انحلال کابینه جنگی در اسرائیل

با این حال، نتانیاهو درخواست آنها را رد کرده است. الجزیره در گزارش ۱۷ژوئن در همین رابطه به نقل از «اورشلیم‌پست» نوشت، «کابینه به درخواست گانتس، در توافقی ائتلافی با او قرار داشت. به محض خروج گانتس، دیگر نیازی به این کابینه نیست.» اکنون انتظار می‌رود نتانیاهو درباره جنگ غزه با گروه کوچکی از وزرا، از جمله «یوآو گالانت» وزیر جنگ و «ران درمر» وزیر امور استراتژیک که در کابینه جنگ حضور داشتند، مشورت کند.استعفای گانتس از کابینه باعث شد تنها نیروی «میانه » در ائتلاف «راست افراطی» نتانیاهو، در بحبوحه تهاجم چندماهه به غزه، کنار برود. گانتس با این ادعا که کابینه نتانیاهو در ارائه طرحی برای غزه پس از جنگ مانعی برای «پیروزی واقعی» بود، خواهان برگزاری انتخابات شد؛ درحالی‌که بی‌بی در بحبوحه درخواست‌ها برای توافق با حماس در راستای آزادی گروگان‌ها با فشار شدید روبه‌رو بود.

با این حال، نتانیاهو نیز تحت فشار شرکای تندروی خود در ائتلاف قرار دارد. به گزارش رسانه‌های اسرائیلی، بن‌گویر پنج‌شنبه گذشته در نامه‌ای به نتانیاهو خواستار گسترش کابینه جنگ شده است. در این نامه آمده است که جنگ اسرائیل در ۸ماه گذشته «به صورت مخفیانه» از طریق «انجمن‌های محدودی که نام و تعاریف خود را مکرر تغییر می‌دهند، انجام شده است؛ همه برای کنترل انحصاری بر تصمیمات و اجتناب از بحث درباره مواضع دیگر که این مفهوم قدیمی را به چالش می‌کشد.»کابینه جنگی جدید با نفوذ شدیدی که اسموتریچ و گویر از آن برخوردار بودند، روابط با شرکای بین‌المللی- در درجه اول ایالات متحده را که از ارتش اسرائیل خواسته است از تهاجم کامل زمینی به شهر جنوبی رفح خودداری کند - و افزایش محموله‌های کمکی را بیشتر به محک آزمون خواهد گذاشت.

در عین حال، واشنگتن به تامین تسلیحات به اسرائیل ادامه می‌دهد و اشاره کمی وجود دارد دال بر اینکه نتانیاهو از حمله به غزه عقب‌نشینی کند. نتانیاهو روز یکشنبه گفت: «برای رسیدن به هدف حذف توانایی‌های حماس، او تصمیماتی اتخاذ کرده است که همیشه برای رده‌های نظامی» در جلسه هفتگی کابینه قابل قبول نبود. «یوجنیا یوسف» هم در ۱۷ژوئن در سی‌ان‌ان نوشت، یک مقام اسرائیلی به سی‌ان‌ان گفت که بنیامین نتانیاهو کابینه جنگ را منحل کرد. تصمیم نتانیاهو پس از آن اتخاذ شد که بنی‌گانتس، رهبر مخالفان هفته گذشته با اشاره به ناکامی نتانیاهو در طراحی استراتژی برای جنگ غزه و حکومت آتی بر باریکه، خروج خود را از کابینه اعلام کرد. در همین حال، نتانیاهو با درخواست‌های فزاینده‌ای از سوی اعضای راست افراطی ائتلاف خود، بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی و ایتامار بن‌گویر، وزیر امنیت ملی برای پیوستن به کابینه جنگ مواجه شده است. کابینه جنگ پنج روز پس از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در ۷اکتبر تشکیل شد و نه تنها نتانیاهو و گانتس بلکه یوآو گالانت نیز در آن حضور داشتند. سیاستمداران دیگری مانند «گادی آیزنکوت» و «ران درمر» نیز به‌عنوان ناظر شرکت کردند.

گانتس در یک سخنرانی تلویزیونی با اعلام تصمیم «پیچیده و دردناک» خود برای ترک کابینه گفت: «نتانیاهو ما را از حرکت به سمت یک پیروزی واقعی [در غزه] بازمی‌دارد.» او نتانیاهو را متهم کرد که ملاحظات سیاسی شخصی خود را مقدم بر استراتژی قرار می‌دهد و مدعی شد که «تصمیمات استراتژیک سرنوشت‌سازبه‌دلیل ملاحظات سیاسی با تردید و تعلل مواجه می‌شوند.» او از نخست‌وزیر خواست تا انتخاباتی را در ماه‌های آینده برگزار کند. گانتس گفت: «من از نتانیاهو می‌خواهم یک تاریخ توافق شده برای انتخابات تعیین کند. اجازه ندهید اجتماع از هم بگسلد.» «برنارد اسمیت» هم در گزارشی از اردن برای الجزیره نوشت، کابینه جنگ در روزهای پس از ۷اکتبر اساسا به‌عنوان راهی برای نشان دادن وحدت تشکیل شد.

بنی‌گانتس و گادی آیزنکوت، رئیس سابق ستاد ارتش اسرائیل هم به آن پیوستند. یکی از دلایل گانتس برای پیوستن به این کابینه در آن زمان این بود که راست افراطی را از هرگونه تاثیرگذاری بر تعقیب و تداوم جنگ بازدارد. اکنون گانتس و آیزنکوت عقب‌نشینی کرده و فقط نتانیاهو و گالانت باقی مانده‌اند. رسانه‌های اسرائیلی گزارش می‌دهند که نتانیاهو کابینه جنگ را منحل کرد؛ زیرا ایتامار بن‌گویر و بزالل اسموتریچ، وزرای راست افراطی که نتانیاهو را در قدرت نگه می‌دارند، برای پیوستن به آن تحریک می‌شدند. نتانیاهو به جای اینکه آنها را وارد کابینه کند، کابینه را منحل کرد. انتظار می‌رود نتانیاهو «مذاکرات امنیتی» را با برخی مقام‌های کلیدی همچنان حفظ کند از جمله کسانی که در کابینه منحل‌شده مانده‌اند.