«جرج نادر» که چهره ای مرموز و بانفوذ در هیات حاکمه امارات و عربستان سعودی است، رابطی میان ولیعهدان دو کشور با «دونالد ترامپ جونیور» درست سه ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بوده است. 

 

وی در تاریخ سوم اوت ۲۰۱۶ (۱۳ مرداد ۱۳۹۵) در نشستی مشترک با فرزند ارشد ترامپ حضور یافته و پیشنهاد کمک به ستاد انتخاباتی پدرش را مطرح کرده بود.

 

در این نشست که در برج ترامپ در نیویورک برگزار شد، «اریک پرینس» تاجر صاحب نام و موسس شرکت امنیتی خصوصی «بلک واتر (آکادمی)» و یک کارشناس صهیونیستی در حوزه شبکه های اجتماعی موسوم به «جوئل زمل» هم حضور داشته اند.

 

نیویورک تایمز می نویسد که نادر در دیدار با ترامپ جونیور، اشتیاق شاهزادگان عربستان و امارات برای کمک به پیروزی پدر او در انتخابات ریاست جمهوری را آشکار ساخته و گفته است که به عقیده آن ها، ترامپ می تواند «خلاء قدرت ایجاد شده در خاورمیانه در پی سیاست های باراک اوباما را پر کند».

 

دیدگاه فرزند ترامپ به پیشنهاد کمک این کشورهای عربی مثبت بوده و نادر از آن به بعد دیدارهایی با داماد و مشاوران رئیس جمهوری آمریکا داشته است.

 

گزارش این نشریه تاکید می کند که نادر در زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، دستکم دوبار هم به نمایندگی از «محمد بن زاید» ولیعهد امارات برای ماموریتی نامعلوم به مسکو سفر کرده است. گفته می شود وی پس از انتخابات هم واسطه دیدار پرینس با یکی از سرمایه داران نزدیک به «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه بوده است. از جزئیات این دیدارها اطلاعاتی در دست نیست.

 

بخش دیگری از گزارش نیویورک تایمز که مورد توجه رسانه ها قرار گرفته، طرحی است که وی در آن زمان برای ضربه به اقتصاد ایران با هدف فشار به تهران برای کنار گذاشتن کامل برنامه هسته ای، در دست تهیه داشته است.

 

نیویورک تایمز اشاره نمی کند که این طرح تا چه اندازه مورد حمایت ابوظبی قرار داشته و آیا سرانجام به اجرا درآمده یا بررسی آن متوقف شده است.

 

با استناد به گزارش این نشریه، نادر پس از روی کار آمدن دولت جدید آمریکا امیدوار بوده که با «جلوگیری از سرمایه گذاری شرکت های غربی در ایران و ایجاد بی اعتمادی میان مقام های ایرانی، حکومت مستقر در تهران را سرنگون کند».

 

وی در برهه ای تلاش داشته است تا «جرد کوشنر» داماد رئیس جمهوری آمریکا را متقاعد به حمایت از این طرح در دیدار با «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی کند اما مشخص نیست که این تلاش ها تا چه اندازه موثر واقع شده است. یک مقام ارشد سعودی در همین رابطه به نیویورک تایمز می گوید که «نادر عادت به ارائه طرح هایی داشته که در نهایت راه به جایی نمی برند». 

 

هم اکنون «رابرت مولر» رئیس پیشین اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف بی آی) مشغول بررسی روابط احتمالی ستاد انتخاباتی ترامپ با دولت های خارجی به ویژه روسیه است و بنا به آنچه که در رسانه ها منتشر شده، نادر از جمله چهره های کلیدی مطرح در فرآیند تحقیقات به شمار می رود.

 

دولت ترامپ از زمان آغاز به کارش تا به امروز، با اقداماتی همچون خروج از برجام، گام های مهمی همسو با خواسته های برخی سران کشورهای عرب منطقه و مقام های صهیونیستی برداشته است؛ اقداماتی که اکنون نقش برخی چهره های سیاسی کمتر شناخته شده در هدایت آن پررنگ تر از گذشته به نظر می رسد.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.