روزنامه الحیاة به نقل از یک مسؤول نزدیک به مذاکرات «سد النهضة» نوشت، پس از ناکامی همه طرف‌های بحران، احتمالا دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای نزدیک کردن موضع سه کشور مصر، اتیوپی و سودان در این بحران ورود می‌کند.

مداخله آمریکا پس از سفر هیئت آمریکایی در هفته گذشته به سه کشور مذکور ممکن است صورت بگیرد. سفر این هیئت با هدف آشنایی با مواضع سه کشور مصر، سودان و اتیوپی درباره مساله سد و ایجاد دیدگاه‌های مشترکی برای دستیابی به تفاهم‌ها و راه‌حل‌هایی که همه طرف‌ها را راضی کند، انجام گرفت.

در این هیئت معاون وزیر خارجه در امور شرق آفریقا، مدیر دفتر امور مصر و امور خاور نزدیک و هماهنگ‌کننده ویژه منابع آبی در دفتر اقیانوس‌ها، محیط زیست و امور علمی حضور داشتند.

همزمان با این امر، روزنامه «الانتباهه» سودان نوشت،‌ ابراهیم غندور، وزیر خارجه سودان در تماس تلفنی با جان سالیوان، جانشین موقت وزیر خارجه آمریکا پرونده سد النهضه را مورد بررسی قرار داد.

قاهره نگران این است که ساخت این سد و اقدامات بعدی آن از جمله ذخیره‌سازی آب علاوه‌ بر کمبود آب شرب منجر به تخریب زمین‌های کشاورزی مصر شود، اما اتیوپی معتقد است ساخت این سد برای تحول کشور و منافع همه کشورهای دیگر ضرورت دارد.

به نظر می‌رسد موضع سودان در این باره به اتیوپی نزدیکتر است، زیرا بارها اعلام کرده که ساخت این سد به نفع کشورهای اطراف آن است.

نهمین نشست پیرامون سد النهضه با هدف رفع نگرانی‌های قاهره درباره این سد که اتیوپی بی‌درنگ به ساخت آن می‌پردازد، ۱۶ ساعت از روز پنجشنبه تا جمعه طول کشید.

سودان و اتیوپی نقطه‌نظراتی نسبت به گزارش ارائه شده توسط شرکت‌های فرانسوی پیرامون برخی از امور فنی این سد داشته و آن را رد کرده‌اند اما مصر با این گزارش در دور قبلی مذاکرات موافقت کرد که در ماه نوامبر ۲۰۱۷ برگزار شد

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.