بدنبال خروج ترامپ از برجام و سخنان بی شرمانه وزیر خارجه اش در ملاقاتهای متعدد با طرفهای همراه و همسو با آمریکا (1)، شواهد حاکی از تصمیمات استراتژی فعلی آمریکا با هدف نابودی زیرساختهای اقتصادی ایران اسلامی طراحی شده است و باید به هوش باشیم که تحریم هایی که از ۱۵ مرداد ماه سال جاری باز می‌گردند به طور قطع و یقین وضع فعلی اقتصاد را بیشتر از گذشته متاثر نموده و به جاست که تصمیم گیری جهت مقابله با این اهداف شوم قبل از چیره شدن مشکلات بر کشور اتخاذ تا هرچه کمتر کشور مورد آسیب واقع شود.

نباید در شرایط فعلی، ساکت و نظاره گر اتفاقات بوده و اجازه دهیم که شیطان بزرگ و متحدانش از حربه ضربه زدن به ایران اسلامی حداکثر استفاده را نمایند. لذا انتظار میرود مسئولین هرچه سریعتر اقداماتی به شرح زیر اتخاذ و اجرائی نمایند:

۱-ضمن حفظ نظم و انضباط مالی از سوی کارگزاران بخش اقتصادی از سراسیمگی، آشفتگی و به آزمون و خطا گذاشتن تصمیمات خلق الساعه پرهیز نمایند.

۲-ضمن تقدیر و تشکر از تیم مذاکره کننده که در جهت تحقق برجام که در مقطع زمانی خود تصمیم کلی نظام را اجرائی کرده و علیرغم تمامی کاستی ها زحمت کشیده و دستاوردی مفید برای کشور به ارمغان آوردند که برکاتی را نیز برای کشور به همراه داشت، تیم مذاکره کننده جدیدی و با هدف معین به میدان مذاکرات دیپلماسی گسیل شوند.

۳-بیشتر از تهدیدات خارجی باید به هنجارهای داخلی که ناشی از نارضایتی مردم است توجه بیشتری شود و جهت وفاق ملی و همراهی مردم از ظرفیتهای انسانی کشور که تعدادشان نیز کم نیست استفاده شود تا با درایت نسبت به رفع خصومتها و اندیشیدن تدابیری جهت رفع حصر تلاشهایی را شروع نمایند.

۴-سفرای کشورهای عربستان، کویت، امارات احضار و به طور صریح و روشن به آنان تفهیم شود که سرنوشت تمامی کشورهای حوزه خلیج فارس با توجه به وجود ۶۰% ذخائر انرژی دنیا در این منطقه، به هم وابسته و گره خورده می باشد و نمی توان کشوری و مردمش را از حقوق حقه خود محروم و دیگران در آسایش و آسودگی نظاره گر اوضاع باشند بلکه باید بدانند که همه در یک کشتی قرار داریم و اگر قرار است اتفاقی بیفتد همه باهم غرق خواهیم شد. برگ برنده جمهوری اسلامی امروز نشان دادن اقتدار نظامی و سیاسی در منطقه می باشد که باید از تمامی آن ظرفیتها خصوصاً در سوریه و یمن در این مقطع حساس زمانی استفاده بهینه گردد.

۵-تمامی کشتی ها در خلیج فارس از فردا مورد بازرسی قرار گیرند تا کشورهای منطقه و غرب بخوبی بدانند که تصمیم تحریم نفتی اگر قرار است اجرائی شود نهایتاً شامل کل منطقه خواهد شد.

۶-مردم ایران که همیشه حمایتهای خود را از دولت و همراهی با حاکمیت در مقاطع مختلف چهار دهه گذشته به اثبات رسانده اند جهت ادامه راه توجیه و از نیات استکبار مطلع شوند و صادقانه به آنها گفته شود کشور در زمان جنگ تحمیلی شرایط بدتر از این وضع را تجربه کرده و سربلند بیرون آمده لکن زمانیکه شرایط کشور شبیه شرایط جنگی است نمی شود در رفاه کامل زندگی نمود و لازمه چنین کاری برخورد قاطعانه با استفاده کنندگان از رانت خواری در کشور است که باید عدالت بطور کامل رعایت و تبعیض از جامعه رخت بربندد زیرا مردم از فساد و رانت های گسترده به ستوه آمده اند و گویا گوش شنوایی هم برای شنیدن این اعتراضات وجود ندارد. متاسفانه مسئولین امور مهم و موضوعات اصلی را فراموش و آنها را به امان خدا رها کرده و دل به کارهای بیهوده خوش کرده اند.

چه انتظاری از مردم باید داشت زمانیکه آنها از مسائلی چون ورود قاچاق، زمین خواری، تقلب، ثبت سفارشات غیرقانونی دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی جهت افراد نورچشمی، بی عدالتی، تبعیض در احکام قضائی، عدم پرداخت دارائیهایشان از بانکها را می بیند و رنج می برند و شاهدند که هیچ اراده ای جهت مبارزه با این فسادها دیده نمیشود بدون آنکه شاهد برخورد قاطعانه با متخلفین باشند. پس جهت همراهی و وفاق همین مردم فداکار باید نسبت به دغدغه های آنها فکری اساسی شود.

در پایان بار دیگر متذکر میشوم که تصمیمات ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی و همراهی اسرائیل و کشورهای مرتجع منطقه با آمریکا نشان از اراده سیاسی ایالات متحده جهت نابودی جمهوری اسلامی می باشد بدین جهت است که شرایط کشور را تشبیه به شرایط جنگی کرده ام و متذکر شده ام که تصمیمات جنگی نیز باید اتخاذ شود.

پی نوشت:

(۱)وزیر خارجه آمریکا: با عربستان، امارات و بحرین درباره هماهنگی اعمال فشار علیه ایران رایزنی کردیم،

بازار نفت نباید با تحریم ایران دچار اختلال شود.

*سفیر سابق ایران در برزیل

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.