مسعود خوانساری در خصوص وضعیت اقتصادی کشور و التهابات بازار ارز گفت: امسال سال حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شده است اما باید مراقب باشیم که این حمایت به سمتی نرود که مانند اوایل انقلاب مرز‌ها را ببندیم و بگوییم مردم فقط باید این کالا را مصرف کنند.

وی ادامه داد: ما امروز در آستانه این هستیم که در حوزه اقتصادی دوباره به ۳۵ سال قبل بازگردیم نگرانی ما این است که به اسم حمایت از تولید، تجارت خارجی را زمین‌گیر کنند و برای کالا‌ها تعرفه ۲۰۰ درصدی تعیین و سیاستی را پیش بگیریم که شوروی ۷۰ سال انجام داد.

رئیس اتاق بازرگانی تهران افزود: ما این تجربه را در خودرو سازی داریم و ۴۰ سال مردم را مجبور کردیم که خودروی ایرانی بخرند نتیجه آن می‌شود که تولید خودروی زامیادی که ۱۶ سال است به‌‌ همان شکل و حتی با‌‌ همان رنگ تولید می‌شود و مشتری هم چاره‌ای جز خرید آن ندارد.

خوانساری گفت: ما تا سال ۶۷ پنیر وارد می‌کردیم اما الان تبدیل به یکی از صادر کنندگان مطرح در خاورمیانه شدیم در ماکارانی و کاشی هم همینطور این یعنی ما توان صادرات و رقابت در بازار را داریم فقط باید موانع برداشته شود. این موانع یعنی اینکه صادر کننده بداند حداقل تا یکسال آینده قیمت دلار چقدر است ما اصلا نمی‌گوییم چقدر باشد فقط به دنبال این هستیم که این دلار ثبات داشته باشد من نمی‌دانم کجای این مسئله سخت یا مشکل است؟

رئیس اتاق بازرگانی تهران افزود: ما نمی‌توانیم دنیا را نادیده بگیریم نمی‌شود که در همه حوزه‌ها پژوهش و تولیدات خودمان را داشته باشیم این روش جزیره‌ای عمل کردن است و در دنیای امروز جواب نمی‌دهد.

وی با اشاره به نگرانی فعالین اقتصادی در سال ۹۷ با توجه به شعار سال گفت: نگرانی دیگر ما این است که به بهانه حمایت از تولید داخل بحث انجماد پیش آید و فضای اقتصادی کشور را محدود کنیم ما اگر به دنبال تولید و صادرات هستیم نمی‌توانیم نسبت به دنیای پیرامون خود بی‌تفاوت باشیم امروز بزرگ‌ترین دغدغه صادر کنندگان غیر نفتی بخش خصوصی کشور برگشت پول به کشور است، آن وقت آقایان فقط در تریبون‌ها می‌گویند صادر کنید اما مشکلات را نمی‌بینند.

خوانساری گفت: مردم امروز عقل و شعور دارند و نمی‌توان آن‌ها را مجبور به خرید کالای گران و بی‌کیفیت داخلی کرد اگر قرار است از کالای داخلی حمایت شود باید از کالای با کیفت و مرغوب حمایت کنیم ما می‌توانیم این کالا را تولید کنیم به شرطی که موانع را از سر راه تولید کننده برداریم که یکی از آن‌ها امنیت اقتصادی است.

وی یادآور شد: از سال ۹۰ روند سرمایه گذاری در کشور منفی بوده است بهتر است آقایان تمرکز خود را بر روی جذب سرمایه گذاران داخلی بگذارند و امنیت اقتصادی و روانی را برای سرمایه گذار داخلی فراهم کنند تا اینکه به دنبال خارجی‌ها باشند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.