هر بار که نرخ ارز در ایران با نوسانات شدید رو به رو می شود تعدادی از راه‌اندازی بورس ارز صحبت و به نکاتی درباره راه‌اندازی این بورس در بازار سرمایه ایران اشاره می کنند.

تعدادی معتقدند که راه اندازی هر بازاری از جمله بازار مشتقه ارز نیازمند زیر ساخت‌هایی است که یکی از آن‌ها اقتصادی آزاد است. اقتصادی که در آن قیمت ها را عرضه و تقاضا مشخص کند و نه دستور و بخش نامه.

عده ای نیز معتقدند برای راه اندازی بورس آتی ارز باید موضوع هایی مانند تک نرخی کردن ارز و راه اندازی بازار بین بانکی ارز، حل شود. از طرفی می‌توان یکی از فواید بازار آتی ارز را این عنوان کرد که بازار مشتقه اطمینانی برای سرمایه گذاری خارجی فراهم می‌کند تا افرادی که تجهیزاتی را به صورت ارزی خریداری کرده‌اند بتوانند در آینده منابع ارزی خود را با خیال راحت تامین کنند. اما نگرانی‌هایی وجود دارد که در صورت تاسیس بازار آتی ارز این بازار با توجه به نوسانات نرخ ها کارایی لازم را نداشته باشد.

علی اکبر نیکو اقبال - عضو هیات علمی دانشگاه تهران - در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به عرضه و تقاضای ارز در بازار داخل، گفت: با توجه به نیازها و تقاضای تولیدکنندگان برای منابع و مصارف ارزی در کشور می‌توان گفت که این بازار به مرور زمان مورد توجه و اعتماد عمومی قرار گرفته و بخشی از تقاضای ارزی کشور را تامین کند.

نیکو اقبال با تاکید بر نقش دولت و شرکت‌های دولتی بر بازار ارز اظهار کرد: البته دولت و سازمانهای دولتی به علت انحصار در فروش نفت و گاز و مشتقات نفتی، نقش بی رقیبی در عرضه و ایجاد تعادل و جلوگیری از نوسانات ارزی ایفا می‌کنند.با این حال بورس ارز هم می‌تواند نقش رو به رشد و فزاینده‌ای در ایجاد تعادل ارزی ایفا کند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه در پاسخ به اینکه چه زیر ساخت‌هایی برای راه اندازی بورس ارز در ایران نیاز است گفت: درباره زیر ساخت‌ها و مقررات حاکم در این بازار می توان از زمینه های تجربی و قانونی حاکم در بورس‌های معروف جهان استفاده کرد.

 نیکو اقبال افزود: البته ضروری است که از کارشناسان و دست اندرکاران و تجربیات سازمان بورس در راه اندازی بورس های کالایی و غیره نیز بابت راه اندازی  بورس ارز استفاده کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.