موگابه رییس‌جمهوری چانگیرای نخست‌وزیر

ایسنا- روزنامه گاردین دیروز از طرح پیشنهادی رییس‌جمهور آفریقای جنوبی خبر داد که بر اساس آن رابرت موگابه همچنان رییس‌جمهور زیمبابوه باقی خواهد ماند ولی قدرت اجرایی در دست رهبر اپوزیسیون به عنوان نخست‌وزیر خواهد بود. به گزارش خبرگزاری فرانسه، روزنامه گاردین به نقل از یک منبع ارشد حزب اصلی اپوزیسیون «جنبش تغییرات دموکراتیک» به رهبری مورگان چانگیرای گزارش داد، رابرت موگابه، رییس‌جمهور ۸۴ ساله زیمبابوه تا زمان مذاکره بر روی یک قانون اساسی جدید و برگزاری انتخابات تازه، در پست ریاست‌ جمهوری خواهد ماند.

این منبع به روزنامه گاردین اعلام کرد که این طرح شامل به رسمیت شناختن دور اول انتخابات در ماه مارس که چانگیرای پیروز آن بود هست. این منبع افزود، حزب اپوزیسیون بقای موگابه را در پست ریاست‌جمهوری به شرطی پذیرفته است که راه را برای نوشتن یک قانون اساسی جدید و برگزاری انتخابات تازه هموار کند.

این منبع اپوزیسیون به روزنامه گاردین گفت: در این طرح تمام اصول اساسی جنبش تغییرات دموکراتیک وجود دارد. گاردین به نقل از وی نوشت: مهم این است که نتایج انتخابات ۲۹ مارس به رسمیت شناخته شده است و اینکه هر دولتی که بر سر کار آید، تا زمان برگزاری انتخابات جدید انتقالی خواهد بود.

در این گزارش پاسخ موگابه آورده نشده است.

این طرح در حالیست که انتظار می‌رود رهبران هشت کشور صنعتی ثروتمند جهان موسوم به گروه هشت در بیانیه رسمی خود انتخاب مجدد موگابه را در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری زیمبابوه که در ۲۷ ژوئن (۷ تیر) برگزار شد محکوم کنند.

در همین حال دیوید میلی‌بند، وزیر امور خارجه انگلیس که در بازدید از آفریقای جنوبی به سر می‌برد به هنگام ورود به پایتخت این کشور اعلام کرد، بحران زیمبابوه بر کل جنوب آفریقا تاثیر گذاشته است. وی گفت، حاکمیت موگابه مشروعیت ندارد.

از سوی دیگر خبرگزاری آسوشیتدپرس از درخواست انگلیس برای انجام اقدامی قاطعانه در برابر سرپیچی دیکتاتور سوسیالیست هراره و انجام مذاکره میان اپوزیسیون و حزب حاکم خبر داد.

میلی‌بند از آفریقای جنوبی و دیگر کشورهای جامعه بین‌المللی خواست از قطعنامه سرسختانه، قوی و شفاف شورای امنیت که در آن تحریم‌های بین‌المللی علیه موگابه درخواست شده است، حمایت کنند.

وزیر امور خارجه‌ انگلیس این سخنان را پس از دیدار از کلیسایی در مرکز شهر ژوهانسبورگ، پناهگاه شهروندان زیمبابوه که از بحران سیاسی و اقتصادی سرزمین خود به آن پناه آورده‌اند، اظهار کرد.

اما آفریقای جنوبی اعلام کرده است، این قطعنامه می‌تواند تلاش‌های تابو امبکی، رییس‌جمهور آفریقای‌ جنوبی را که در حال میانجی‌گری میان طرفین درگیری است تضعیف کند.

دیوید میلی‌بند عنوان کرد، چنین تحریم‌های هدفمندی شامل حال اکثریت زیمبابوه‌ای‌ها که هم‌اکنون از اقتصادی ویران رنج می‌برند نخواهد شد و منجر به این خواهد شد که آن‌هایی که به موگابه نزدیک‌ترند او را متقاعد کنند بر سر میز مذاکره بنشیند.

وزیر امور خارجه دولت انگلیس بیان داشت که از درخواست چانگیرای برای انتصاب یک میانجی‌گر دیگر از سوی اتحادیه آفریقا برای همکاری با امبکی حمایت می‌کند.