نظرسنجی‌ها پیش‌بینی می‌کنند که این حزب برای اولین‌بار از زمان اولین انتخابات دموکراتیک کشور در سال۱۹۹۴، کمتر از ۵۰درصد آرای ملی را دریافت خواهد کرد و سیاه‌پوستان متخصص می‌توانند نقش مهمی در نابودی حزب کنگره ملی آفریقا داشته باشند. پس از جدایی از کنگره ملی آفریقا در طول دوران رسوایی جاکوب زوما، سلف رامافوسا، بسیاری از متخصصان در انتخابات۲۰۱۹ به حزب بازگشتند. بر اساس مصاحبه با تحلیلگران سیاسی و متخصصان سیاه‌پوست، آنها معتقد بودند که رامافوسا می‌تواند فساد را پاک‌سازی کند و روند کُند اقتصاد را بهبود بخشد. تحلیلگران سیاسی می‌گویند بازگشت این رای‌دهندگان به حزب کنگره ملی آفریقا در انتخابات گذشته کمک کرد تا اکثریت خود را حفظ کند.

با این حال، اکنون، برخی از متخصصان سیاه‌پوست می‌گویند که از رامافوسا سرخورده شده‌اند و معتقدند که او به اندازه کافی قاطعانه برای تقویت اقتصاد و از بین بردن فساد کنگره ملی آفریقا عمل نکرده است. بیکاری سرسام‌آور، فقر، جرم و جنایت و فقدان خدمات اولیه، بسیاری از مردم آفریقای جنوبی را از دولت خسته کرده است. پولو لِتِکا، سرمایه‌دار ۴۸ساله می‌گوید: «فقط احساس می‌شود که او به اندازه کافی جسور نبوده است.» درحالی‌که او هنوز به رامافوسا اعتقاد دارد و بر این باور است که برخی از نهادهای دولتی را دور زده است، اما او می‌گوید که رامافوسا قبل از اقدام بیش از حد مشورت می‌کند. او تصریح می‌کند: «من فکر می‌کنم بین مشورت و اقتدارگرایی باید تعادل وجود داشته باشد. من فکر نمی‌کنم که او به‌عنوان یک رهبر این توازن را به درستی برقرار کرده باشد.»

سیاه‌پوستان متخصص کسانی هستند که در طبقات متوسط ​​و بالا هستند که تمایل به داشتن سطح تحصیلات عالی دارند، مشاغل یقه سفید کار می‌کنند و به راحتی قادر به تامین نیازهای ضروری مانند غذا، مسکن و مراقبت‌های پزشکی هستند. این گروه از زمان پایان آپارتاید رشد قابل توجهی داشته است: به گفته محققان دانشگاه کیپ تاون، ۳.۴میلیون نفر از ۶۲میلیون نفر آفریقای جنوبی را تشکیل می‌دهند. به گفته محققان، سیاه‌پوستان متخصص تنها ۷درصد از جمعیت سیاه‌پوست را تشکیل می‌دهند؛ اما قدرت هزینه‌ کردن آنها ۲۲میلیارد دلار است.

بر اساس آخرین داده‌های «آفروبارومتر»، یک سازمان تحقیقاتی مستقل، رامافوسا در سال۲۰۲۲ در میان طبقات متوسط ​​و بالای سیاه‌پوست دارای رتبه تایید ۴۱درصد بود. اما تنها ۳۰ درصد از افراد طبقات مرفه سیاه‌پوست در آن سال گفتند که در انتخابات به کنگره ملی آفریقا رای خواهند داد که در مقایسه با ۵۱درصد در سال۲۰۱۸، تنها چند ماه پس از رئیس‌جمهور شدن آقای رامافوسا، کاهش یافته است. بونکه مادلونگولوانا، ۲۵ساله که صاحب یک شرکت عمده‌فروشی هیزم و در حال تحصیل در رشته حقوق است، نظر صریحی درباره او دارد: «رامافوسا آدم بی‌دل و جراتی است.» رامافوسا این ادعا را رد کرده که او یک رهبر ضعیف است و به پیشرفت‌های اخیر در شرکت‌های برق دولتی و راه‌آهن به عنوان مدرکی مبنی بر ثمربخشی سبک رهبری‌اش اشاره می‌کند. با این حال عمده انتقاد از او به داستان تعلل بیش از حد وی در امور مهم بازمی‌گردد و ممکن است این خصیصه در انتخابات به ضررش تمام شود.