«رقابت» و «نزاع» در روابط آمریکا و چین/مخمصه‌‌ سه‌‌گانه
روابط چین و ایالات‌‌متحده به یک بن‌‌بست استراتژیکِ «رقابت» و «نزاع» رسیده است.با در نظر گرفتن نیازهای داخلی برای ثبات اقتصادی در هر دو طرف و تعاملات نه چندان گرم اما قابل پیش‌‌بینی‌تر میان دو تیم سیاسی [در دوران بایدن] نسبت به دوره‌‌ ترامپ، انتظارات روزافزون برای ثبات نسبی روابط چین و ایالات‌‌متحده وجود دارد.

سال قبل از حمله‌‌ روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه‌‌ ۲۰۲۲، یک «تغییر پارادایم» در تعامل بین ایالات‌‌متحده و چین وجود داشت. دولت بایدن «سیاست مهار» را تا حد زیادی از دولت ترامپ به ارث برده است، با این تفاوت که اولی بیشتر بر شکل‌‌دهی محیطی بین‌‌المللی‌‌ای متمرکز است که «مهار چین» را بهتر تسهیل می‌‌کند؛ درحالی‌‌که حداقل تاکیدی شفاهی بر ایجاد «نرده‌های محافظ» برای ممانعت از خارج شدن از مسیر رقابت استراتژیک دارد.

به همین ترتیب، پکن به‌طور فزاینده‌‌ای متقاعد شده است که روابط چین و ایالات‌‌متحده به یک بن‌‌بست استراتژیکِ «رقابت» و «نزاع» رسیده است. روایت غالب در طرف چینی این است که این رقابت استراتژیک بین دو کشور منعکس‌‌کننده‌‌ مبارزه برای قدرت، نهادها و ادراکاتی است که در تمام دوره‌‌ «جوان‌‌سازی» چین ادامه خواهد یافت.به‌طورکلی، اعتقاد بر این است که «رقابت» و «نزاع» به‌عنوان کلمات کلیدی برای واشنگتن و پکن در مدیریت روابطشان پذیرفته شده است.

خطر جنگ هسته ای قریب الوقوع است

پروفسور «چن دانگ شیائو»، استاد دانشگاه فودان، سردبیر «گلوبال ریویو» و «فصل‌نامه مطالعات استراتژیک بین‌‌المللی» و رئیس «موسسه‌‌ مطالعات استراتژیک شانگهای» (SIIS) در مقاله ای در همین رابطه نوشت: بااین‌‌حال، واقعیت، ظریف‌‌تر از این حرف‌‌ها به نظر می‌‌رسد. از یکسو، بر خلاف نزاع‌‌های گاه و بی گاه بین مقامات، رهبران دو طرف در گفت‌وگوهای متعدد خود بر لزوم باز گذاشتن فضای همکاری بین چین و ایالات‌‌متحده در پرداختن به مسائل جهانی ادامه داده و هر کدام اراده‌‌ خود را ابراز کرده‌‌اند به این صورت که اجازه ندهند روابط به سمت یک «جنگ سرد جدید» به‌‌پیش برود.

از سوی دیگر- سال ۲۰۲۲- چین به‌طور کامل در حال آماده‌‌سازی برای بیستمین کنگره‌‌ ملی حزب کمونیست چین است و ایالات‌‌متحده نیز با دستور کار سیاسی مبرم‌‌تر انتخابات میان‌‌دوره‌‌ای مواجه است.با در نظر گرفتن نیازهای داخلی برای ثبات اقتصادی در هر دو طرف و تعاملات نه چندان گرم اما قابل پیش‌‌بینی‌تر میان دو تیم سیاسی [در دوران بایدن] نسبت به دوره‌‌ ترامپ، انتظارات روزافزون برای ثبات نسبی روابط چین و ایالات‌‌متحده وجود دارد.برای این منظور، چین آشکارا بیش از طرف آمریکایی «عمل محور» بوده است.

متن کامل این گزارش را با تیتر «جنگ هسته ای؛ یک خطر قریب الوقوع /مخمصه‌‌ سه‌‌گانه» در اقتصادنیوز بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.