«خشونت‌آمیزترین شب» بیروت

اکنون اسرائیل حملات خود را متوجه لبنان کرده است. بر همین اساس، انفجارهای مهیبی شنبه‌شب (۱۴مهر) پایتخت لبنان را به لرزه درآورد. شدت این انفجار به حدی بود که الجزیره از آن با عنوان «خشونت‌آمیزترین شب» حملات از زمان گسترش حملات نظامی اسرائیل علیه لبنان در ۲۳سپتامبر یاد کرد. «علی هاشم» در گزارش دیروز یکشنبه ۶اکتبر (۱۵ مهرماه) در الجزیره نوشت، جنگنده‌های اسرائیلی بیش از ۳۰حمله هوایی در شبانه روز شنبه به حومه جنوبی بیروت انجام دادند؛ به‌طوری‌که طی آن گویی یک گلوله آتش بزرگ آسمان شب را روشن کرد و اوایل صبح دیروز یکشنبه دود سیاهی دیده ‌شد. پس از یک جنگ ویرانگر یک‌ساله در غزه، اسرائیل تمرکز خود را به سمت شمال و به سوی حزب‌الله معطوف کرده است.خبرگزاری رسمی لبنان اعلام کرد که یک پایگاه حزب‌الله در جنوب بیروت مورد اصابت بیش از ۳۰حمله موشکی قرار گرفت که صدای انفجار در سراسر شهر شنیده شد.

اهداف شامل یک پمپ بنزین و یک هتل در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی رفیق حریری بود. ارتش اسرائیل اعلام کرد که «یکسری حملات به تعدادی از تاسیسات انبار تسلیحات» و زیرساخت‌ها انجام داد و ادعا کرد «گام‌های متعددی برای کاهش خطر آسیب رساندن به غیرنظامیان برداشته شده است.» «علی هاشم» همچنین نوشت که شهر سطح متفاوتی از «شدت، سرعت و وزن» انفجارها را تجربه کرده است. این گزارشگر نوشت: «روز به روز و لحظه به لحظه شدت بمباران در حال افزایش است. با حملات اسرائیل، لبنان در حال تبدیل شدن به غزه دیگری است.»صبح دیروز یکشنبه نیز انفجارهای شدیدتری شنیده شد. هاشم گفت که هزاران نفر از ساکنان همچنان به مرکز شهر بیروت سرازیر می‌شوند تا از بمباران محله‌های جنوبی خود فرار کنند.

هاشم افزود: «مردم زیادی در خیابان‌ها پناه گرفته‌اند، هزاران نفر از آنها در ساحل و پارک‌ها و ده‌ها هزار نفر هم در مدارس هستند. دولت [لبنان] قادر به مقابله با این وضعیت نیست.» در واکنش به حملات اخیر، حزب‌الله حملات تلافی‌جویانه‌ای را انجام داد و موشک‌هایی به سوی «مناره» در شمال اسرائیل شلیک کرد. این گروه همچنین اعلام کرد که با نیروهای اسرائیلی که سعی داشتند از طریق «خالد شعیب» در منطقه «بلیده» به لبنان نفوذ کنند، درگیر شده و نظامیان اسرائیلی را مجبور به عقب‌نشینی کرده است. مقامات صهیونیست روز شنبه اعلام کردند که حداقل ۹سرباز اسرائیلی در جنوب لبنان کشته شده‌اند. این در حالی است که اسرائیل روز شنبه، اولین حمله خود را در شهر طرابلس در شمال لبنان انجام داد و «سعید عطاءالله علی»، یکی از رهبران ارشد گردان‌های قسام شاخه مسلح حماس را به همراه همسر و دو دخترش به شهادت رساند.

به گزارش «ایسنا» به نقل از الجزیره، رژیم صهیونیستی منطقه المریجه در ضاحیه جنوبی بیروت را هم از هوا مورد حمله قرار داد. همچنین اشغالگران، یارون و حانین، بنت جبیل، عین ابل، مارون الرأس و بیت یاحون در جنوب لبنان را هم هدف قرار دادند. شهرک‌های کفرشوبا در جنوب، شهرک‌های شهرستان صور و رب ثلاثین از دیگر مناطق مورد هدف نظامیان صهیونیست بود.جنایت‌های رژیم صهیونیستی شنبه‌شب به لبنان محدود نشد؛ غزه نیز یکی از خونین‌ترین شب‌های خود را پشت سر گذاشت. اشغالگران با حملات به مناطق مختلف این باریکه عملیات جدیدی در اردوگاه جبالیا در شمال آغاز کردند و مناطق مسکونی را هدف قرار دادند. به گزارش «ایسنا» ارتش این رژیم از عملیات نظامی در منطقه جبالیا در شمال نوار غزه خبر داد و مدعی شد هدف از آن نابودی زیرساخت‌های نظامی است. ارتش این رژیم تاکید کرد لشکر۱۶۲ پس از تکمیل ماموریت خود در جنوب از منطقه رفح به جبالیا منتقل شد و عملیات را در آنجا شروع کرد.

خبرنگار شبکه خبری الجزیره گزارش داد اشغالگران به مناطق شرقی اردوگاه جبالیا و جبالیا البلد در شمال نوار غزه حمله کردند و توپخانه رژیم صهیونیستی مناطق مسکونی در جبالیا البلد را هدف قرار داد. وی در ادامه افزود: پهپادهای رژیم صهیونیستی همچنین منازلی را در اردوگاه جبالیا در شمال نوار غزه هدف قرار دادند. همچنین ارتش رژیم اشغالگر دستورهای تخلیه جدید در مناطق شمالی نوار غزه صادر کرد. خبرنگار شبکه خبری المیادین نیز در شمال نوار غزه از شنیده شدن صداهای انفجار ناشی از بمباران منازل شهروندان در اردوگاه جبالیا خبر داد. خبرنگار المیادین در ادامه گفت در سایه تشدید تنش در شمال نوار غزه، کادر پزشکی و دفاع مدنی در حالت آماده‌باش هستند. وی ادامه داد: ارتش رژیم اشغالگر با هواپیماهای خود منازل شهروندان در مناطق شرقی اردوگاه جبالیا را محاصره کرد. رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش دادند ارتش این رژیم تخلیه شمال باریکه غزه را آغاز کرده است. ارتش رژیم اشغالگر اعلام کرد نیروهای این رژیم منطقه جبالیا در غزه را کاملا احاطه کرده‌اند.

روزهای ناآرام صهیونیست‌ها

در واکنش به این جنایت‌ها، اوضاع در سرزمین‌های اشغالی همچنان ناآرام گزارش می‌شود. شبکه۱۴ تلویزیون رژیم صهیونیستی به‌طور رسمی از کشته شدن یک نظامی صهیونیست از نیروهای گارد مرزی در عملیات بئر السبع در جنوب فلسطین اشغالی خبر داد. سازمان اورژانس رژیم صهیونیستی هم اعلام کرده است که ۸نفر دیگر در این عملیات زخمی شدند که حال برخی از آنها وخیم است. اما شبکه۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی هم شمار مجروحان را ۱۰نفر اعلام کرده است. منابع عبری زبان مدعی شدند که مجری عملیات بئر السبع «احمد سعید العقبی» جوان فلسطینی ساکن منطقه حوره در النقب است. شبکه۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد که این عملیات از طریق تیراندازی و حمله با سلاح سرد در ۳ نقطه مختلف در پایانه مرکزی بئر السبع انجام شده است.

سیاست مشترک اسرائیل در غزه و لبنان

مقامات رژیم صهیونیستی با صدور دستورات مکرر تخلیه برای ساکنان جنوب لبنان درحال تکرار سیاست کوچاندن مردم غزه در لبنان هستند. به گزارش «ایسنا» یک هفته پس از آغاز حملات گسترده رژیم صهیونیستی به لبنان در ۲۳سپتامبر، رژیم اشغالگر با صدور دستورات تخلیه در روستاها، شهرک‌ها و شهرهای جنوب لبنان چه آنهایی که در مرز مستقیم با فلسطین اشغالی قرار دارند و چه آنهایی که در جنوب و شمال رودخانه لیتانی پراکنده هستند، به سطح جدیدی از تجاوزات خود علیه این کشور منتقل شد. شنبه ارتش رژیم صهیونیستی با صدور هشدارهایی «از همه ساکنان روستاهای لبنانی که خانه‌های خود را تخلیه کرده‌اند درخواست کرد برای امنیت خود و اعضای خانواده‌شان، تا اطلاع ثانوی به خانه‌هایشان بازنگردند.»

همان سناریویی که رژیم اشغالگر در غزه اتخاذ کرد، در لبنان نیز تکرار می‌شود؛ به‌ویژه پس از آغاز عملیات زمینی در نوار غزه در ۲۷اکتبر۲۰۲۳؛ زمانی که به بهانه انجام عملیات نظامی از ساکنان آواره نوار غزه خواست که از محله‌ای به محله‌ای دیگر، بین شمال و جنوب و شرق و غرب نقل مکان کنند. هدف از آوارگی جمعی در غزه تحمیل کنترل این رژیم و آزارو اذیت مردم است. درباره لبنان، بخشی از اهداف این اقدامات با هدف شعله‌ور ساختن درگیری‌های داخلی در لبنان، اعم از منطقه‌ای یا فرقه‌ای است. همچنین هشدارهایی وجود دارد مبنی بر اینکه حضور تعداد زیادی از مردم، به‌طور غیرمنتظره در یک مکان ممکن است منجر به وقوع اختلافات داخلی بر سر منابع موجود از قبیل غذا، آب، محل خواب و مسائل دیگر شود.

فرسایش در جنگ طولانی‌مدت

«آدام راسگون» هم در گزارش ۶اکتبر در نیویورک‌تایمز نوشت، آخرین جنگ اسرائیل با حزب‌الله در سال۲۰۰۶، در چارچوب بسیاری از نهادهای امنیتی اسرائیل با شکست مواجه شد. نیروی هوایی این رژیم بانک کوچکی از اهداف داشت. نیروهای زمینی اسرائیل در طول نبرد در مناطق ناهموار جنوب لبنان با جنگ دست و پنجه نرم می‌کردند. جنگ نتوانست به اهداف اعلام‌شده اسرائیل در بازگرداندن دو سرباز اسیر اسرائیلی و بیرون راندن حزب‌الله از منطقه مرزی دست یابد. «کارمیت والنسی»، کارشناس اسرائیلی درباره حزب‌الله که در اداره اطلاعات ارتش خدمت می‌کرد، گفت: «درجاتی از آسیب‌های روحی ناشی از نتایج جنگ وجود داشت.» نزدیک به ۲۰سال بعد، اسرائیل حمله دیگری را علیه حزب‌الله لبنان انجام داد. این حمله نتیجه مستقیم سرمایه‌گذاری‌های اسرائیل در آماده‌سازی برای نبرد آینده با حزب‌الله پس از عملکرد فضاحت‌بارش در سال۲۰۰۶ بود. اما همچنان که نیروهای اسرائیلی از طریق زمینی به عمق لبنان ورود می‌کنند، در برابر خطرات بزرگ‌تری از جمله سلاح‌های پیچیده‌ای که حزب‌الله استفاده می‌کند، آسیب‌پذیر خواهند بود.

اگر اسرائیل نتواند یک استراتژی خروج روشن ایجاد کند، همان‌طور که در غزه نتوانست، ارتش ممکن است در نهایت با یک جنگ طولانی مواجه شود که منابعش را تا حد زیادی با «هدر» مواجه می‌سازد.ژنرال آمیدور ژنرال بازنشسته که از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ مشاور امنیتی اسرائیل بود، گفت یکی از عناصر کلیدی اطلاعاتی اسرائیل در لبنان، استقرار فزاینده هواپیماهای بدون سرنشین آن است که در آسمان به پرواز درمی‌آیند. او گفت که در ۱۸سال گذشته، تعداد هواپیماهای بدون سرنشین بر فراز لبنان به‌طور تصاعدی افزایش یافته است. «عیال هولاتا» نیز که از سال۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ به‌عنوان مشاور امنیتی اسرائیل خدمت می‌کرد، گفت که نیروهای اسرائیلی بر جمع‌آوری اطلاعات درباره رهبران حزب‌الله و تحرکات آنها و همچنین سیستم‌های ارتباطی و تاسیسات مخفی آن متمرکز شده‌اند. با این حال، گفتن از موفقیت ممکن است زودرس باشد. ژنرال آمیدور گفت: «تهاجم زمینی بسیار دشوارتر خواهد بود. ما درباره سازمانی صحبت می‌کنیم که خطرناک‌تر، آماده‌تر و مسلح‌تر از حماس است.»