهد که امارات در &#۳۹;سومالی لند&#۳۹; موفق شده سه هزار نفر را برای دفاع از منافع خود استخدام کند. امارات تلاش دارد با استفاده از اختلاف کشور خود خوانده سومالی لند با دولت مرکزی سومالی در بندر &#۳۹;بربره &#۳۹; پایگاه نظامی دایر کند . اگرچه طی ماههای گذشته به دلیل رفتارهای ابوظبی بین سومالی و امارات اختلافاتی بروز کرد و دولت مرکزی سومالی استفاده ابوظبی از بندر بربره را لغو کرد، اما گفته می شود که این کشور با استفاده از توان این سه هزار نفر مزدور خود همچنان در این کشور حضور دارد.

گزارش رسانه های منطقه نشان می دهد، امارات قصد دارد از این بندر برای ضربه زدن به تلاش های قطر جهت نفوذ در شاخ آفریقا استفاده کند.

** صورتحساب مزدوران

گزارش های منتشر شده نشان می دهد، شمار مزدورانی که تاکنون امارات برای پیشبرد اهداف خود استخدام کرده به ۲۰ هزار نفر می رسد . کارشناسان می گویند که هزینه روزانه هر مزدور ۷۶۰ دلار است .

بنابر این امارات روزانه نزدیک به ۱۵ میلیون ۲۰۰هزار دلار برای هر مزدور هزینه می کند که این رقم در ماه به ۴۵۶ میلیون دلار و در سال به ۵ میلیارد و ۴۷۲ میلیون دلار می رسد .

&#۳۹;مجتهد امارات&#۳۹; یک حساب کاربری مخالفان اماراتی در توئیتر با اعتراض به هزینه های دولت ابوظبی برای به کار گیری مزدوران در کشورهای مختلف نوشت: دولت تنها در یک فقره مبلغ دو میلیون دلار ماهیانه به &#۳۹;محمود الورفلی &#۳۹; یکی از نزدیکان خود در لیبی پرداخت می کند تا انقلابیون را در &#۳۹;بنغازی&#۳۹; از سر راه بردارد.

این گزارش با مجرم خواندن الورفلی، افزود: او سه هزار جنگجو در لیبی در اختیار دارد که حقوق آنها از اموال مردم ما پرداخت می شود.

مجتهد امارات در ادامه این پرسش را مطرح می کند، آیا پرداخت این پول ها از بیت المال حمایت از تروریسم نیست.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.