خبرگزاری فرانسه گزارش داد، در حالی که ترامپ روابط با کشورها را یکی پس از دیگری دچار تنش کرده و رقبا را تحریک می‌کند، ماتیس به دنبال اطمینان دادن به متحدان است مبنی بر این که آنها می‌توانند هنوز براساس اصول سنتی روابطشان را گسترش دهند. جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا نه تنها چنین نقشی در آسیا بلکه در اروپا و در خاورمیانه نیز برعهده دارد.

در همین راستا او به رهبران کره‌ جنوبی و ژاپن که متحدان نزدیک آمریکا هستند و در طول سالیان گذشته تحت چتر امنیتی آمریکا قرار داشتند، اعلام کرد که واشنگتن هنوز متعهد به محافظت از آنها است.

چندی قبل دونالد ترامپ پس از مذاکره با کیم جونگ اون،‌ رهبر کره شمالی رزمایش دفاعی خود را با کره‌ جنوبی لغو کرد.

همچنین ماتیس می‌خواهد تنش‌های به وجود آمده به دلیل تهدیدات ناشی از جنگ تجاری ترامپ علیه چین را کاهش دهد.

در همین راستا ماتیس در چین خطاب به رهبر این کشور اعلام کرد: من اینجا هستم تا روابط دوجانبه را در مسیر درست قرار دهم و مواضع خود را با مقامات چین در میان بگذارم. ما به دنبال پیش بردن روابط میان دو کشور هستیم.

اما با توجه به مواضع ترامپ نبرد دشواری برای جلوگیری از تخریب روابط کلیدی وجود دارد. ژاپن و کره‌ جنوبی درباره ادامه تعهدات امنیتی آمریکا بعد از اجلاس تاریخی ترامپ با رهبر کره شمالی در سنگاپور در دوازدهم ماه ژوئن بسیار نگران هستند.

در سئول ماتیس درباره حضور نیروهای آمریکایی در کره‌ جنوبی مهمترین تعهد دفاعی آمریکا گفت‌وگو کرده و اعلام کرد که در این باره تغییری رخ نمی‌دهد و تعهدات آمریکا را "آهنین" و "مستحکم" اعلام کرده است.

در توکیو وی خواستار ادامه موضع دفاعی هماهنگ و مستحکم با متحدان منطقه‌ای شده و تاکید کرد: ژاپن مهمترین کشور برای برقراری ثبات منطقه‌ای است.

هیچ یک از جانشینان ماتیس تاکنون چنین آشکار درباره این مساله با متحدان آمریکا گفت‌وگو نکرده بودند.

ماتیس در دیدار با شینزو آبه، نخست وزیر، وزیر امور خارجه و وزیر دفاع بارها بر تعهدات آمریکا با ژاپن تاکید کرد.

توکیو پس از این دیدارها اعلام کرد که وزیر دفاع آمریکا این تضمین را داده است در خلع سلاح کره شمالی، دیگر سلاح‌های کشتار جمعی، بیولوژیکی، شیمیایی و موشک‌های بالستیک میان برد و کوتاه برد نیز نابود می‌شود.

با این حال ماتیس درباره موفقیت حتمی وعده نداده و گفته است که مذاکرات در دستان دیپلمات‌ها قرار دارد.

در چین ماتیس به پکن درباره مسلح و مجهز کردن جزایر کوچک در دریای چین جنوبی هشدار داد و در درباره افزایش فشارها علیه تایوان هشدار داد.

اکنون هنوز یکی از سوالات مهم رهبران آسیای شرقی و کشورهای دیگر این است که آیا همانطور که ماتیس نگران روابط است ترامپ نیز این نگرانی را دارد و به این روابط اهمیت می‌دهد؟

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.