حجت الاسلام حسن روحانی در جریان سفر به سیستان و بلوچستان و در ورزشگاه زابل عنوان کرد: بسیار خوشحالم و در پیشگاه خدای بزرگ شکرگزارم که امروز توفیق یافتم که مهمان مردم سرافراز و دلاور سیستان و بلوچستان و زابل باشم. این مردم در طول تاریخ ایران و در تاریخ انقلاب اسلامی همواره بار مسئولیت سنگین حراست از ایران عزیز و مرزهای شرقی را بر عهده داشتند.

 

 وی افزود: اینجا سرزمینی است که حتی اسطوره‌های تاریخی ما به نام این منطقه و این سرزمین در تاریخ ما جای گرفته است. سرزمینی که حامل پیام ایران و اسلام به شبهه قاره هند بود؛ از دریاچه هامون به عنوان مرز آن زمان ایران بزرگ و شبهه قاره هند یاد می‌شد و مردم همین دیار بودند که قند پارسی را به بنگاله بردند و فرهنگ عظیم اسلام را به شهه قاره هند و شرق بردند. گرچه به ظاهر سیستان دارای تنوع مذهبی و قوی است اما همه مذاهب از یک درخت به نام اسلام سرچشمه می‌گیرند و همه اقوام از ایران و ایرانیت سرچشمه می‌گیرند و افتخار همه ما این است که ایرانی و مسلمانیم.

 

روحانی تاکید کرد: سیستان، سرزمین بزرگان، علمایی همچون آیت الله سیستانی است که امروز به عنوان ملجا شیعه و سنی و کرد در سرزمین عراق است. آن روز که اهل سنت نیاز به حمایت دارند از نجف سخن می‌گویند آن روز که جان کردهای شمال عراق در خطر است، از آن دیار سخن می‌گوید و آن روز که داعش استقلال مردم عراق را تهدید می‌کند به فرمان او مردم در برابر داعش قیام می کنند. آیت‌الله سیاستانی گرچه زاده مشهد است، نسل او از این دیار است.

 

وی گفت:  شهیدان بزرگوار ما از این دیار بودند ایام به نام رسول گرامی اسلامی پیامبر اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) و امام صادق(ع) است. پیامبری که هرچه فخر و شرف ما مسلمانان داریم و هر چه جهان بشریت از علم و دانش دارد در سایه دین متعالی و پیام رسای او است که اشرف مخلوقات است. همه ما برابر عظمت او تسلیم هستم. امروز این عظمت و نام پیامبر و اسلام بیشتر از هر زمان دیگر می‌تواند راهنمای انسان‌ها به سوی سعادت باشد.

رئیس‌جمهور ادامه داد: ما امروز در جایگاهی زندگی می‌کنیم که افتخارمان این است که وحدت خود را حفظ کرده‌ایم. سیستان بزرگ از مرزها، امنیت، آرامش و فرهنگ ایران اسلامی دفاع کرد. شما در انقلاب اسلامی، دفاع مقدس حتی در زلزله اخیر غرب کشور حضور یافتید و به مردم کرمانشاه کمک کردید مردمی که دلشان مالامال از عشق ایران اسلامی است. حوادثی که رخ می‌دهد به ما نشان می‌دهد که مردم ما با همدلی در کنار یکدیگر هستند.

وی با اشاره به اوضاع منطقه اظهار داشت: در این ایام در یمن، عراق، سوریه و آفریقا بین اقوام و گروه‌ها اختلاف می‌بینیم ما مشاهده کردیم مردم دلاور ایران از شیعه و سنی در کنار یکدیگر در مقابل تروریسم‌ها متحد هستند. تروریست‌ها در همه شهرها و کشورهای این منطقه رخنه کرده‌اند جز ایران عزیز. آن هم به دلیل ایمان مردم و اسلام معتدلی که در کنار اسلام متعادل قرار دارد. در سرزمین ما هیچ‌گاه برای تروریست‌ها فرصتی ایجاد نشد.

رئیس دولت دوازدهم با بیان این که امروز ما خوشحالیم که ملت‌های منطقه در کنار ارتش‌های خودشان و کمک کشورهای دیگر توانستند بر تروریسم فائق شوند، گفت: نقشه شومی که آمریکا و اسرائیل برای این کشور کشیده بودند برملا کردند. بنا ‌نبود داعش ظرف چند  سال از بین برود،‌ بنا بود که منطقه را با داعش و تروریست نابود کنند. آن‌ها می‌خواستند تروریسم و اهداف خود در آسیا و جهان اسلام توسعه دهد و اسلام را بین ببرند و اسرائیل را در منطقه جا بیاندازند. اما مردم بیدار و هوشیار ما توانستند این توطئه‌ها را خنثی کنند.

وی افزود: امروز ما خوشحالیم که پایگاه داعش در منطقه از بین رفته است. عشق ما پیامبر، خاندان رسالتش و کتاب ما قرآن مجید است ما یک قبله، کتاب، پیامبر، حج، عید فطر و مبعث داریم ما یک اخلاق داریم و آن اخلاق محمدی است ما همه از شیعه و سنی عاشق خاندان رسالت هستیم و دست به دست هم می‌دهیم و  ما همواره یار و یاور همه مسلمانان هستیم.

روحانی ادامه داد: سرزمین سیستان و بلوچستان سرزمین پهلوانان و دلاوران است، سرزمینی که توسعه شرق کشور ایران از اینجا آغاز خواهد شد، دولت یازدهم همه تلاشش این بود که کمبودهای تاریخی سیستان و بلوچستان را جبران کنند. مقدار بودجه عمرانی دولت یازدهم برای سیستان و بلوچستان دوبرابر چهار سال قبل است.

رئیس‌جمهور بیان کرد: این نشان می‌دهد که همه توان‌مان را برای توسعه استان سیستان و بلوچستان به کار گرفتیم البته نیاز استان بیش از اینها است و تلاش‌های زیادی برای آن انجام گیرد.

وی افزود: در جلسه وزرا برای طرح‌هایی که در دولت دوازدهم در نظر داریم مقرر شد برای این استان ۲۴ طرح و پروژه مهم به ارزش ۱۳۰۸ میلیارد تومان اختصاص یابد و اولین سفر استانی خود را از سیستان و بلوچستان آغاز کردم. استانی که در مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ در سطح بالایی قرار داشت و مردم با حضور خود دین‌شان را نسبت به انقلاب، اسلام، ایران به خوبی ادا کردند.

روحانی با بیان اینکه قول من به مردم زابل این بود که بتوانیم ۴۶ هزار هکتار زمین با کشاورزی مدرن آباد کنیم و در اختیار مردم بگذاریم، گفت: از این ۴۶ هزار هکتار ۱۰ هزار هکتار از نظر کارهای زیربنایی آماده است و از لحاظ برق‌رسانی در این ایام ۱۵۰۰ هکتار برق‌رسانی می‌شود و کار آغاز شده که امیدواریم تا پایان سال جاری ۱۰ هزار هکتار زمین فعال و بقیه در سال ۹۷ فعال شود و در اوایل سال ۹۸ بتوانیم از تمام ۴۶ هزار هکتاری که قول داده شده بهره‌مند شویم و تحول بزرگی به حول و قوه الهی آغاز شود.

وی افزود: خوشحالم که این قول در حال اجرا و بسیاری نسبت به آن تلاش شده و بخشی اجرا و مابقی عملیاتی می‌شود.

روحانی با اشاره به مطالبه مردم سیستان و بلوچستان در زمینه ایجاد منطقه آزاد گفت:‌ می‌دانم که ایجاد منطقه آزاد سیستان یک تحول تجاری در این سرزمین به وجود می‌آورد بنابراین لایحه منطقه آزاد از جمله منطقه آزاد سیستان و بلوچستان را در سال ۹۵ به مجلس شورای اسلامی تقدیم کردیم و امیدواریم که مجلس در سال جاری منطقه آزاد سیستان را به تصویب برساند.

وی تاکید کرد:‌ وظیفه داشتیم به این خواست شما عمل کنیم و عمل کردیم و لایحه مربوطه را به مجلس ارائه دادیم و بی‌تردید همه نمایندگان شورای اسلامی برای آن اهمیت قائل هستند.

روحانی تاکید کرد: در زمینه ساماندهی بازارچه‌های مرزی هم به وزیر کشور تاکید می‌کنم همه توان‌شان را برای این منظور به کار گیرند.

رییس‌جمهور به وعده خود مبنی بر گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان در دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: در سال ۹۳ وقتی به زاهدان آمدم به مردم قول دادم که لوله گاز را در دولت یازدهم به زاهدان خواهیم رساند و مشعل آن را روشن خواهیم کرد. برخی از این وعده تعجب کردند و گفتند کار سختی است و امکان دارد اجرایی نشود. اما وقتی در دولت یازدهم به زاهدان آمدم و مشعل گاز روشن شد، معلوم بود که دل مردم بخاطر این کار بزرگ روشن شده است.

روحانی ادامه داد: به بانک مرکزی و بانک‌ها دستور داده‌ام که هر خانه‌ای که در زاهدان لوله کشی کند ۲ میلیون به او وام دهند تا این کار سرعت بگیرد. ان شالله همه کسانی که گاز به درب آنها رسیدهبا گرفتن این وام، گاز را به خانه خود ببرند.

لوله‌کشی گاز به زابل به زودی آغاز خواهد شد

او به مسئله گاز به زابل نیز اشاره کرد و افزود: لوله کشی از زاهدان به زابل به زودی آغاز خواهد شد. لوله گازی که در نظر گرفتیم بیش از آنچه که نیاز مردم باشد و برای صنایع نیز هم بکار خواهد رفت. اما به طور موقت از مهر ماه سال آینده گاز به زابل خواهد رسید. همزمان با لوله کشی ما از طریق سی ان جی گاز را به زابل خواهیم رساند و انشالله مردم از آن بهره مند خواهد شد. از استاندار می‌خواهم قدم به قدم کار را دنبال کند و اگر مشکلی به وجود آمد مستقیم با من در ارتباط باشد تا این وعده عملیاتی شود.

رییس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بزرگترین بندر تجاری ما در آینده در ایران، بندر چابهار خواهد بود، اظهار کرد: تنها بندر اقیانوسی ما بندر چابهار است. بندر چابهار باید سیستان را به آسیای مرکزی و افغانستان متصل کند. خوشحال هستیم که اولین محموله گندم از طریق بندر چابهار به دست مردم افغانستان رسیده و این طرح ادامه خواهید یافت.

روحانی با بیان اینکه فاز اول بندر شهید بهشتی چابهار فردا افتتاح خواهد شد، گفت:‌ افتتاح این بندر توسعه‌ای برای کل استان سیستان و بلوچستان خواهد بود. آنچه که فردا افتتاح می شود ظرفیت ۸ و نیم میلیون تن است که البته فازهای بعدی آن ادامه خواهد یافت.

او در مورد طرح راه آهن چابهار نیز گفت: از دیگر برنامه‌های دولت این است که از طریق راه‌آهن، چابهار را به زاهدان و از زاهدان در آینده به بیرجند و مشهد متصل کند. این کار شروع شده منتهی برای اجرای راه آهن چابهار به زهدان ۴ هزار میلیارد تومان نیاز است که این کار را آغاز کردیم که ان شالله با سرمایه داخلی یا خارجی تکمیل خواهیم کرد.

رییس شورای عالی امنیت ملی به اهمیت بحث تامین آب در منطقه اشاره کرد و گفت: به دنبال استفاده کامل از قرارداد با افغانستان برای استفاده از رود هیرمند و حق آبه هامون از کشور افغانستان هستیم. امروز با دولت افغانستان رابطه برادرانه داریم و در تمام ملاقات برای آنکه یک قرارداد بلند مدت جامع میان ایران و افغانستان بسته شود این موضوع را نیز پیگیری می‌کنیم.

رییس‌جمهور تاکید کرد: دولت تمام تلاش خود را کار خواهد کرد تا مردم از آنچه حق آنها است استفاده کنند. سرزمین سیستان و بلوچستان مرزی میان ایران و افغانستان و پاکستان و در جنوب با عمان است. تلاش ما این است که رابطه‌مان با این سه کشور از همیشه بهتر باشد و در حال حاضر نیز رابطه ما با افغانستان، عمان و پاکستان از هر زمان دیگری بهتر است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.