جهنم هسته‌ای؛ به زودی

پرانای وادی گفت: «ممکن است در سال‌های آینده به نقطه‌ای برسیم که در آن تعداد کلاهک‌های فعلی را افزایش دهیم. اگر جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا این تصمیم را بگیرد، باید کاملا آماده باشیم تا آن را اجرا کنیم.» وی افزود: «اگر آن روز فرارسد، به این نتیجه می‌رسیم که برای بازدارندگی دشمنان و محافظت از مردم آمریکا و متحدان و شرکای خود، به سلاح‌های هسته‌ای بیشتری نیاز است.» برخی از برنامه‌ریزی‌ها با این انتظار انجام می‌شود که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا برای دومین‌بار در نوامبر امسال برنده انتخابات ریاست‌جمهوری شود. اندازه زرادخانه هسته‌ای ایالات متحده در حال حاضر توسط معاهده استارت جدید که در سال۲۰۱۰ با روسیه مذاکره شد، محدود شده است.

نیواستارت قرار است در سال۲۰۲۶ منقضی شود، بدون آنکه نشانه‌ای مبنی بر تمدید آن وجود داشته باشد. سال گذشته میلادی، روسیه به‌دلیل تحریم‌های آمریکا ناشی از جنگ اوکراین و تشویق حملات کی‌یف به پایگاه‌های هوایی استراتژیک روسیه، به‌طور رسمی مشارکت خود در استارت جدید را به حالت تعلیق درآورد. با این حال، مسکو مدعی است که به رعایت مفاد معاهده درباره محدودیت تعداد سلاح‌های هسته‌ای و سیستم‌های تحویل ادامه داده است. در همین حال، چین هیچ علاقه‌ای به مذاکره با آمریکا درباره توافق هسته‌ای نشان نداده است.

ایالات متحده قبلا اعلام کرده بود که قصد دارد «سه‌گانه هسته‌ای» خود را از بمب‌افکن‌های استراتژیک و زیردریایی‌های موشک بالستیک تا بمب‌های گرانشی جدید و موشک‌های مبتنی بر سیلو به‌روز کند. همه پروژه‌های کنونی از زمان مقرر عقب افتاده و دچار کسری بودجه شده‌اند. بمب‌افکن استراتژیک «بی-۲۱ Raider » اولین پرواز خود را در نوامبر گذشته انجام داد و انتظار نمی‌رود تا قبل از سال۲۰۲۷ جایگزین ناوگان بمب‌افکن فعلی شود. اولین زیردریایی موشک بالستیک کلاس کلمبیا در حال حاضر در حال ساخت است و قرار است تا سال۲۰۳۱ وارد خدمت ارتش شود. بمب گرانشی هسته‌ای اولیه «بی-۶۱»، در دهه۱۹۶۰ طراحی شد. پنتاگون برنامه‌هایی را برای توسعه انواع جدید نشان داده، اما مشخص نیست که آیا کنگره بودجه این پروژه را تایید کرده است یا خیر؟

آمریکا مدعی است که این تغییر و تحول به‌ این دلیل صورت می‌گیرد که در سال۲۰۲۶، معاهده «نیو استارت» پایان خواهد یافت و پوتین مایل به تمدید آن نیست. پرانای وادی، در جلسه سالانه انجمن کنترل اسلحه، گروهی که از محدودیت سلاح‌های هسته‌ای حمایت می‌کند، این تغییر موضع را تایید کرد و گفت که مقامات به شکل خصوصی این موضوع را به وی گوشزد کرده‌اند. آنها معتقدند این رشد اجتناب‌ناپذیر است، از گسترش سریع هسته‌ای چین و تهدیدهای مکرر روسیه برای استفاده از سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی در اوکراین. اما این یک تغییر دوره‌ای خواهد بود؛ چراکه بسیاری از آمریکایی‌ها فکر می‌کنند که در پایان جنگ سرد و فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی از تحولات عقب مانده‌اند.پانزده‌سال پیش، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، چشم‌انداز حرکت به سمت جهان بدون سلاح هسته‌ای را ترسیم کرد و وی برای کاهش نقش آنها در استراتژی و دفاع آمریکایی اقداماتی انجام داد؛ درحالی‌که مجتمع‌های هسته‌ای کشور بهبود یافته و ایمن‌تر می‌شدند و سلاح‌های قدیمی برای نسخه‌های قابل اطمینان‌تر یا به‌روز شده تعویض می‌شدند، ایالات متحده اصرار داشت که این تنها «نوسازی» زرادخانه آن است، نه گسترش آن. به‌عنوان معاون رئیس‌جمهور در دولت اوباما، جو بایدن سخنگوی این استراتژی شد.

در آن زمان، چین همچنان سیاست «بازدارندگی حداقلی» خود را حفظ کرده و تنها به اولین آزمایش هسته‌ای خود در سال۱۹۶۴ بسنده کرده بود و پوتین نیز علاقه چندانی برای رقابت هسته‌ای نداشت؛ اما تمامی این معادلات در حال حاضر تغییر کرده است.براساس برآوردهای عمومی پنتاگون، چین تا سال۲۰۳۵ تعداد سلاح‌های هسته‌ای خود را به اندازه روسیه و آمریکا بالا خواهد برد. پوتین سلاح‌های غیرمعمول، از جمله یک اژدر هسته‌ای دارد که می‌تواند در سراسر اقیانوس آرام برای از بین بردن سواحل غربی ایالات متحده کفایت کند و ایالات متحده در ماه‌های اخیر هشدار داده است که روسیه برنامه‌ای برای قرار دادن بمب هسته‌ای در مدار زمین دارد.