بایدن و متحدانش بدون شک آرزو داشتند که ای کاش ظواهر معکوس عمل می‌کرد. عملکرد ضعیف بایدن در مناظره باعث شد تا بلافاصله در میان کسانی که مصمم به شکست ترامپ در نوامبر بودند، عصبانیت ایجاد شود. برخی علنا امری غیرقابل تصور را مطرح کردند: یک نامزد جدید.در میانه وحشت و هراس، جو بایدن دوم نشان داد که حتی پس از پنج دهه حضور در زندگی عمومی، او هنوز می‌تواند مشت خود را به هوا بکوبد، جمعیتی را به تشویق وادارد و شاید ائتلافی را الهام بخشد تا به او رای و زمان بیشتر دهند. اما پرسش‌ها باقی است؛ اینکه آیا بایدن می‌تواند در چهار ماه باقی‌مانده از مبارزات انتخاباتی از نو ظاهر شود؟ اکنون نگرانی در جبهه دموکرات‌ها افزایش یافته است. اوایل صبح جمعه پس از مناظره، بایدن به خبرنگاران گفت: «فکر می‌کنم خوب عمل کردیم.» بعدازظهر جمعه، او به سن خود و تاثیر آن بر توانایی‌اش برای اجرا در بزرگ‌ترین صحنه سیاسی اذعان کرد.

او به هوادارانش گفت: «می‌دانم که جوان نیستم.»تفاوت بین دو بایدن چندان زیاد نیست. «بایدن یکم» با وجود اینکه بیش از یک هفته را در کمپ‌دیوید گذرانده بود، در محاصره گروهی از دستیاران و فراهم کردن زمان کافی برای استراحت، تلاش کرد تا انتقادات تند و قانع‌کننده‌ای از ترامپ ارائه کند. او با قاطی کردن «تریلیاردرها» و «میلیاردرها» شروع به پاسخ دادن به سوالی درباره بدهی کرد و سپس جملاتی این چنین گفت: «درباره آنچه توانستم با کووید، با کووید، انجام دهم - ببخشید، با هر کاری که باید انجام دهیم، به خود می‌بالم.» بایدن پس از فراموش کردن جملاتش و اندکی مکث، با یک جمله صریح پایان داد: «ما بالاخره مدیکر را شکست دادیم.» اینجا بود که «بُل» به دست ترامپ افتاد: «خب، او درست می‌گوید. او مدیکر را شکست داد و به‌شدت هم شکست داد.»«بایدن دوم» تضاد فاحشی ایجاد کرد. بیش از ۲۰دقیقه - و با کمک دستگاه متن‌نما و جمعیت مشتاق - او هیچ فرصتی را از دست نداد. بایدن درباره ترامپ گفت: «او رکورد جدیدی برای بیشترین دروغ گفته‌شده در یک مناظره ایجاد کرد و من صادقانه منظورم این است.»

بایدن پس از فهرست کردن پرونده‌های حقوقی علیه رقیب خود گفت: «با خودم فکر کردم که دونالد ترامپ فقط یک مجرم محکوم نیست. دونالد ترامپ یک موج کیفری تک‌نفره است.» «بایدن یکم» گیج به نظر می‌رسید و مواضعی «قر و قاطی» اتخاذ می‌کرد و گاهی نمی‌توانست یک جمله را بیان کند. «بایدن دوم» درباره دامن زدن به تهدید ترامپ صریح بود. حامیان رئیس‌جمهور با واقعیت دشواری روبه‌رو هستند: تنها راه این است که نامزدی که می‌تواند ترامپ را شکست دهد «بایدن دوم» است.«پیتر بیکر» هم در گزارش ۲۸ژوئن در نیویورک‌تایمز نوشت: از زمانی که بایدن سال گذشته اعلام کرد دوباره نامزد خواهد شد، کسانی که در حلقه نزدیک او بودند متحد شدند و این پرسش واضح را نادیده گرفتند. آنها اصرار داشتند که: «نه، او برای انتخاب آن‌قدرها هم سن زیادی ندارد.» آنها گفتند که رسانه‌های خبری به شکلی ناعادلانه روی سن او متمرکز شده‌اند.

جمهوری‌خواهان کلیپ‌های ویدئویی تحریف‌شده‌ای را در رسانه‌های اجتماعی منتشر می‌کردند که او را ضعیف‌تر از آنچه هست، نشان می‌داد. دموکرات‌های نگران از این مساله بیم داشتند که یک رئیس‌جمهور که در دهه۸۰ عمر خود قرار دارد، تا پایان دوره دوم ریاست‌جمهوری خود ۸۶ساله می‌شود. سپس مناظره پیش آمد و اکنون روزهای انکار در کاخ سفید به پایان رسیده است. افراد مورد اعتماد رئیس‌جمهور و ساکنان کاخ سفید دیگر نمی‌توانند پس از عملکرد ناپایدار رئیس‌جمهور در رویارویی پنج‌شنبه‌شب با ترامپ، به سادگی نگرانی‌های مربوط به قابلیت‌های او را از بین ببرند.

تیم او اکنون مجبور است با این موضوع به‌صورت چهره به چهره مقابله کند.بایدن ۸۱ساله روز جمعه اعتراف کرد که دیگر جوان نیست و مناظره را باخته است. تیم بایدن از اعتبار متحدان دموکرات مانند باراک اوباما، رئیس جمهور سابق و جیمز ای.کلیبرن، نماینده کارولینای جنوبی استفاده کرد تا درخواست برای واگذاری نامزدی بایدن به نامزد جوان‌تر رد شود. دیوید اکسلرود، مشاور ارشد اوباما، صبح روز بعد از مناظره گفت: «شب گذشته [پنج‌شنبه‌شب] به نوعی تکان‌دهنده بود؛ زیرا شنیده بودیم که آنها در حال آماده‌سازی بودند.۱۰دقیقه اول یک فاجعه بود و درک اینکه چگونه این اتفاق افتاد دشوار است.» وی افزود: «این یک فرصت عالی برای رفع نگرانی مردم بود؛ اما نتیجه معکوس داشت.»