«توماس فریدمن» تحلیلگر شناخته‌شده روزنامه «نیویورک‌تایمز» با انتشار یادداشتی، از سیاست‌های «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا انتقاد کرده و نوشته او در حال تحمیل ویژگی‌های شخصی خود به آمریکاست.

فریدمن نوشته است: «دونالد ترامپ اول حزب جمهوری‌خواه را به شکل خود درآورد و حالا هم تلاش می‌کند همین کار را با آمریکا انجام دهد و آن را به یک کشور خودخواه و ناصادق بدل کند که هیچ دوستی ندارد، کاملا غیرقابل پیش‌بینی است، هیچ تعهدی به ارزش‌های پایدار ندارد، حاضر است در توییتر به هریک از متحدانمان که خواسته‌های ما را نپذیرفته‌‌اند از پشت خنجر بزند و با دیکتاتورهای شبه‌مافیا بسیار راحت‌تر است تا دموکرات‌های منتخب.»

نویسنده در ادامه به تمجید آمریکای پیش از ترامپ پرداخته و ایالات متحده را کشوری توصیف کرده که حاضر بود برای «انجام کارهای درست و گفتن حرف‌های درست، حاضر بود هر هزینه‌ای بپردازد.» وی می‌نویسد: «خدا نکند که به ایالات متحده ترامپ بدل شویم. این آینده ما و ثبات جهان را تهدید می‌کند.»

فریدمن می‌افزاید: «تمام منافع ملموس و غیرملموس ناشی از نظم جهانی‌ای که ما ایجاد کردیم، به ما کمک کرد تا به ثروتمندترین، امن‌ترین و مورد احترام‌ترین کشور تاریخ بدل شویم. ما باید این شکوفایی را فراگیرتر کنیم، اما تبدیل شدن به یک آمریکای زشت، تنها بر ناامنی ما می‌افزاید.»

او به دیدار اخیر ترامپ و «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی اشاره کرده و نوشته اگر این روند دیپلماسی به خلع سلاح اتمی کامل کره شمالی بدل شود، ترامپ شایسته دریافت جایزه صلح نوبل است، اما فعلا باید به او به دلیل سیاست‌هایی که دنبال کرده، «جایزه فرومایگی» (Ignoble Prize) داد.

ترامپ بعد از دیدار با کیم، در توییتر نوشت که اکنون همه بیش از گذشته احساس امنیت می‌کنند. فریدمن در کنایه‌ای به این توییتر، این سوال را مطرح کرده که آیا واقعا اکنون همه احساس امنیت می‌کنند؟

او در پاسخ به لغو قانون خدمات درمانی توسط دولت ترامپ، به درگیری لفظی ترامپ با «جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا، به اینکه ترامپ از سال ۱۹۴۱ اولین رئیس‌جمهوری است که مشاور علمی ندارد، به ابراز تردید ترامپ نسبت به تغییرات اقلیمی، به افزایش دستکم ۲.۶ تریلیون دلاری بدهی ملی آمریکا به دلیل اجرای اصلاحات مالیاتی و به لغو توافقنامه‌های متعدد توسط ترامپ اشاره کرده و دوباره نوشته «آیا احساس می‌کنید امنیت شما افزایش یافته است؟»

وی سپس می‌نویسد: «شاید چین، کانادا و متحدان اروپایی ما همگی از خواسته‌های تجاری ما تبعیت کنند و پیروزی در چند جنگ تجاری همزمان واقعا ساده باشد. شاید اگر یازده سپتامبر دیگری یا رکود دیگری مانند سال ۲۰۰۸ رخ ندهد، ما به متحد نیاز نداشته باشیم و بتوانیم با [ولادیمیر] پوتین [رئیس‌جمهور روسیه] رفاقت کنیم. و قطعا اگر هزینه‌ای درمانی به شکلی معجزه‌آسا خود به خود کاهش یابند، دیگر مهم نباشد که ترامپ طرح خدمات درمانی "اوباماکر" را نابود کرد، بدون آنکه جایگزینی برای آن ایجاد کرده باشد، چه برسد به اینکه آنطور که وعده داده بود چیزی بهتر و ارزان‌تر ارائه کند.»

او در پایان با مثالی کنایی، این موارد بعید و تقریبا غیرممکن دانسته و پرسیده است: «آیا هنوز هم احساس می‌کنید که امنیت بیشتری دارید؟»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.